Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Odla i sand och sten i zon 4, Växtråd mm
          Diana
          Inlägg 17-05-2017, 13:05
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 333
          Medlem sedan:
          19-02-2003
          Medlem nr: 781



          Hej på er!
          Har ej varit aktiv sedan 2013 men mycket har hänt i mitt liv att Trädgården har fått lida, men nu vill jag försöka komma på fötterna igen och komma i bukt med den hemska mark jag har i trädgården här i Järbo /Sandviken.

          Jag bodde i Grillby utanför Enköping i zon 3 innan jag flyttade upp till Järbo utanför Sandviken i zon 4 och hade ingen aning om att det ej finns en gnutta jord i backen under mossan. Det är 95% mossa över hela tomten och få grässtrån som lyckas ta sig igenom under sommaren med sin grönska. Men under detta är rent sand och sten i olika storlekar. Inte som jag hade i förra trädgården där allt gick att odla i stort sätt. Här dör nästan allt jag planterar och 90% av plantorna jag tog med mig upp dog under första vintern.

          Så nu vill jag ha råd om hur jag skall tackla detta?
          Jag har fyllt på med jord direkt i rabatterna varje år där jag planterat och tillverkar min egen kompost som jag sedan bättrar på med, men det tycks ej hjälpa, för växterna fortsätter att dö i jämn takt och det är inte mycket kvar nu som överlevt men de växer långsamt.

          Jag älskar liljor (Lilium) och hade ett hav av dom i Enköping/Grillby, men här uppe har alla dött i stort sätt. Så tragiskt. Dagliljor är en annan av mina favoriter och de har svårt att överleva vintrarna och många har dött, andra står och stampar och orkar inte växa riktigt, men 2-3 st har lyckats överleva bra.

          Så hur skall jag gå tillväga för att övervinna detta och få tillbaka min trädgård?

          Tacksam för svar.


          --------------------
          Mvh.
          /Diana i Järbo

          -----------------------------------------------------------------------
          Zon 4
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 23-05-2017, 19:13
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Har du sten och sand borde det vara mycket torrt vilket du får åtgärda. Fylla på med flera dm riktig jord och ev gräva ut innan.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 23-05-2017, 21:55
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Finns det ingen i närheten som odlar som du kan få tips av. Jag har visserligen bott över några gånger på vandrarhemmet i Järbo, men minns inte i övrigt hur det såg ut,
          men i stort sett är det väl som på de flesta mindre orter ganska lätt att få kontakt med folk och i detta fallet få tips om odlare där.
          Jag kan väldigt lite om gräsmattor, men mängden mossa tyder det inte på att det är surt i marken ?
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 16:10
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon