Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > sveriges segaste amaryllisar?
          Sassa
          Inlägg 06-11-2002, 10:08
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 186
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 117



          Hejsan allehopa! biggrin.gif

          jag har skaffat mej fyra jättestora amaryllislökar i år modell gigante och grymt stiliga blommor skulle det bli. Trodde jag, men vad händer - inte ett jota sad.gif . nu har de stått i säkert en månad utan att nåt hänt.
          Sen köpte jag en billig minilök och den kommer minsann upp direkt!

          vad göra? undrar Sassa unsure.gif
          blir det inga blommor till jul?
           
          Citera
          Mari i Eslöv
          Inlägg 06-11-2002, 10:28
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 10
          Medlem sedan:
          05-11-2002
          Medlem nr: 168



          Ja, inte vet jag.
          Men är det inte så att amaryllisarna tar väldigt lång tid på sig.
          10 veckor eller så har jag hört.... wacko.gif


          --------------------
          Mari i Marieholm
           
          Citera
          Sassa
          Inlägg 06-11-2002, 11:22
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 186
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 117



          smile.gif jo men det syns ingenting! inte minsta bladtopp! sad.gif Kan de ha stått för kallt undrar jag?
           
          Citera
          Helen i Piteå Zo...
          Inlägg 06-11-2002, 11:32
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 4 431
          Medlem sedan:
          02-11-2002
          Medlem nr: 72



          Du kan ju försöka att driva upp den med undervärme,, tex. ovanför ett varmt element, pannrummet eller dyl. Vattna ordentligt först en gång. Helen i Piteå wink.gif


          --------------------
          Besök gärna min hemsida: helens-tradgard.se
          eller min Blogg: http://helenstrdgrd.blogspot.com
           
          Citera
          spotty
          Inlägg 06-11-2002, 11:53
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 95
          Medlem sedan:
          02-11-2002
          Medlem nr: 81



          Amaryllisar är "programmerade" för att blomma mitt i vintern, när de odlats inför försäljningen, antingen i Holland eller Sydafrika. En del amaryllisar kan vara "felprogrammerade". De vill inte blomma förrän det blir tillräckligt ljust (alltså ett fullständigt naturligt beteende även för en amaryllis). Ställ dem så varmt du kan, kommer de inte igång då, så hav tålamod. Förra hösten köpte jag en som inte blommade förrän i maj i år. Kommer de inte igång om du ställer dem på t ex elementet, så ställ undan dem och låt tiden ha sin gång. De kommer när de är mogna för det. du behöver inte ens vattna (även om det känns märkligt). Lycka till! wacko.gif


          --------------------
          spotty

          Cast a cold eye, on life, on death, horseman pass by

          Marsvinet heter Chutney och har lånats från den engelska firman www.winking-cavy.co.uk (oemotståndliga presentartiklar med smågnagare)
           
          Citera
          Louise i Götebor...
          Inlägg 06-11-2002, 11:55
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 772
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 35



          Värme är knepet för att få i gång dom djupt insomnade. Innan bladen eller knoppen kommer behöver dom inget ljus så dom kan stå var som helst där det är varmt.

          Har du en värmepanna ställ dom där, ovanpå kylskåpet (om det inte är nytt och välisolerat) eller var du kan hitta.

          Under denna perioden behöver dom vattan. Ju varmare desto mer.

          Glöm inte bort dom huh.gif så fort nåt grönt visar sig skall dom tillbaks till fönstret. Ljus och sparsam vattning.


          --------------------
          Lev väl, Louise
           
          Citera
          Sassa
          Inlägg 06-11-2002, 16:21
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 186
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 117



          Å katten, behöver de så mycket värme! ja det finns inget element under fönstret där de har stått, så det var nog det som var felet.
          Jag har genast satt lökarna (amaryllisarna förstås laugh.gif )på elementet så nu gonar de sig i värmen. Jag skall lägga ut bilder på dem om det blir nåt!
          smile.gif hälsar Sassa
           
          Citera
          Hans i Mälardale...
          Inlägg 06-11-2002, 23:06
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 322
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 55



          Hejsan! biggrin.gif

          Jag har också känt samma hopplöshet sad.gif när inte dyra Amaryllisar kommit upp. Men då provade jag att ställa dom på ett 30 C varmt element +vatten i några dagar. Och "vipps" så kom alla att börja växa. Så "svart på vitt" så fungerar det faktiskt. Prova det. biggrin.gif

          PS Glöm ej att ställa dom ljust efter omsorgsbehandlingen smile.gif DS

          MvH


          --------------------
           
          Citera
          yla
          Inlägg 07-11-2002, 09:32
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 5 649
          Medlem sedan:
          05-11-2002
          Medlem nr: 208



          rolleyes.gif


          --------------------
          lev idag imorrn kan de vara försent
          min hemsida
          yla oldwolfie
           
          Citera
          Emser
          Inlägg 07-11-2002, 16:35
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 961
          Medlem sedan:
          07-11-2002
          Medlem nr: 274



          Hmmm....jag har faktiskt både det ena och det andra... huh.gif

          Jag har Amaryllislökar som inte vill blomma till Amaryllisar som inte vill "dvala"... huh.gif
          Jag har två som faktiskt är sidolökar...som inte har fått vatten sedan i mitten av Juli, man kan ju tycka att bladen borde vara vissna vid det här laget - men icke! blink.gif
          De är så fina, med långa gröna hårda blad som står rakt upp trotts sin längd på ca.1m! Strongt gjort av en liten sidolök huh.gif

          Min fråga är: Hur får jag dem att dvala? De har stått ute hela sommaren på min söderbalkong, men med frostens framfart har fått ta plats vid ett (söderliggande) golvfönster med morgon-, samt eftermiddags sol! Men trotts alla mina försök att dvala dem så funkar det inte! Vad gör jag för fel?

          De Amaryllisar som inte vill sluta dvala har jag placerat under diskhon! Både lite svalt och mycket mörkt...

          Är tacksam för alla svar... smile.gif

          MVH/
          Emser


          --------------------
          Mvh/Emser
          Zon 8, USA.


          Liv föds och dör; man sår och skördar, irrar och finner åter vägen hem till jorden.
           
          Citera
          Hannele
          Inlägg 07-11-2002, 20:38
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 22



          Sassa, hur har dina amaryllissarna stått? De vill ha lite svalt och mörkt i början... Men är dom preparerade för att blomma till denna jul, så gör dom säkert det. Det är några veckor kvar till jul... Jag tänkte ta in mina ftån källaren nu - men de får en mössa först...



          --------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

          Ta ingen skit, tjejer! Grynet
           
          Citera
          Sassa
          Inlägg 08-11-2002, 10:35
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 186
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 117



          Hejsan Hannele och alla andra biggrin.gif
          å vilka fina mössor ja såna har inte mina lökar fått kanske därför de är sura?

          ja den första jag köpte ställde jag svalt först en vecka sen tog jag inden i köket för det började synas lite mögel i kanten. sen har den bott i köket i fönstret men jag har inte nåt element på under för vi håller på att renovera så det är lite stökigt.
          ja där har alla stått ljust och 19 grader kanske, de två sista en jättebillig liten amaryllis har kommit längst och den stora sista jag satte har ockå börjat komma upp. men de tre första och största verkar stendöda jag pillar lite på dem ibland men ser noll blad. sad.gif
          ja glömde doppa rötterna i vatten på dem men det har jag aldrig gjort förr om åren heller och det har gått bra ändå. ja det är väl bara att vänta unsure.gif
           
          Citera
          Annki
          Inlägg 08-11-2002, 12:42
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 978
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 40



          Hej!
          Jag är amaryllisgalning och har ett gäng väntande nere i svala matkällaren. Men jag har lyckats avstå från att köpa några nya i år - än så länge!! tongue.gif

          När man köper lökar måste man kolla att rötterna är kraftiga och fina. Det är förutsättning nr 1 för att det ska gå bra.

          Sen till Emsers fråga om dvala - sluta vattna dem i september/oktober, så ska du se att bladnäringen går ned i lökarna och bladen gulnar och dör. De är säkert jätteglada som har fått stå utomhus under sommaren. Och har de lite svårt att haja att de ska sova nu, ställ dem mörkt och säg "nattinatti".


          --------------------
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd
           
          Citera
          Lotta i Gbg
          Inlägg 08-11-2002, 19:38
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 352
          Medlem sedan:
          07-11-2002
          Medlem nr: 275



          Jag har aldrig haft några som helst problem (under 25 år)med att få nya amaryllislökar att blomma. Jag har vare sig haft mössor eller haft de svalt utan planterat dem direkt i vanlig jord, relativt grunt och ställt de på fönsterbrädan. Däremot har de kunnat ta lite olika tid på sig, uppemot 2 månader är ingen sensation att de stått innan de visat knopp.


          --------------------


           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 23-04-2024, 12:54
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon