Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Pionrabatt markduk eller ej?
          Bonntösa
          Inlägg 10-07-2017, 11:47
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 40
          Medlem sedan:
          18-06-2008
          Medlem nr: 16 874



          Hej på er! Jag har tänkt anlägga en pionrabatt på en plats i trädgården där det finns berg i dagen. Det har tydligen varit en gammal rabatt där med några stenväxtee men nu är det mestadels kirskål :P
          Vad tror ni, funkar platsen för pioner (tänker ev lägga till några andra perenne el daliorr för att få längre blomning) och måste jag i så fall täcka med någon duk för att slippa kirskålen och gräset?
          Tacksam för tips!
          (Försöker ladda upp en bild men det lyckas tyvärr inte...)
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 10-07-2017, 16:09
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Berg i dagen låter som tunt jordtäcke, det är nog inte optimalt. Inte plantera i ogräs, ogräset måste bort först och särskilt kirskål. Det går förmodligen inte bra att täcka heller om du menar att täcka jorden ruint plantorna, kirskålen hittar alla hål.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 10-07-2017, 16:39
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Jag vet inte om jag riktigt förstår hur du menar. Om berget syns, var skall du plantera växterna? Om det är någon liten skreva i berget där det vuxit stenpartiväxter är det inget som vare sig pioner eller dahlior kan växa i, de vill ha mullrik djup jord. Aldrig markduk under växter, det blir bara problem, växterna skall ha markkontakt och kretsloppet skall fungera för en framgångsrik odling.

          Annars är bergsskrevor fyllda med ogräs något av det enklaste att rensa rent.
           
          Citera
          Bonntösa
          Inlägg 11-07-2017, 12:36
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 40
          Medlem sedan:
          18-06-2008
          Medlem nr: 16 874



          Tack för era svar!
          Det är berg i dagen men med ganska djupa och breda skrevor (2 st ca 1 m breda) då den är i en slänt med gräsmatta runt om hela. Svårt stt förklara, synd att jag inte kan bifoga bild sad.gif
          Jag pratade iaf med bogrönt idag och fick tips om att gräva ur så mycket som möjligt, vilket jag har gjort, och sedan täcka med tjockt lager tidningar. Därefter fylla med rikligt med fin jord och plantera. Så jag kommer testa detta. Der kommer ju ändå komma kirskål då det finns i hela marken här men jag får väl äta upp den wink.gif

          Redigerat av Bonntösa: 11-07-2017, 12:37
           
          Citera
          Fröken Odört
          Inlägg 11-07-2017, 22:21
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 158
          Medlem sedan:
          13-04-2016
          Medlem nr: 83 434



          Hägna in kirskålen och låna dig några kaniner, de dödar den garanterat. Höns funkar också om du inte bor i något villaområde.
          På ett ställe täckodlade jag potatis i två säsonger, då kommer växtens rötter upp mot markytan, nedbrytarna luckrar upp jorden (de älskar täckodlingsbäddar), så varje kirskålsblad som kom upp ur halmen tog jag tag i vid roten och drog upp. Den har inte kommit tillbaka på det stället nu på 6 år.

          Ibland får man ha tålamod när man har trädgård och bereda marken ordentligt om man inte vill ägna hela sommaren åt ogräsrensning sedan.


          --------------------
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-04-2024, 20:00
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon