Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Olja eller inte på, tryckimpregnerat trä?
          Kristina zon 3
          Inlägg 16-05-2003, 13:38
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 175
          Medlem sedan:
          31-03-2003
          Medlem nr: 1 025



          Vi har byggt en altan i tryckimpregnerat trä. Funderar på om vi skulle göra något med den eller inte. Har någon erfarenhet av vilket som är bäst att låta det vara eller om man ska olja, det verkar som det råder ordentligt delade meningar i denna fråga. Jag tycker det är jättesnyggt när tryckt virke blir gråaktigt. Har läst om något som man kan behandla trä med (kan det heta järnvitrol eller liknande) för att den ska bli grå. Någon som har testat?

          Kristina
           
          Citera
          Fialotta
          Inlägg 16-05-2003, 17:35
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 3 731
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 49



          Hade olja på mina altaner förut...men det
          bara flagnade efter en sommar....nu har vi cuprinol
          i stället blev mycke bättre rolleyes.gif
          i år ska bryggorna få sig dust oxå rolleyes.gif


          --------------------
          *maudan*
           
          Citera
          Betty
          Inlägg 16-05-2003, 19:25
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 14



          CITAT (maudan @ 16-05-2003, 18:35)
          Hade olja på mina altaner förut...men det
          bara flagnade efter en sommar....nu har vi cuprinol
          i stället blev mycke bättre rolleyes.gif
          i år ska bryggorna få sig dust oxå rolleyes.gif

          Så här står det på Nordsjö's hemsida:

          "Att oljebehandla trallar, utemöbler och andra detaljer i trädgården är viktigt för att göra träet vattenavvisande och förlänga dess livslängd. De nya oljorna från Cuprinol motverkar även sprickbildningar i träet och angrepp från bland annat blånads- och mögelsvamp."

          Cuprinol är alltså ett varumärke...? unsure.gif


          --------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6



           
          Citera
          Ralf
          Inlägg 17-05-2003, 20:13
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 36



          Du ska olja in träet 1 till 2 gånger om året!
          Du bevarar träet då. Det tål vatten mkt bättre. Och behåller färg o lyster mkt bättre.


          --------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)


          Mitt andra liv.
           
          Citera
          Kristina zon 3
          Inlägg 19-05-2003, 07:11
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 175
          Medlem sedan:
          31-03-2003
          Medlem nr: 1 025



          Hmmm, Cuprinol? Vad är det? Ett varumärke förstod jag, men är det olja. "Bevarar färg och lyster bättre". Men jag tycker ju att det är snyggt när trä blir grått, den där gröngula impregnerade kulören gillar jag inte alls, kanske tokigt. Jätteintresserade av fler åsiker från er.

          Kristina (fortfarande fundersam)
           
          Citera
          KURT
          Inlägg 19-05-2003, 07:53
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 34



          Som sagt tidigare så är Cuprinol BARA ett varumärke (jämför med varumärket Beckers!) http://www.cuprinol.se/ . Många förknippar Cuprinol med deras ILLGRÖNA impregnerings färg, den heter Cuprinol Träskydd (finns i brun, färglös och ILLGRÖN kulör). Men Cuprinol tillverkar också lasyrer, träoljor (med eller utan pigment) samt täckfärger. Behandlar man med något som innehåller UV skydd (alla pigment i lasyrer och oljor fungerar som UV skydd) så förhindrar man också att trät grånar. Så om man vill ha det grått så och ändå skydda trät så bör man först måla trät grått (lasyr eller olja med järnvitriol-kulör) och sedan underhålla med färglös olja.

          http://www.skonahem.com/main_search.asp?se...=expert&x=0&y=0
           
          Citera
          Trädgårdsmannen
          Inlägg 19-05-2003, 14:12
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 655
          Medlem sedan:
          17-02-2003
          Medlem nr: 768



          Vi har en altan som förra ägaren tyvärr fuskade med och byggde i icke-tryckt material. Rejäla dimensioner och så men det är helt kört - dock inte äldre än 1997...

          Varför klarar sig inte icke-tryckt virke som är målat med samma färg som vi har på fasaden som är i fint skick trots att det väl inte är tryckt virke där?


          --------------------
          Hälsar

          "Trädgårdsmannen"
           
          Citera
          Betty
          Inlägg 19-05-2003, 14:15
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 14



          CITAT (Trädgårdsmannen @ 19-05-2003, 15:12)
          Varför klarar sig inte icke-tryckt virke som är målat med samma färg som vi har på fasaden som är i fint skick trots att det väl inte är tryckt virke där?

          Kanske för att det inte ligger regnvatten och snö på fasaden så som det gör på altanen! rolleyes.gif


          --------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6



           
          Citera
          KURT
          Inlägg 19-05-2003, 14:18
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 34



          CITAT (Trädgårdsmannen @ 19-05-2003, 15:12)
          Vi har en altan som förra ägaren tyvärr fuskade med och byggde i icke-tryckt material. Rejäla dimensioner och så men det är helt kört - dock inte äldre än 1997...

          Varför klarar sig inte icke-tryckt virke som är målat med samma färg som vi har på fasaden som är i fint skick trots att det väl inte är tryckt virke där?

          Nej man har inte tryckat virke till fasader, men fasaden är oftast ganska skyddad. Taket brukar gå ut en bit och virket står horisontellt, så att inte vatten blir stående kvar. Man kan skydda verandor bättre genom att se till att det torkar fort efter regn, eller hellst inte blir blött alls. Sedan brukar fasader vara gjorda av icke hyvlat virke - som suger upp färgen bättre, målar man hyvlat virke (som ofta används till verandor) så lägger sig färgen (täckfärg) mera utanpå utan att tränga in så långt.
           
          Citera
          Trädgårdsmannen
          Inlägg 19-05-2003, 14:21
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 655
          Medlem sedan:
          17-02-2003
          Medlem nr: 768



          Så ett altanräcke med något snedställda horisontella delar i kombination med att välja genomgående finsågat virke istället för hyvlat borde med rätt färgskydd ge en hållbar konstruktion trots att det inte är tryckimpregnerat?

          Inte för att vi kommer att snåla med virket när vi rättar till förra ägarens misstag - men jag vill gärna få klarhet i min fundering med altan kontra fasadvirke... smile.gif


          --------------------
          Hälsar

          "Trädgårdsmannen"
           
          Citera
          Kristina zon 3
          Inlägg 20-05-2003, 06:51
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 175
          Medlem sedan:
          31-03-2003
          Medlem nr: 1 025



          Har funderat på vad det kommer sig att man idag ska skydda, måla, olja och skura trä för att det ska hålla. Det är väl inte så förskräckligt länge sedan som vi överhuvudtaget började måla hus. Förmodar att man inte kunde hålla på att byta paneler och dyl efter några år för i tiden. Är träkvaliten så mycket sämre nu för tiden? Hoppar också tillbaka lite till min förra fråga. Har förstått att om jag gör någon behandling på altanen, så måste denna upprepas varje år i form av skurande och oljande. Någon som vet hur länge tryckt virke håller om man inte gör något över huvudtaget.

          Kristina
           
          Citera
          Trädgårdsmannen
          Inlägg 20-05-2003, 06:54
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 655
          Medlem sedan:
          17-02-2003
          Medlem nr: 768



          Vi har ett omålat tryckt plank och det är sedan 1981 - står på västkusten i saltblåsten och ser bra ut än...kanske var tyngre grejor dom använde när dom tryckte virket på den tiden - men det håller rätt länge - det handlar mer om ifall man vill ha ett utseende som harmonierar med fasadens färg man har på huset eller om man tycker att den grånade ytan är snygg. Det blir ju en viss patina med åren och den kan vara väl så snygg i sitt rätta sammanhang.


          --------------------
          Hälsar

          "Trädgårdsmannen"
           
          Citera
          Kristina zon 3
          Inlägg 20-05-2003, 07:00
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 175
          Medlem sedan:
          31-03-2003
          Medlem nr: 1 025



          Oj vad skönt att höra. Att tryckt virke kan hålla ett antal år. Jag tycker det är jättesnyggt när det grånar och får en viss form av patina. Ingen olja för min del alltså.

          Kristina
           
          Citera
          Trädgårdsmannen
          Inlägg 20-05-2003, 10:48
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 655
          Medlem sedan:
          17-02-2003
          Medlem nr: 768



          Tänk på att även när det gäller tryckt trä hjälper det livslängden att låta så många sidor som inte behöver vara vågräta kapas så att vattnet rinner av dem istället. Det finns ju numera även vaxat virke som är extra vattenavstötande - men då kan du inte leta efter lägsta prisvirke såsom annonserna från ByggMax etcetera för det är dyrare - men det blir troligtvis billigare i längden smile.gif


          --------------------
          Hälsar

          "Trädgårdsmannen"
           
          Citera
          Micke
          Inlägg 20-05-2003, 21:43
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 505
          Medlem sedan:
          11-04-2003
          Medlem nr: 1 111



          Träkvaliteten är definitivt sämre idag. Dels försöker man få skogen att växa snabbare vilket gör virket "porösare" än förr, dels fäller man skog nästan året om - bästa virket får man av vinterfällda träd och dels är det för snabb omsättning på virket så att det är allt för färskt - virke ska helst torka långsamt ett eller ett par år, då syns också brister som tjurved (virket vrider sig när det torkat) bättre. Allt handlar om pengar, det ska vara så billigt som möjligt, men frågan är om det inte är vi konsumenter som förlorar i längden. Kanske vi borde kräva bättre kvalitet, men också vara beredda att betala lite mer samtidigt?

          Micke

          PS. Bra att vi fick den här avdelningen i alla fall!


          --------------------
          Får man bara ändan ur vagnen, behöver man inte ta sig i kragen.
           
          Citera
          Kristina zon 3
          Inlägg 21-05-2003, 07:01
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 175
          Medlem sedan:
          31-03-2003
          Medlem nr: 1 025



          Misstänkte att det var så med trä nu för tiden. Håller med dig Micke. Frågan är om man inte förlorar på det i längden. Göra om jobbet för att det är sämre kvalité än det måste vara känns ju inte som någon höjdare. Men vad sjutton gör man. Ska nog chansa på att inte behandla altanen trots allt, så får man väl se hur länge det håller.

          Kristina
           
          Citera
          Trädgårdsmannen
          Inlägg 21-05-2003, 09:08
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 655
          Medlem sedan:
          17-02-2003
          Medlem nr: 768



          Jag köpte tryckimpregnerat virke förra året som det blev en del över av och det har legat ute i vinter. Hur som helst ser jag nu att flera av längderna (45x95 - AB) har spruckit i längsled...och inte var det något extremt billigt virke heller - köpte hos lokala brädgår´n och gav runt 20:- löpmetern.

          Tur att man inte använde dom bitarna till någon vital konstruktion som man önskar lång livslängd på...


          --------------------
          Hälsar

          "Trädgårdsmannen"
           
          Citera
          Wargen
          Inlägg 21-05-2003, 09:25
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 633
          Medlem sedan:
          17-11-2002
          Medlem nr: 365



          Virket i t.ex. fönster i gamla hus är av mycket högre kvalitet än nya fönster. Därför ska man hellre försöka laga de bitar av en fönsterkarm som är dåliga än byta ut hela fönstret.
          En annan fråga:
          Jag har lyckats snickra ihop en arbetsbänk av en gammal lagerhylla, se "Före och efter" i mina album. Undrar om någon vet hur järnvitriol fungerar? Jag vill gärna ha "strandveds-grått" och den färgen lär vitriol ge. Är den impregnerande oxå? Är det i pulverform eller flytande? Dyrt? Tacksam för svar... wub.gif
           
          Citera
          Betty
          Inlägg 21-05-2003, 10:11
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 14



          CITAT (Wargen @ 21-05-2003, 10:25)
          En annan fråga:
          Jag har lyckats snickra ihop en arbetsbänk av en gammal lagerhylla, se "Före och efter" i mina album. Undrar om någon vet hur järnvitriol fungerar? Jag vill gärna ha "strandveds-grått" och den färgen lär vitriol ge. Är den impregnerande oxå? Är det i pulverform eller flytande? Dyrt? Tacksam för svar... wub.gif

          På Lier-produkters hemsida står detta:
          Järnvitriolbehandling är huvudsakligen att betrakta som en kosmetisk åtgärd för att snabbt få den grånad av virket som annars naturen sköter av sig själv.
          Träskyddseffekten är närmast försumbar. Behandlingen skyddar inte från solens tärande UV-ljus som bryter ner träets eget bindemedel.
          Behandlingen skyddar inte mot vatten (och givetvis inte heller mot frost som en tidning skrev).
          Man kan få missfärgning av järnvitriol på avrinningsytor som består av korrosiva metaller.

          Som jag fattar är järnvitrol ett pigment som säljs i pulverform på burk, ca 30:-/hg.


          --------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6



           
          Citera
          Wargen
          Inlägg 22-05-2003, 10:33
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 633
          Medlem sedan:
          17-11-2002
          Medlem nr: 365



          Tack för info. Får väl måla med vitriol först och lacka? efteråt. Kanske s.k. båtlack men det är nog himla dyrt.... unsure.gif
           
          Citera

          2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-04-2024, 01:41
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon