Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Oönskade husdjur.
          Gossen Ruda
          Inlägg 20-03-2017, 17:20
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Funderade lite på var jag skulle lägga det här. Knappast husdjur eller natur, osh skadedjursavdelningen handlar om trädgården. Men i alla fall, jag har haft myrproblem i huset. Det började för några veckor sen med enstaka myror i källaren. Svartmyror, Lasius niger. Ökade sakta och jag trampade på fler och fler. Till slut blev det alldeles för många så jag började kolla varifrån och varthän. I ena änden fanns källardörren men jag kunde inte se några utanför. Följde åt andra hållet och drog till slut fram mangeln. Där bakom var det rena myrriksdagen, ett par stora samlingar. Den elektriska myrsloken fick rycka in och suga rent. Sen var det ganska lugnt i källaren, bara enstaka myror kunde ses.

          Fast under tiden hade det börjat dyka upp myror i hallen och köket också. Dammsugaren och flugsmällan fick jobba men det ökade ändå. Kollade var de kom ifrån och såg att de kom fram under en golvlist i trappan. Tog bort listen och såg att de kom upp via spånten i bräderna. Tätade med akrylmassa där men det dröjde inte så länge förrän de hade hittat en annan springa. Till slut tätade jag så mycket det gick och slog sen på listen igen och tätade springan där de kom in tidigare. Lugnt några dagar men sen kom de upp ur en springa i golvet. Tätade där också och sen var det lungt ett tag till. Tills det började krylla i köket. Mycket fler. Återigen kom de fram under en golvlist men nu hade jag tröttnat på metoden att täta hål.

          I helgen köpte jag ett paket myrdosor. Svindyra faktiskt, 2 för 99 kronor. Så igår började jag matningen. Av erfarenhet vet jag att svartmyror inte går in i dosorna så jag fick klippa upp en och smeta ut sirapen på golvet vid ingångshålet. Det dröjde inte länge förrän myrorna låg med armlängds lucka runt smeten och mumsade. Hela kvällen höll de på, ibland var det färre men så kom det nya matgäster. Jag var även uppe natten och kollade och det var lika mycket då också. På morgonen började det tunnas ut och sen klockan 10 har jag bara sett 3 stycken vid tre olika tällfällen. Sen kl 1 ingen och nu är klockan över 5. Synnerligen effektivt. Líka tomt i källaren. Seger.

          Synd att de inte går in i dosorna men jag tror att svartmyrorna har dåligt luktsinne. De kunde passera förbi sirapen på bara några millimeters avstånd men reagerade inte. Inte förrän de gick rätt på men då blev det tvärstopp med käkarna nere i smeten. Jag har en aning hur de kommit in, i höstas när jag höststädade i rabatterna såg jag att myrorna hade byggt upp en kon av jord mot källarväggen ända upp till trävirket. Jorden är borta nu och till sommaren skall boet bort också. Där är det ingen aktivitet än så länge så invasionen måste ha skett i höstas.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Berith
          Inlägg 24-03-2017, 06:47
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 18



          Så flitig du är Ruda. tummenupp.gif Nästan som ett sånt där kryp. Bra jobbat!


          --------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 28-03-2017, 20:56
          Länk hit: #3


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Tror jag får satsa på såna där myrdosor också, jag har haft svartmyror inne i flera år och nu börjar jag tröttna. Men tar de med sig giftet hem och matar drottningen med det alltså?
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 29-03-2017, 16:17
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          CITAT (Huggorm @ 28-03-2017, 21:56) *
          Tror jag får satsa på såna där myrdosor också, jag har haft svartmyror inne i flera år och nu börjar jag tröttna. Men tar de med sig giftet hem och matar drottningen med det alltså?

          Det är meningen. Men som jag skrev, kolla så de verkligen går in i dosan annars får du klippa upp den.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 29-03-2017, 16:51
          Länk hit: #5


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Skall kolla det men mina verkar ha bra luktsinne. Om jag lämnar en påse tomburkar ute på altanen kommer dom snabbt i hundratal och slickar i sig kvarblivna droppar. Fast jag vet ju inte säkert om de är exakt samma art, även om det ser ut så.
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 30-03-2017, 19:31
          Länk hit: #6


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Det tog ett par timmar men nu verkar ryktet ha spridit sig, det kryllar av myror inne nu. Det kliar fingrarna efter att svepa väggen med dammsugaren men det vore ju dumt, de har ju ett arbete att utföra. Jag fyller på matskålarna åt dom istället.
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 30-03-2017, 21:10
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Lycka till. Har du mycket myror kan "maten" ta slut så fyll på.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 31-03-2017, 08:44
          Länk hit: #8


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Ja, jag fyllde på flera gånger under kvällen. Men idag är det nästan tomt på myror och det är mat kvar. Enstaka myror ligger och kvider och verkar må lite dåligt unsure.gif
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 31-03-2017, 13:16
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          CITAT (Huggorm @ 31-03-2017, 09:44) *
          Ja, jag fyllde på flera gånger under kvällen. Men idag är det nästan tomt på myror och det är mat kvar. Enstaka myror ligger och kvider och verkar må lite dåligt unsure.gif

          Kanske magknip? Ätit något olämpligt? rolleyes.gif


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 16-04-2024, 08:47
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon