Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          4 sidor V  « < 2 3 4  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Nyheter, Vad är nytt?
          Bassam
          Inlägg 21-06-2015, 04:47
          Länk hit: #61


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej

          Ni pratar om växter som kommer ifrån varm länder , så jag tycker om att dem ska lägga ute på våren och sommar när blir risken för frost förbi, men behöver man övervintra de i svala grader 5- 10 på slutet av hösten och på vinter, gärna med lite vatten, och ibland ljus om de behåller sina blad under hela året, först ska VI Se från vilket hemland kommer de ifrån, och sen ska vi försöka ge dem nästan lika klimaten som finns på deras hem land annars de kan inte må bra, och ska vi följer förpackning informationen, och tillbaka till säljare om de kommer några fel efter plantering.

          H.Bassam
           
          Citera
          johan1983
          Inlägg 07-03-2016, 02:42
          Länk hit: #62


          Medlem
          Antal inlägg: 384
          Medlem sedan:
          04-05-2012
          Medlem nr: 75 997



          2016 ser jag fram emot följande:

          Vinterhärdiga Olivträd som kan växa ute året runt.
          Vinterhärdiga citrusträd som kan växa ute året runt

          Stora bär / frukter.
          Kanske en ny sorts blåbär som ger blåbär stora som äpplen eller varför inte en minikiwi som ger skörd efter ett år och stannar i växten så att man inte behöver hålla efter den

          Kanske en vindruva med stora, kärnfria frukter som dessutom är mycket söta
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 14-03-2016, 18:44
          Länk hit: #63


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Som jag skrev i en annan tråd så finns det ett nytt sätt att odla rabarber, som härstammar från England. Man odlar i en terrakottakruka med mycket lite ljus och
          rabarbern blir ljus o späd med mycket lite oxalsyra.
          Något att testa ??
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 15-03-2016, 07:43
          Länk hit: #64


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Det är inte nytt så brukar väl rätt många göra och har gjort så i åratal. Minns att jag odlade så när jag bodde hemma hos mina föräldrar fast jag satte en stor svart kruka över. Man får ju lite snabbare en rabarberpaj och rabarbern blir sprödoch fin. Inte så bra för plantorna dock så har man flera rabarberplantor kan man varva och inte ta samma planta varje år, rabarber är dock svår att ta död på. (+man kan inte odla så hela säsongen utna en kort tid på våren plantan måste få chans att fotosyntesa)

          Redigerat av Åsa, mälardalen zon 2: 15-03-2016, 07:44


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          johan1983
          Inlägg 21-04-2017, 07:15
          Länk hit: #65


          Medlem
          Antal inlägg: 384
          Medlem sedan:
          04-05-2012
          Medlem nr: 75 997



          Jag märker att utvecklingen går mer mot att göra plantorna mindre.

          Senast på plantagen såg jag en blåbärssort som var gjord att plantera i kruka samt även en björnbärssort. Dom blir tydligen aldrig stora och kommer alltid att kunna gå att ha i en liten kruka. Priset var högt än så länge, 299. Så jag avvaktar

          Jag har även sett hallon som kan planteras i kruka.

          Det som jag saknar på marknaden är dvärg familjeträd. Jag köpte till nöds ett familjeträd som päron. Jag kommer dock att försöka hålla det nere så gott det går. Vi har en granne med ett päronträd. Det är nog tio meter högt. Man kanske kan tillgodogöra sig 20-30 äpplen per år på ett sånt träd även om det får tusentals längre upp. Det är ingen idé för mig, jag vill gå och plocka.

          På Österlen så har jag sett små träd i många år och dom verkar väldigt väletablerade. Var det en yrkeshemlighet tidigare? Jag har bara sett dvärgträd i handeln under några år.
          Eller var det så att odlarna på Österlen skar ner träden?
           
          Citera
          johan1983
          Inlägg 07-05-2018, 00:36
          Länk hit: #66


          Medlem
          Antal inlägg: 384
          Medlem sedan:
          04-05-2012
          Medlem nr: 75 997



          Rättelse från förra inlägget. Jag menar givetvis päron och inte äpplen

          Någon som känner till några roliga nyheter?
          Själv så kan jag dela med mig av ”brazelberries” som är en typ av blåbär med lite spännande utseende på själva plantan

          Jag skulle gärna vilja se några stenfrukskorsningar i Sverige. Som dessa
          https://youtu.be/M5azbiKFGzM
           
          Citera

          4 sidor V  « < 2 3 4
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-04-2024, 21:13
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon