Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          4 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Bevattningssystem, Tråd om gardenas bevattningssystem
          Buggebubben
          Inlägg 26-04-2008, 21:31
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 87
          Medlem sedan:
          03-07-2006
          Medlem nr: 8 110



          En hel liten vetenskap detta och det är svårt att få tag på information som är vettig så ni som funderar, fråga på så ska jag dela med mig av det jag hittills fått erfara.

          Nu gjort handling av tanken och införskaffat allt jag behöver för att bygga bevattning (modell pop-up ur gräsmattan) till större delen av tomten. Allting handlades direkt från Tyskland till strax under halva priset mot vad jag skulle få betala i Sverige.

          I stort så består anläggningen av:

          300 meter anläggningsslang
          13 sprinklers (ja det är en stor tomt) crazy.gif
          1 bevattningsdator
          1 regnsensor
          2 ventilboxar med 4 ventiler som öppnar och stänger beroende på hur datorn är programmerad.
          Några vattenuttag så jag kan få vatten lite här och var på tomten.
          En microdrip-anläggning för sambons rabatter.

          Några små tips:

          - Kolla er pumps kapacitet. Får ni för dåligt tryck till sprinklarna så orkar dom inte kasta vatten så långt alls. Detta räknar ni ut på gardenas hemsida lätt som en plätt genom att ta tid på hur länge det tar att fylla en 10-litershink
          - Ni ska defiitivt köpa ett filter som sätts innan ventilboxarna även om varje sprinkler i sig har ett filter.
          - Ventiler kan styras både med 9V-batteri eller med ett 24V nätanslutet system. Den senare är bra mycket billigare.( samt att ni slipper byta batterier.) Dock är 9V systemet sladdfritt om det föredras.
          - Har ni väl satt på anslutningskopplingarna på slangen så är det ett h--vete att få bort dom. Planera först innan ni kopplar ihop.
          - T200 och T380 sprinklarna passar lite större ytor. För mindre ytor bör man använda dom små T50.
          - Gardenas egna anläggninsslang är svindyr. Det går precis lika bra med anläggninsslang i rätt dimension från annan tillverkare.

          Hittills så har jag grävt ner 3 bevattningskanaler
          Kanal 1: 2 st T380 sprinkler
          Kanal 2: 2 st T380 sprinkler
          Kanal 3: 5 st T50 sprinkler

          Återstår gör kanal 4 som kommer få 2 st T380 plus 2 st små T50 samt att jag ska få microdrip-prylarna på plats.


          10.jpg
          Om ni tycker detta ser mycket ut så är det knappt hälften av vad som beställdes biggrin.gif


          1.jpg
          Ventilbox V3 och V1. Inuti sitter de magnetventiler som öppnar och stänger vattenflödet. Signalen får den från bevattningsdatorn runt knuten.


          2.jpg
          200 meter slang grävs bäst ner för hand. Gick relativt snabbt faktiskt.


          9.jpg
          Bevattningsdatorn, ännu inte inkopplad.


          5.jpg
          Testkörning av gardenas största sprinkler T380.


          4.jpg
          Innanför locket kan man välja bland 4 olika munstycken beroende på hur långt man vill att vattnet ska kastas.


          3.jpg
          2 stycken T380 i drift samtidigt


          6.jpg
          Gräsmattan ler....


          7.jpg
          När vattnet stängs av så sjunker spridarna ner i sin kopp och hamnar i marknivå. Man kan lätt köra över dessa med gräsklipparen. Har även kört över dom med åkgräsklipparen och det håller de lätt för.


          Redigerat av Buggebubben: 19-03-2009, 15:18


          --------------------
          Bor i Kvärlöv, Landskrona kommun, dvs zon 1 med sandig jord, sambo, barn, hund och stor tomt.
           
          Citera
          Buggebubben
          Inlägg 07-05-2008, 21:22
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 87
          Medlem sedan:
          03-07-2006
          Medlem nr: 8 110



          Nu är allting klart, även då microdrip-bevattningen till lilla rabatten biggrin.gif
          Uppdaterat med bilder nedan.

          För prisexempel så har jag skrivit i en annan tråd: http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=68046

          Summa summarum, allt funkar kanon. Är riktigt skönt att slippa släpa slang över hela tomten. Nu har jag 4 ställen i trädgården där jag har en vattenslang hänger så det är aldrig långt till en klunk vatten biggrin.gif


          22.jpg
          Vattenuttag i gräsmattan. När man ska klippa så drar man bara ur slangen och stänger locket.


          18.jpg
          Datorn inkopplad. Här ser man också utkastet från garaget som går vidare ner och förgrenar sig.


          19.jpg
          Datorn igång. Klockan är snart åtta, 2 minuter kvar på bevattningen av slinga 4.


          20.jpg
          Dom 2 ventilboxarna och det lilla vattenfiltet (grå pucken strax ovan till höger)


          21.jpg
          2 av de totalt 7 T50-sprinklers jag har installerat. Inte helt nöjd med hur dom sprider.


          17.jpg
          Minispridare till rabatten. Detta funkar hur bra som helst. Har ingen automatik här utan styr detta manuellt.


          16.jpg
          Närbild på spridaren. Denna lilla manick har även den olika spridarmönster som man kan ställa in.


          15.jpg
          En välmående rabatt helt enkelt. Vatten och sol. Här syns öven kranen i förgrunden som jag manuellt slår på/av rabattbevattningen med.

          Redigerat av Buggebubben: 19-03-2009, 14:45


          --------------------
          Bor i Kvärlöv, Landskrona kommun, dvs zon 1 med sandig jord, sambo, barn, hund och stor tomt.
           
          Citera
          martinberg
          Inlägg 05-07-2008, 17:56
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          05-07-2008
          Medlem nr: 17 241



          hejasan jag är ny här o är lite nyfiken på vad allt de där kostade
           
          Citera
          WingDing
          Inlägg 06-07-2008, 01:49
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 157
          Medlem sedan:
          30-05-2008
          Medlem nr: 16 487



          Kolla vad han skrev i denna tråden---> http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=68046

          Mvh Fredrik


          --------------------
          <--- SNYFT VILL HA DEN.....
           
          Citera
          hopplunda
          Inlägg 07-07-2008, 14:16
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 14
          Medlem sedan:
          07-07-2008
          Medlem nr: 17 293



          Ser verkligen bra ut! Riktigt så fin har inte min installation blivit än. Du slår inte i med gräsklipparen på rotorspridarna? De ser ut att ligga så grunt, jag var tvungen att gräva om två :/


          --------------------
          M.sc.M.E
           
          Citera
          Lindiz3
          Inlägg 08-07-2008, 10:10
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 27
          Medlem sedan:
          01-07-2008
          Medlem nr: 17 162



          Har hittat en riktigt bra länk om detta: http://www.irrigationtutorials.com/index.html

          Jag har även fått kontakt med en firma i USA som just nu håller på att rita upp ett komplett system åt mig, inkl vatten till häckar, blommor och gräsmattan. Han som håller i detta arbetar med vad jag förstått, étt av de ledande märkena, Hunter. Jag postar här så fort jag fått skissen.
          //Daniel
           
          Citera
          Buggebubben
          Inlägg 08-07-2008, 11:10
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 87
          Medlem sedan:
          03-07-2006
          Medlem nr: 8 110



          Nej gräsklipparen slår inte i. Nästan så de ligger för djupt nu när gräset kommit upp ordentligt på sommaren och då klipper jag relativt kort.
          Dom håller även för att bli överkörda med åkgräsklipparen.

          Intressant att det finns andra märken. Tänk på att du åker på moms och tull om det är import från US men med tanke på dollarnivån så kanske det blir billigt ändå?


          --------------------
          Bor i Kvärlöv, Landskrona kommun, dvs zon 1 med sandig jord, sambo, barn, hund och stor tomt.
           
          Citera
          hopplunda
          Inlägg 08-07-2008, 12:22
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 14
          Medlem sedan:
          07-07-2008
          Medlem nr: 17 293



          Smotany: Jag beställde Hunter grejjer från den tyska sidan som länkas i http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=68046 Jag tror det blir billigare där än om du beställer från Staterna där du kan åka på moms, tull och skatt.

          Det jag kan säga efter att ha testat Hunter saker är att det är en jävla fin kvalitet på sakerna, robust konstruktion och en himla fin kastlängd med många olika munstycken att välja på. Sen verkar det som Hunter är ett av det största inom bevattningsteknik Priset från Tyskland är under halva priset. Betalade 200:-/styck för en I20ADS (rostfri). Svensk återförsäljare Waterboys ska ha 475:- styck.
          Jag har använt mig av Gardenas L-koppling 25"x3/4" som är helt fantasisk att koppla med. Kommer beställa Hunter ventiler och styrning inom kort.


          --------------------
          M.sc.M.E
           
          Citera
          Buggebubben
          Inlägg 09-07-2008, 10:55
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 87
          Medlem sedan:
          03-07-2006
          Medlem nr: 8 110



          Om man reggar sig på Hogi.de för deras nyhetsbrev så får man lite rabattkoder och grejer till sin mailbox. Om någon ska handla i dagarna så kan ni köra med:

          6% Rabatt auf ALLE Angebote


          Gutschein Code : HCS4XT


          Gutschein = Rabatt

          Redigerat av Buggebubben: 09-07-2008, 13:21


          --------------------
          Bor i Kvärlöv, Landskrona kommun, dvs zon 1 med sandig jord, sambo, barn, hund och stor tomt.
           
          Citera
          Lindiz3
          Inlägg 09-07-2008, 11:33
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 27
          Medlem sedan:
          01-07-2008
          Medlem nr: 17 162



          CITAT (hopplunda @ 08-07-2008, 13:22) *
          Smotany: Jag beställde Hunter grejjer från den tyska sidan som länkas i http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=68046 Jag tror det blir billigare där än om du beställer från Staterna där du kan åka på moms, tull och skatt.

          Det jag kan säga efter att ha testat Hunter saker är att det är en jävla fin kvalitet på sakerna, robust konstruktion och en himla fin kastlängd med många olika munstycken att välja på. Sen verkar det som Hunter är ett av det största inom bevattningsteknik Priset från Tyskland är under halva priset. Betalade 200:-/styck för en I20ADS (rostfri). Svensk återförsäljare Waterboys ska ha 475:- styck.
          Jag har använt mig av Gardenas L-koppling 25"x3/4" som är helt fantasisk att koppla med. Kommer beställa Hunter ventiler och styrning inom kort.


          Hej Hopplunda.
          Jag tror faktiskt priserna blir lite lägre i USA, inkl momsen betalar jag drygt 130-140kr st för spridarna, dock är det servicen jag tyckte var bra därför valde jag att handla utav Tim, han har sysslat med detta i 30 år och kan ta fram precis vad jag vill ha. Bland annat denna styrningen:
          http://www.irritrol.com/pccontrol/index.html
          (med den kan jag styra ljus mm från samma kontroll, billig är den också jämfört med gardenas, runt 1500 räknar jag på.)
          Jag kommer köra på dom ventilerna han rekommenderar (han hann inte titta på det igår, men han hörde iaf av sig och sa att han tyvärr inte fått tid igår, bara en sån sak!), men jag vill iaf ha så att jag kan koppla in gödnings system direkt i ventilerna (typ EZ flow). Skall även ha flex joints till spridarna då jag har åk klippare och inte vill trycka sönder ansultningarna på spridarna. Jag har fortfarande inte bestämt mig för om jag skall ha rör eller slang, tycker det känns säkrare med rör...
          Det skall även grävas och läggas rör för elkablar till belysning runt tomten etc, så vanliga rör blir inte mer jobb än slang.

          Känns som om projektet växer ju längre tiden går:P

          //Daniel
           
          Citera
          Buggebubben
          Inlägg 09-07-2008, 13:20
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 87
          Medlem sedan:
          03-07-2006
          Medlem nr: 8 110



          Ja det är väl det enda man kan vara säker på, att den ursprungliga budgeten spricker med råge så det är bäst att fila på insäljningen av detta till sambo/fru på en gång biggrin.gif

          Pros:
          -Mjuk fin gräsmatta för barnen istället för en stenhård gul sönderbränd.
          -Hur ska man få ner crocket-bågarna i marken om det är stenhårt?
          -Tank vad mycket tid jag sparar som jag kan umgås med familjen istället....

          Cons:
          -Några papperslappar med siffror på försvinner. So what...? Det kommer nya varje månad.


          Jag har gjort en modifiering. Jag har ju ett filter innan alla sprinklers och dessutom filter i varje sprinkler.
          Vattentrycket minskar markant så fort man får lite smuts i filtret och efter lite analyserande så såg jag att det var ytterst små sandpartiklar som följde med upp från brunnen. Dessa små partiklar passerar med lätthet munstyckena så jag har helt enkelt tagit bort samtliga 14 filter. Funkat bra i en vecka nu.

          Redigerat av Buggebubben: 09-07-2008, 13:24


          --------------------
          Bor i Kvärlöv, Landskrona kommun, dvs zon 1 med sandig jord, sambo, barn, hund och stor tomt.
           
          Citera
          hopplunda
          Inlägg 09-07-2008, 14:27
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 14
          Medlem sedan:
          07-07-2008
          Medlem nr: 17 293



          Buggebubben, det gjorde jag oxå, det var det första jag gjorde att ta bort filtrerna i spridarna. Märkte innan med vanlig vagg spridare att tog jag bort filtret blev det mer fart.

          Smotany: Jamen dåså bara att köra, visste inte att det blev så billigt smile.gif Låter som det blir ett fint system. Tack för länken på styrningen, jag har inte hunnit att beställa min styrning än och det där så ju onekligen intressant ut, kan man kan styra dammpumpen och lite andra prylar.

          Apropå slang eller rör, det blev PEM slang för mig, lite enklare att jobba med samt slipper att limma övergångar. Men en rör dragning är nog mer professionellt gjort. Har labbat lite idag med I20 spridarna, jag måste nog beställa 2 till så jag har 6 stycken. Läste på en sida att man ska ha "head-to-head coverage" alltså att spridarna ska nå över till varandra.


          --------------------
          M.sc.M.E
           
          Citera
          Lindiz3
          Inlägg 09-07-2008, 23:54
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 27
          Medlem sedan:
          01-07-2008
          Medlem nr: 17 162



          Ok, har nu fått ett första förslag som lyder som följer:

          "Right now I have 7 zones. 3 spray zones around the house and 3 rotor zones around the lot, and the drip zone that you wanted. Zone 1 is a mist head zone with 6 spray heads. This zone should throw about 30l/m. Zone 2 will have 5 sprays at about 28l/m and zone 3 will have 4 sprays at about 26l/m. the next 3 zones are all PGP rotor zones with 3 PGPs with #2.5 blue nozzles one each zone. This will give you 9.7 l/m per head or 29l/m per zone. I have enclosed the initial head spot. See if it looks ok.
          Here is a list of answers to your questions:
          The tubing - I suggest 25mm and 20mm poly pipe. This seems to be the favorite of other jobs I have done in EU including the one in Norway. As for the controller, I will check on a few ones that are 220V. The guy in Norway bought a Hunter ICC timer which comes with 8 zones and is expandable to 32 zones. It runs $179.00 for the 8 zones and is totally programmable for everything you are looking for including seasonal settings. It will also work with the IMMS system which is something that Hunter makes to work with your computer. It is super expensive, but if you really want to have a system that works with your PC, this is the only way to go. "

          Skissen som bifogas är min egen, som han ritat in sitt förslag på. Tycker det ser helt ok ut, men många spridare blir det!!

          EDIT:
          OBS! Han skrev fel, det är inte pgp rotors, alla rotors är I-20 SS

          Redigerat av Smotany: 10-07-2008, 00:16
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  Daniel__1_.jpg ( 264.71k ) Antal nedladdningar: 191
           
           
          Citera
          Lindiz3
          Inlägg 09-07-2008, 23:59
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 27
          Medlem sedan:
          01-07-2008
          Medlem nr: 17 162



          Skickade och frågade om irritrol controllen... Vill verkligen ha den!! Får hoppas han löser det, orkar inte hålla på att beställa från massa olika folk, vill ha allt från samma person.

          Än så länge, inget pris:P
           
          Citera
          hopplunda
          Inlägg 10-07-2008, 09:14
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 14
          Medlem sedan:
          07-07-2008
          Medlem nr: 17 293



          Snyggt! Han verkar ju kunna sitt. Visst fan är det kul att hålla på? smile.gif

          En sak jag tyckte var lite märkligt var att han rekommendera nertill så smal slang som 3/4" (20 mm), jag skulle definitivt inte köra mindre än 1" (25 mm), tycker tryckfölusterna blir för stora med 20 mm. Nu vet jag inte försig vad du har för vattenkälla och flöde för det spelar väldigt mycket roll hur mycket fölusterna blir. I mitt pumpade system med 150l/min så får jag jätteförluster med 20mm det är nästan så att 25 mm var för tunt, men det räddas av att jag har ett arbetstryck på 8 BAR.

          I och för sig "PGPs with #2.5 blue nozzles one each zone. This will give you 9.7 l/m per head or 29l/m per zone" Han har valt väldigt små munnstycken så det krävs inga jätteflöden/tryck.

          Håll oss uppdaterade Smot för detta var grymt intressant.


          --------------------
          M.sc.M.E
           
          Citera
          Buggebubben
          Inlägg 10-07-2008, 11:10
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 87
          Medlem sedan:
          03-07-2006
          Medlem nr: 8 110



          Ser ju riktigt nice ut.
          Riktigt så bra täckning preciiiiis överallt har inte jag, mest för att jag har en bautatomt.
          Men intressant med ett nytt märke som dessutom verkar kompatibelt med gardenas kopplingar, eller har jag missförstått det hela?


          --------------------
          Bor i Kvärlöv, Landskrona kommun, dvs zon 1 med sandig jord, sambo, barn, hund och stor tomt.
           
          Citera
          Lindiz3
          Inlägg 10-07-2008, 14:04
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 27
          Medlem sedan:
          01-07-2008
          Medlem nr: 17 162



          Vet faktiskt inte om det är kopplingarna är kompatibla med gardena, dock funkar ventiler etc ihop med gardena...
          Ang dimensionerna så är det räknat på att jag gör en avstickare direkt efter vattenmätaren med ett 25mm rör. Lägger sedan 25mm PEM slang och gör avstickarna till spridarna med 20mm flex joints hade jag tänkt. Han har räknat allting på 3.5bars tryck ungefär. Jag har ingen egen brunn (tyvärr) utan kommunalt VA. Dessutom blir ju den längsta kastlängden runt 5.5meter, så det behövs kanske inte mer?

          Ang priserna på Hunters datasystem:

          "My Toro/Irritrol rep hasn't called me back on the Irritrol controller, so I still don;t know much about it, but will look at it asap. As for the IMMS - after you have the controller set up, you need three things. IMMS-SI - the interface with the controller - they run $920.00, then you need the IMMS-HW, the interface with the computer. They run $395.00. And the worse thing price wise is the software. $3200.00. It is expensive, but it is the best thing since slice bread for controlling your system! smile.gif
          I forgot - I said PGP in the desription, but I was setting it up with I-20 Stainless. They are a much better head for the money. "


          Tror jag väntar och kollar på Irritrol´en.... yaay.gif
           
          Citera
          hopplunda
          Inlägg 10-07-2008, 14:12
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 14
          Medlem sedan:
          07-07-2008
          Medlem nr: 17 293



          Det stämmer det fungerar med Gardenas kopplingar. De fungerar med alla slags kopplingar som har utvändig standardgänga på 3/4". Sen finns det även sprinklers/sprayhuvuden med 1/2" precis som Gardenas sprinklers. Jag valde Gardenas kopplingar för det finns ingen annan kopplings som är så lätt installerad som deras. Bara trycka i slang och vrida nästa 180 grader. Ingen läckage ingneting och så pass billiga.

          Ajfan det var saftigt pris sad.gif Kanske lite overkill för trädgården. Men den andra kontrollen så förjävla fin ut.


          --------------------
          M.sc.M.E
           
          Citera
          Buggebubben
          Inlägg 10-07-2008, 15:01
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 87
          Medlem sedan:
          03-07-2006
          Medlem nr: 8 110



          Oh shit va dyrt.
          Det får bli en våt dröm eller att önska sig i 50-årspresent. Bara 16 år dit så man är ju snart där biggrin.gif
          Nåja, man får bygga ut i etapper. Jag har tänkt att flytta om lite bland mina sprinklers men det tar jag i vår när marken är lättgrävd. Ska också byta ut en T380 mot en T200 (eller om Hunter har nån liten smidig) då min T380 kastar för långt. Hela garageväggen blir blöt och eftersom den är av trä så är det mindre bra.

          Jag kanske kan få vara med på beställningen från US förresten? Du bor ju i krokarna också.


          --------------------
          Bor i Kvärlöv, Landskrona kommun, dvs zon 1 med sandig jord, sambo, barn, hund och stor tomt.
           
          Citera
          hopplunda
          Inlägg 10-07-2008, 15:21
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 14
          Medlem sedan:
          07-07-2008
          Medlem nr: 17 293



          BuggeBubben: Såg på bilderna att du har en fin installation utav dys/droppbevatning. Där verkar det vara en hel djungel med prylar man behöver. Vad behöver man? Någon slags tryckutjämnare? Vad använder man sig av för slang? 1" (25mm) känns lite val grovt. 16 år till 50, sweet jesus det är ju alldeles runt hörnet för dig, jag har hela 18 år kvar wink.gif

          Redigerat av hopplunda: 10-07-2008, 15:24


          --------------------
          M.sc.M.E
           
          Citera

          4 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-03-2024, 14:40
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon