Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          > Att byta en dator.
          Gossen Ruda
          Inlägg 16-10-2017, 20:54
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Hoppas det är någon som tittar här, det är inte så mycket aktivitet i den här avdelningen. Min PC i sammarstugan började bli krasslig och fick bytas. Även innan krassligheten hade jag funderat på byte, den var 5 år gammal och ganska slö. Win7 vilket börjar bli utdaterat. Sen när det började komma larm om att hårddisken inte mådde så bra blev det dags. Det gick till slut inte att installera uppdateringar, den fastnade på att skapa en återställningspunkt.

          Ny dator inhandlades på Inet, en kinesisk Lenovo. Ca 5000 men jag offrade 500 till på en ominstallation. Alla fabriksnya datorer är fulla med diverse program som tillverkarna har installerat förutom operativsytemet, sk bloatware. Omöjligt att få bort själv, man måste rensa hårddisken och sen installera en ren Win10. Hårddisken är fö en SSD som inte snurrar. jag kom igång ganska snart, började här i stan. Tröttnade ganska snart på Edge och övergick till IE 11 som jag var van vid från min andra PC med Win8.

          Sen började jag fylla hårddisken med alla nödvändiga AKB48-videor, rolleyes.gif, men plötsligt tog det stopp, hårddisken full. Började räkna och insåg att jag räknat/tänkt fel. SSD-disken är mycket mindre än en normal hårddisk, bara 128 GB och jag har en hel del videor på 4-5 GB. Tänk, tänk. Aha, extern hårddisk är lösningen. Jag hade en hemma som jag bara använde som backup för egna kameravideor. Tänkte flytta tillbaka dessa till huvudPC:n men det var alldeles för många GB, de hade inte fått plats. Lösningen blev en annan hårddisk som jag köpt för att ha som backup för hela PC:n men hade inte kommit igång med det. Började flytta filer och det gick först bra men sen stoppade det, en del filer var för stora för filsystemet. Kollade och javisst, FAT32 som filsystem och då är det stopp på filer över ca 4GB. Fick formattera om hårddisken och lägga in NTFS. Då rök givetvis alla filer jag lagt in så jag fick börja om. Nåja, det gick bra sen så nu är jag klar. Hur kan man installera ett sådant filsystem på en ny hårddisk?


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
           
          Nytt inlägg
          Svar
          andersen
          Inlägg 10-02-2018, 11:04
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 4 128
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 51



          Hehe, ja fläktarna behövs nog, det ser trångt ut i den burken.


          --------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.


          Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

          Att inte cykla är att gå för långt.

          Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
           
          Citera



          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-04-2024, 08:35
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon