Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          3 sidor V   1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > GMO, att ha eller inte ha.
          Gossen Ruda
          Inlägg 02-04-2012, 20:56
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Jag lovade att starta en tråd om detta men har hamnat i tidsbrist så den blir kanske inte så genomtänkt. Jag är i grunden positiv till GMO och förstår inte alla farhågor som målas upp. GMO används mycket inom biomedicin och forskning så processerna är väl kända fast resultatet kommer i dessa fall inte ut utanför labben. Man kan sätta in gener som får nerver att lysa upp när de används och liknande saker. Jag kommenterar här några vanliga invändningar och vad jag anser.

          Generna sprids i naturen. Synnerligen tveksamt. En GMO-potatis eller GMO-majs behåller generna för sig själva. För att generna skall spridas måste det finnas andra växter GMO-växterna kan korsbefrukta och varken potatis eller majs växer vilt i Sverige. Ibland får jag intrycket att man tror att GMO-generna kan hoppa omkring lite hur som helst och "smitta" andra växter. För 17, det är ett knep-och-knåp för forskare och andra för att flytta om generna och som inbegriper olika ämnen och virus som klipper upp generna och sen klipper in de nya på rätt ställe. Inget som sker i naturen av sig själv. Minsta lilla fel och generna blir obrukbara.

          Odlarna blir beroende av biotekföretagen. Jo, klart att företagen vill tjäna pengar på sina produkter men så är det i hela vårt samhälle. Därför finns det patent på det mesta. Patenten brukar gå ut efter 15 år, sen är det fritt fram för alla. Hur detta skall fungera och för hur länge patenten skall gälla har inget med GMO att göra, det är en politisk lagstiftningsfråga.

          GMO-produkterna är farliga att äta. Rent nys. Generna är likadant uppbyggda av olika aminosyror, det är bara ordningen som har betydelse. Så snart de kommer ner i tarmen går de sönder i sina beståndsdelar.

          Med GMO har växt- och djurförädlarna fått ett redskap för att sätta fart på utvecklingen och den går inte att hejda. Man SKAPAR inte nya gener, man tar gener och därmed egenskaper från en organism och för över till en annan. Vi borde bejaka detta rent allmänt. Det finns dock risker men man måste bara belysa just dessa. Jag läste nånstans att något företag ville sätta in en gen från snödroppe, som producerar ett svagt gift, i julgranar för att inte dessa skulle angripas av insekter. Man hävdade att alla granar skördas innan de producerar pollen så egenskaperna sprids inte. Farligt, det räcker med att några granar försvinner i hanteringen så är egenskaperna på drift. Sånt måste stoppas men inte själva GMO-principen.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Piccante
          Inlägg 02-04-2012, 21:27
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 891



          har vi inte haft denna tråden innan? Har för mig att jag länkade till en studie där genmodifierade bönor visade sig vara allergena pga förändrad proteinstruktur whistling.gif


          --------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 02-04-2012, 21:42
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          CITAT (Markus_H @ 02-04-2012, 22:27) *
          har vi inte haft denna tråden innan? Har för mig att jag länkade till en studie där genmodifierade bönor visade sig vara allergena pga förändrad proteinstruktur whistling.gif

          Flera gånger men nu blev det aktuellt igen pga några knölar. biggrin.gif


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Azur
          Inlägg 02-04-2012, 22:15
          Länk hit: #4


          Gäster






          CITAT (Gossen Ruda @ 02-04-2012, 21:56) *
          Generna sprids i naturen. Synnerligen tveksamt.

          Det händer. Framförallt sädesslag kan korsa sig med närbesläktade vilda gräs, men även t.ex. raps har spritt GMO gener till vilda släktingar. I just rapsens fall var genen dessutom en som kodade för insektsgift, dvs rapsens pollen blev giftigt.

          CITAT
          Jo, klart att företagen vill tjäna pengar på sina produkter men så är det i hela vårt samhälle.
          Det blir gärna rätt fånigt. I USA har bolagen t.ex. stämt grannen till en bonde som hade GMO grödor för att grannens växter blev pollinerade av pollen från GMO grödorna, och grannens produkter innehöll alltså den patenterade genen. Liknande grejer har hänt i indien, där har Monsanto stämt bönder för att de använt (GMO) ris de själva odlat året innan som usäde.

          Man bör komma ihåg att Monsanto, och säkert många av de andra företagen, är genuint obehagliga skitstövlar, och att de inte alls tillämpar sunt förnuft eller samförstånd i sina affärer.
          (Av nån anledning verkar det alltid bli så när företags vinster börjar räknas i miljarder dollar, vet inte riktigt varför.)

          CITAT
          GMO-produkterna är farliga att äta. Rent nys. Generna är likadant uppbyggda av olika aminosyror, det är bara ordningen som har betydelse.

          Fast det är inte generna som eventuellt är problemet, utan de proteiner de kodar för. Ett extremt exempel vore om man satte in gener för att producera botulintoxin i potatis - det vore liksom inte DNA't som dödade en.
          CITAT
          Man SKAPAR inte nya gener, man tar gener och därmed egenskaper från en organism och för över till en annan.
          Så är det just nu för att vi helt enkelt inte begriper hur cellmaskineriet fungerar. När vi gör det kommer vi att kunna designa helt nya gener med helt nya (eller mycket bättre) effekt än några naturliga gener. Det skulle också helt revolutionera medicinen. But I digress.

          CITAT
          Sånt måste stoppas men inte själva GMO-principen.

          Håller alldeles med.

          Tyvärr är det helt likgiltigt vad vi gör i Sverige, det är USA, Kina och Indien som driver utvecklingen och i t.ex. USA finns f.n. ingen reglering alls för vilka GMO-organismer man får släppa ut i naturen, och Kina och Indien är så korrumperade att det finns i praktiken ingen som reglerar företagen där heller.

          Vi får förmodligen bättre regler efter den första riktiga GMO katastrofen, hur en sån nu kan tänkas se ut.
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 02-04-2012, 22:20
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          Vem vill du frälsa?


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          Motti
          Inlägg 02-04-2012, 22:58
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem sedan:
          03-06-2008
          Medlem nr: 16 563



          Jag hatar verkligen allt som är manipulerat av forskare när det gäller vår föda !Man undrar ibland varför så många vänner till oss drabbas av cancer ? kanske för vi lever mycket i en genmodifierad värld och till slut är jag rädd att vi tappar bort det som jorden en gång gav oss ! det naturliga i livet . Genmodefierad mat skrämer livet ur mig och allt annat jäkla baltande med våra djur och grödor .
           
          Citera
          heinrich_stubel
          Inlägg 03-04-2012, 00:44
          Länk hit: #7


          Gäster






          CITAT (Gossen Ruda @ 02-04-2012, 21:56) *
          Jag lovade att starta en tråd om detta men har hamnat i tidsbrist så den blir kanske inte så genomtänkt. Jag är i grunden positiv till GMO och förstår inte alla farhågor som målas upp. GMO används mycket inom biomedicin och forskning så processerna är väl kända fast resultatet kommer i dessa fall inte ut utanför labben. Man kan sätta in gener som får nerver att lysa upp när de används och liknande saker. Jag kommenterar här några vanliga invändningar och vad jag anser.

          Generna sprids i naturen. Synnerligen tveksamt. En GMO-potatis eller GMO-majs behåller generna för sig själva. För att generna skall spridas måste det finnas andra växter GMO-växterna kan korsbefrukta och varken potatis eller majs växer vilt i Sverige. Ibland får jag intrycket att man tror att GMO-generna kan hoppa omkring lite hur som helst och "smitta" andra växter. För 17, det är ett knep-och-knåp för forskare och andra för att flytta om generna och som inbegriper olika ämnen och virus som klipper upp generna och sen klipper in de nya på rätt ställe. Inget som sker i naturen av sig själv. Minsta lilla fel och generna blir obrukbara.

          Odlarna blir beroende av biotekföretagen. Jo, klart att företagen vill tjäna pengar på sina produkter men så är det i hela vårt samhälle. Därför finns det patent på det mesta. Patenten brukar gå ut efter 15 år, sen är det fritt fram för alla. Hur detta skall fungera och för hur länge patenten skall gälla har inget med GMO att göra, det är en politisk lagstiftningsfråga.



          GMO-produkterna är farliga att äta. Rent nys. Generna är likadant uppbyggda av olika aminosyror, det är bara ordningen som har betydelse. Så snart de kommer ner i tarmen går de sönder i sina beståndsdelar.

          Med GMO har växt- och djurförädlarna fått ett redskap för att sätta fart på utvecklingen och den går inte att hejda. Man SKAPAR inte nya gener, man tar gener och därmed egenskaper från en organism och för över till en annan. Vi borde bejaka detta rent allmänt. Det finns dock risker men man måste bara belysa just dessa. Jag läste nånstans att något företag ville sätta in en gen från snödroppe, som producerar ett svagt gift, i julgranar för att inte dessa skulle angripas av insekter. Man hävdade att alla granar skördas innan de producerar pollen så egenskaperna sprids inte. Farligt, det räcker med att några granar försvinner i hanteringen så är egenskaperna på drift. Sånt måste stoppas men inte själva GMO-principen.


          Snälla läs biologi människa.

          Huruvida de sprids i naturen beror inte bara på om de kan korsas med andra. Räcker att ha några som kan befrukta sig själva, och är de nya växterna tillräckligt överlägsna sprids de, ja. Det kan hända att de inte sprids, de kan spridas, (beroende på hur "effektiva" de är)

          Du vet ju inte vad annat som påverkas av att du för in en ny gen i en växt, för en sak är säker, allt annat förblir inte exakt likadant som det var innan. Ungefär som när man äter antidepressiva piller, de påverkar anant i kroppen än bara humöret.

          Nej, jag är inte nödvändigtvis emot att genmanipulera, man bör forska på det så mycket det bara går, och göra tester etc. Det kommer antagligen visa sig enormt effektivt i framtiden, och närman sedan kan göra samma på människor, så kan man troligen bota i princip alla sjukdomar osv.

          Blev bara så trött på ditt svamlande, då det såg ut som du inte alls visste vad du babblade om.
           
          Citera
          Azur
          Inlägg 03-04-2012, 01:02
          Länk hit: #8


          Gäster






          CITAT (Motti @ 02-04-2012, 23:58) *
          Jag hatar verkligen allt som är manipulerat av forskare när det gäller vår föda !Man undrar ibland varför så många vänner till oss drabbas av cancer ? kanske för vi lever mycket i en genmodifierad värld och till slut är jag rädd att vi tappar bort det som jorden en gång gav oss ! det naturliga i livet . Genmodefierad mat skrämer livet ur mig och allt annat jäkla baltande med våra djur och grödor .

          Fast det är en irrationell rädsla.

          All mat du äter är modifierad. Rödlök, isbergssallad, vete - det är växter som inte existerar i naturen utan har framställts genom hybridisering och avel. Banan, persilja, morot - så modifierade genom avel att de knappt går att känna igen (och både vild persilja och vild morot är giftiga!).

          Den främsta anledningen till att så många får cancer är att alla som lever tillräckligt länge får cancer, så ju bättre vi blir på att stoppa sjukdomar desto fler dör till slut av cancer. För alla måste vi dö av nånting.

          "Det naturliga livet" för människor var att ha en genomsnittlig livslängd på sisådär 35 år, kvinnorna dog i barnsäng, männen slog ihjäl varandra, och barnen dog som flugor av sjukdom. Fast de hann nog sällan få cancer.

          Genmodifiering är varken bra eller dålig i sig själv. Som med all teknik beror allt på vad man gör med den.
           
          Citera
          omk
          Inlägg 03-04-2012, 01:20
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 3 549
          Medlem sedan:
          25-07-2010
          Medlem nr: 32 435



          CITAT (Gossen Ruda @ 02-04-2012, 21:56) *
          ... Ibland får jag intrycket att man tror att GMO-generna kan hoppa omkring lite hur som helst och "smitta" andra växter. För 17, det är ett knep-och-knåp för forskare och andra för att flytta om generna och som inbegriper olika ämnen och virus som klipper upp generna och sen klipper in de nya på rätt ställe. Inget som sker i naturen av sig själv. Minsta lilla fel och generna blir obrukbara.

          ... Jag läste nånstans att något företag ville sätta in en gen från snödroppe, som producerar ett svagt gift, i julgranar för att inte dessa skulle angripas av insekter. Man hävdade att alla granar skördas innan de producerar pollen så egenskaperna sprids inte. Farligt, det räcker med att några granar försvinner i hanteringen så är egenskaperna på drift. Sånt måste stoppas men inte själva GMO-principen.

          Jag förstår inte skillnaden mellan dessa två argument ? (Det ena för GMO, det andra emot.)

          Menar du att det är annorlunda med "matväxter" och skog (gran) ?
          GMO-matväxter kan väl odlas i närheten av icke-GMO-matväxter av samma sort, precis som GMO-granskog kan odlas jämte icke-GMO-granskog ?


          Edit; Motti, cancer har funnits i alla tider. Egyptierna och romarna dog av "kräfta". Det är ju egentligen inte förrän på 1800-talet som man började "öppna" människokroppen för att få reda på VARFÖR personen dött (iaf i Europa). Och först nu, sen mitten av 1900-talet, som man, ibland, kunnat göra nånting åt sjukdomen.
          Förr var det 100% dödlighet ... Inte numera.

          Redigerat av omk: 03-04-2012, 01:44


          --------------------
          Women and cats do as they please, men and dogs should relax and get used to the idea - Robert Heinlein
           
          Citera
          jaj-51
          Inlägg 03-04-2012, 06:43
          Länk hit: #10


          Gäster






          Tyvärr fins det exempel på att GMO gener har "hop över" till ogräs.

          Kul med den modifierade grödan som tålde round up! Mindre kul när den korsade sig med ett ogräs som rå råkade tåla Roundup.

          Nej ush och fy dessa farliga expriment med naturen bör stoppas det blir inte bara super grödor utan också super ogräs.

          Dessutom saknas helt och hållet forskning om långtidsefekter om att äta GMO födan.
          Detta stoppar det stora företaget M...

          Gott att åtminstonde några stora förståndiga länder inom EU har valt att förbjuda odling av GMO tyvärr inte Sverige som kämpat för med Pålson i spetsen
           
          Citera
          Azur
          Inlägg 03-04-2012, 08:31
          Länk hit: #11


          Gäster






          CITAT (jaj-51 @ 03-04-2012, 07:43) *
          Tyvärr fins det exempel på att GMO gener har "hop över" till ogräs.

          Kul med den modifierade grödan som tålde round up! Mindre kul när den korsade sig med ett ogräs som rå råkade tåla Roundup.

          Fast de flesta ogräs som är roundup-resistenta har blivit det den vanliga vägen, dvs via selektion.
          CITAT
          Gott att åtminstonde några stora förståndiga länder inom EU har valt att förbjuda odling av GMO tyvärr inte Sverige som kämpat för med Pålson i spetsen

          GMO grödor är strängt reglerat inom hela EU, bland annat tack vare Sverige. Bara ett fåtal grödor har godkänts.
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 03-04-2012, 08:31
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Det är självklart att förändrade växter KAN sprida detta vidare till artfränder utanför odlingslotten men det är sånt som sker redan nu och inget specifikt för GMO. Läser man en del kritiska inlägg i frågan, inte just här kanske, så får man intryck att en del tror att GMO-generna sprids lite hur som helst. Jag tog upp potatis och majs i Sverige.

          Uppgiften om rapsen gör mig förundrad och misstänksam. Den är ju beroende av insekter för sin pollinering och att göra pollenet giftigt för insekter verkar rent hål i huvet. Stämmer detta verkligen eller är det bara en produkt av GMO-motståndet?


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 03-04-2012, 08:44
          Länk hit: #13


          Gäster






          Ett av de främsta argumenten från bioteknikföretagen var att ta fram grödor som är glyfosatresistenta och att man därmed skulle minska kemikalieanvändningen. Vi fick t.ex. Roundup ready soja och Roundup ready majs - verkligheten har blivit den motsatta. Naturen reagerar med resistens och det krävs mer och mer besprutning för att hålla fälten ogräsfria.

          De s.k. monsterogräsen - superweeds - sprider sig nu i rekordfart över delar av USA och Canada där man länge odlat GMO grödor

          ...growing three inches a day....jordbruksmaskinerna rår inte på dem

          Såhär kan ett soja fält se ut som invaderats av "superweeds" - de är resistenta mot ogräsmedel....

          http://www.treehugger.com/green-food/super...redictions.html
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 03-04-2012, 09:05
          Länk hit: #14


          Gäster






          I naturen sker hela tiden en hybridisering, likaså har vi människor sysslat med traditionell växtförädling i syfte att få fram bättre grödor. Men förväxla inte det med GMO tekniken.

          http://psrastsw.wordpress.com/genteknik-vs...lsvid-skillnad/
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 03-04-2012, 09:13
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          CITAT (Gunilla T @ 03-04-2012, 09:44) *
          Ett av de främsta argumenten från bioteknikföretagen var att ta fram grödor som är glyfosatresistenta och att man därmed skulle minska kemikalieanvändningen. Vi fick t.ex. Roundup ready soja och Roundup ready majs - verkligheten har blivit den motsatta. Naturen reagerar med resistens och det krävs mer och mer besprutning för att hålla fälten ogräsfria.

          De s.k. monsterogräsen - superweeds - sprider sig nu i rekordfart över delar av USA och Canada där man länge odlat GMO grödor

          ...growing three inches a day....jordbruksmaskinerna rår inte på dem

          Såhär kan ett soja fält se ut som invaderats av "superweeds" - de är resistenta mot ogräsmedel....

          http://www.treehugger.com/green-food/super...redictions.html

          Naturen är anpassningsbar och resistens är inget nytt ord i ordlistan. Vi känner till det från DDT och antibiotika. Hjälpmedel skall användas med försiktighet.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          kerstinbern
          Inlägg 03-04-2012, 09:15
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 940
          Medlem sedan:
          23-04-2011
          Medlem nr: 42 015



          Ett växtvirus som infekterar t ex potatisväxter kan naturligtvis sprida gener mellan växter även om de inte är så nära besläktade att de kan korsas med varandra.
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 03-04-2012, 09:20
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          CITAT (kerstinbern @ 03-04-2012, 10:15) *
          Ett växtvirus som infekterar t ex potatisväxter kan naturligtvis sprida gener mellan växter även om de inte är så nära besläktade att de kan korsas med varandra.

          Synnerligen långsökt, varför har exempelvis andra egenskaper inte redan spridits?


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          jaj-51
          Inlägg 03-04-2012, 09:21
          Länk hit: #18


          Gäster






          CITAT (Azur @ 03-04-2012, 09:31) *
          Fast de flesta ogräs som är roundup-resistenta har blivit det den vanliga vägen, dvs via selektion.

          GMO grödor är strängt reglerat inom hela EU, bland annat tack vare Sverige. Bara ett fåtal grödor har godkänts.


          Ja flera av de stora eu länderna har nationella untantag som inebär stopp för odling av GMO grödor.

          Sverige är en förkämpe av att tillåta GMO med Maurit Pålsson i spetsen.

          Kansken en överaskning men tyvärr Sverige välkomnar GMO grödorna.
          Själv beundrar jag de länder som stoppade skiten och på samma sätt kommer konsumenterna att gör.

          Räcker det inte med den skit vi mäniskor redan åstakommit genom att flytta djur och växter till fel platser?

           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 03-04-2012, 09:29
          Länk hit: #19


          Gäster






          CITAT (Gossen Ruda @ 03-04-2012, 10:13) *
          Vi känner till det från DDT och antibiotika. Hjälpmedel skall användas med försiktighet.


          Just det...såhär ser spridningen ut i världen och den ökar. Dethär handlar så enorma ekonomiska värden för dessa bioteknikföretag så jag undrar vilka eller vilken produkt som kan övrträffa detta, knappast varken oljeindustrin eller vapen industrin.

          Tre stora bioteknikföretag äger 70% av den globala fröförsäljningen, det är Monsanto, Dupont och Syngenta.

          http://2.bp.blogspot.com/_fVphaJs6tGI/TRAf...s-1996-2009.jpg

          Redigerat av Gunilla T: 03-04-2012, 09:30
           
          Citera
          gnon49
          Inlägg 03-04-2012, 10:20
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem sedan:
          19-07-2008
          Medlem nr: 17 660



          Förstår faktiskt inte vitsen med GMO-grödor mer än att det är ekonomi som styr o inget annat. Att binda upp odlare måste vara guld värt. Dessutom är ju monokulturer otroligt sårbara. Traditionell odling baserad på platsens förutsättningar ger nog alltid bästa skördarna. Är man rädd om jorden man planterar i ger den tillbaka med råge.


          --------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

          Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
           
          Citera

          3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 14-05-2024, 04:10
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon