Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Solanin i frösatt potatis, är det vanligt?
          Annkina
          Inlägg 27-05-2018, 10:13
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 400
          Medlem sedan:
          11-06-2005
          Medlem nr: 5 974



          Har satt potatisfrö i år som jag tog förra året från en av sorterna som gav massor med frukter. Har fått 9 fina plantor som växer och inte fått en tillstymmelse till bladmögel än.

          Fick höra av en vän att man ska vara försiktig när man äter frösådda potatisar för de kan innehålla stor mängd solanin och det är inget som syns utan man får helt enkelt ont i magen om det är så.

          Någon som vet hur stor risk det är och hur farligt det är att äta sån potatis? Magont är en sak, men är det giftigt på annat sätt?


          --------------------
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 27-05-2018, 13:28
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Det vimlar av tvärsäkra påståenden inom odling, ofta utan att den som påstår något kan förklara hur det rent logiskt fungerar. Varför skulle frösådda potatis innehålla mer solanin än annan potatis? Det bör man kunna förklara om man slänger ur sig ett sådant påstående. Det räcker inte med att säga "jag har hört att.."

          Såhär säger Livsmedelsverket om solanin;

          https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-o...glykoalkaloider
           
          Citera
          Annkina
          Inlägg 27-05-2018, 17:25
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 400
          Medlem sedan:
          11-06-2005
          Medlem nr: 5 974



          Hon vet nog vad hon pratar om, minns inte riktigt hennes utbildning, men det har med växter osv att göra iaf.


          --------------------
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 27-05-2018, 19:21
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Jamen då så, då kan hon säkert svara på varför frösådd potatis skulle innehålla mer solanin och hur farligt eller ofarligt det är att äta.
           
          Citera
          Eva i Västerås
          Inlägg 28-05-2018, 13:27
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 1 341
          Medlem sedan:
          26-08-2003
          Medlem nr: 2 208



          Prova. Det är inte farligt för vuxna. Men ge inte till riktigt små barn innan du testat själv om du får magknip.


          --------------------
          Hälsningar
          Eva
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 28-05-2018, 22:49
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Jag gör precis som Livsmedelsverket rekommenderar, skalar bort det gröna tills potatisen fått sin naturliga färg, är det en liten potatis brukar jag slänga den. Jag har satt potatis som varit lite grön utan att det flyttats över till den nya potatis, no problems.
          Däremot visste jag inte att man kan fröså potatis, undrar bara hur det går till när man lyckas få fram frön, tycker blasten vissnar innan den satt frö.
           
          Citera
          Annkina
          Inlägg 31-05-2018, 15:18
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 400
          Medlem sedan:
          11-06-2005
          Medlem nr: 5 974



          CITAT (Mjärden @ 28-05-2018, 23:49) *
          Jag gör precis som Livsmedelsverket rekommenderar, skalar bort det gröna tills potatisen fått sin naturliga färg, är det en liten potatis brukar jag slänga den. Jag har satt potatis som varit lite grön utan att det flyttats över till den nya potatis, no problems.
          Däremot visste jag inte att man kan fröså potatis, undrar bara hur det går till när man lyckas få fram frön, tycker blasten vissnar innan den satt frö.


          På frösådda potatisar kan det vara mycket solanin i dom utan att de änr gröna om jag förstått det rätt. Då vet man inte om man kan äta dom eller inte utan att testa.

          Frön kan man ta från de potatisplantorna som får små "tomater" (inte att förväxla med tomater dock för de är giftiga! ) Man plockar ur fröerna ut frukten och planterar helt enkelt. smile.gif


          --------------------
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 10:02
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon