Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > slö dator
          pysslingen
          Inlägg 04-07-2010, 21:21
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 35
          Medlem sedan:
          28-07-2009
          Medlem nr: 25 124



          Hej
          Min dator har blivit så slö. Har rensat en del kört virusprogram och defragmenterat men inget hjälper. Den är bara ett år gammal. Sonen menar på att det är lite mycket foto inlagda. Någon som har något förslag.
          Tack på förhand.
           
          Citera
          vitavargen
          Inlägg 04-07-2010, 21:34
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 1 576
          Medlem sedan:
          13-11-2009
          Medlem nr: 26 792



          Är det en stationär eller en bärbar ?
          En del datorer som säljes med program och antivirus brukar klara bara ett år. Det är antivirusprogrammet som är programmerade för bara ett år. Det är tänkt att kunden skulle skaffa sig fler program.

          Om du upptäcker att det är antivirusprogrammet, är det bara att inaktivera det /slänga det och skaffa en gratis från nätet (föreslår AVG). Beroende på vad du har för mjukvara (Xp /Vista) kan detta gå snabbt eller långsamt.
           
          Citera
          malcolm
          Inlägg 06-07-2010, 09:27
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem sedan:
          18-05-2010
          Medlem nr: 30 311



          Prova med att föra över dina foton till ett USB-minne eller bränn dem på CD/DVD om du misstänker att det är problemet, detta bör man göra i vilket fall i händelse av hårddiskkrasch eller att man av någon anledning måste formatera om datorn. Kolla också hur många program du har under autostart, allt måste kanske inte dras igång automatiskt varje gång du startar maskinen. För lite RAM kan också vara en bidragande orsak till att datorn känns slö och jag rekommenderar minst 1 men helst 2 Gb. Tänk på att vissa minneskapslar skall monteras parvis för att fungera om du skall byta ut/komplettera dessa.

          Jag tvivlar på att det är antivirusprogrammet som drar ner hastigheten på din dator, visserligen är virusprogram färskvara eftersom virusmakarna hela tiden kommer med nya trick för att sabba för andra men det har inget med hastigheten på datorn att göra. Visst finns det bra gratis antivirusprogram på nätet men risken med dessa att man samtidigt laddar hem virus eftersom virusmakarna vet var de skall lägga ut sina fällor. Skall du byta ut ditt virusprogram så ladda INTE ner det från nätet utan köp ett i din butik istället, visserligen kostar de en slant men det är inga oöverstigliga summor, runt 300 kr ungefär och det kan det vara värt. Själv kör jag med Telia säker surf (F-secure) eftersom det ingår i bredbandsabonnemanget och uppdateras allt eftersom automatiskt. Kan rekommendera F-secure överhuvud taget, det är det bästa programmet jag haft och sedan jag började använda det har jag inte drabbats av någonting otäckt (peppar, peppar). Hade Norton innan och det släppte igenom en massa skräp men det var väl kanske mest mot slutet (1 år) då jag inte köpte uppdateringarna.

          Hoppas mina råd och tips har hjälpt dig en liten bit på väg. Lycka till! tummenupp.gif

          Redigerat av malcolm: 06-07-2010, 09:30
           
          Citera
          pysslingen
          Inlägg 06-07-2010, 18:13
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 35
          Medlem sedan:
          28-07-2009
          Medlem nr: 25 124



          Tack för svaren.
          Har oxå Telia säker surf. Har lagt över fotona på usb och rensat av i datorn men det verkar inte hjälpa.
           
          Citera
          vips
          Inlägg 06-07-2010, 21:33
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 156
          Medlem sedan:
          24-03-2008
          Medlem nr: 14 796



          Tryck ctrl-alt-delete och ta upp systemövervakaren (eller vad den nu heter), där kan du se vad som händer. Exempelvis hur mycket RAM som används eller hur mycket processorn jobbar.

          Vad och hur mycket man har på hårddisken påverkar först prestanda om enheten närmar sig att vara helt full, det skall till rätt många foton för det på en nästan ny dator, men kolla hur stor andel ledig kapacitet det finns på C:. Om windows inte kan skapa en tillräcklig växlingsfil blir det segt, samtidigt är flitigt användande av växlingsfil ett tecken på för lite RAM.

          Tryck ctrl-alt-delete igen och starta aktivitetshanteraren. Kika på vilka processer (inte program) som är igång, sortera efter CPU-användning. Är det något annat än idle-processen som tar mycket kapacitet?

          En gigabyte minne är som nämnts ett absolut minimum nuförtiden, skall det fungera någorlunda får man optimera och anpassa installationen, kör bara ett minimum av program samtidigt. Man kommer att få använda växlingsfilen flitigt, vilket framförallt märks när man byter mellan fönster och program...

          Ominstallation brukar annars vara en bra (men jobbig) lösning som sista utväg...

          /magnus
           
          Citera
          Micke E
          Inlägg 14-07-2010, 13:30
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 109
          Medlem sedan:
          28-04-2009
          Medlem nr: 22 761



          Skall försöka ge lite enkla tips! Så s.k. dataexperter! klanka någon annanstans!
          Har du mer än ca 20-30 GB ledigt på hårddisken så är det inte fotona!
          Windows kräver en del hårddiskutrymme men fungerar oftast ner till 1-2Gb ledigt utrymme.
          Har du antiviruset igång? Prova stäng av det! Brukar gå med högerklick sedan avaktivera. eller liknande
          Börjar den fungera som den skall då, då har du lösningen!
          AV program stjäl otroligt med datakraft!
          Men se till att det är uppdaterat!

          Eftersom den 'blivit slö' så är det inte minnet, det minskar inte med tiden......
          Så fundera på vad har du installerat sedan datorn började slöa till sig?
          Kan vara något program som installerat extra funktioner utan du vet om det!
          Samt 'avkommor, släktingar och 'dataexperter'' skall ha egna datorer!!
          Låter inte ens hustrun röra min 'mainframe'!!

          Däremot kan du även kolla inställningar för uppdateringar av program!
          Det sker oftast utan din vetskap och påverkar prestanda negativt!
          Stäng av och välj alternativ 'fråga först' eller liknande.

          Växlingsfilen kan du glömma, den prestandan är marginell.
          Om du inte har flera diskar! Inte partitioner (uppdelning av en disk)
          Men vill du så sätt den till dubbla mängden minne som både min och max värde. om du har 1GB eller mer.
          Men då kan datorn kracha om du har för mkt prog igång!

          MSN är åxå en minnestjuv!

          Hoppas det löser sig, annars fråga igen smile.gif
           
          Citera
          malcolm
          Inlägg 16-08-2010, 15:15
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem sedan:
          18-05-2010
          Medlem nr: 30 311



          Det är bra att köra defragmentering av datorn emellanåt också.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-05-2024, 12:46
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon