Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vattna rotfrukter
          Mjärden
          Inlägg 06-06-2016, 13:16
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Frågan är om och när och hur länge man skall vattna rotfrukter. En lottgranne hävdade att man inte skulle vattna morötter, palsternackor och andra djupgående rotfrukter, då de istället för att gå på djupet bildar rötter upptill för att ta upp bevattningen.
          Mina morötter och palsternackor kom upp ock växte nån cm, men har nu stått still i det torra vädret, så jag har börjat att vattna där nu. Först idag ha jag satt odlingsväv över för att minska avdunstningen. Frågan är när morötter/palsternackorna blir tillräckligt stora för att sluta med bevattningen eller måste jag fortsätta när jag en gång har börjat ?
           
          Citera
          Bengalow
          Inlägg 06-06-2016, 13:39
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem sedan:
          21-06-2009
          Medlem nr: 24 333



          Det är klart att du skall vattna! Det finns många myter om detta, som t.ex. att gräsrötter vänder uppåt vid "snål" bevattning. Vattnets primära uppgift är att lösa upp de salter och näringsämnen som finns i jorden, så att växterna kan tillgodogöra sig dessa. Vattnet i sig är inget som växten använder sig av. Det enda farliga är övervattning, då jorden blir tung och syrelös, och växterna ruttnar. Vattna du på - speciellt om det är torrt, men gör det när det är lämpligt, t.ex. på kvällen.
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 06-06-2016, 22:02
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Det är inte lika självklart längre att man skall vattna på kvällen. Jag läste någonstans att det tom var bättre att vattna på morgonen, då solen ganska snabbt värmer upp det kalla vattnet. Om man i stället vattnar på kvällen kyls växterna ner, vilket inte är så bra mot en kall natt. (vilket vi just nu går mot)
          Jag vattnar både och beroende på vad som passar bäst, oftast kvällen, då jag kan kombinera det med en snigelrunda.
          Just nu är det lugnt på snigelfronten (totalt 100 hittills) men om det kommer en regnperiod tror jag de kommer fram ur sina gömställen, där de lurar just nu. Trots att jag vattnat sista veckan har jag inte haft en enda snigel inne i kolonilotten, de jag tagit har varit på komposten och på gräsgångar.
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 07-06-2016, 06:51
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 18 590
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Vattna på kvällen är bra för vattenräkningen + sniglarna + svampsjukdomar.

          Vattna tidigt på morgonen är bra för växterna, det bästa är dock ofta att vattna lite mer då man vattnar och inte vattna varje dag. Det är väl kanske mera nysådder man kan behöva vattna lite oftare.

          Men helt utan vatten ska man inte låta växterna vara speciellt inte nu när det har varit riktigt varmt och torrt.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 11:06
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon