Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Tolv gamla friska äppelträd och ett nytt sjukt: Ta bort?, Ska man offra ett ungt kräftsjukt träd?
          P-A Albinsson
          Inlägg 16-04-2015, 07:25
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 78
          Medlem sedan:
          15-08-2011
          Medlem nr: 71 556



          Min granne (5 km bort) har en hel del gamla fruktträd på sin gård. Ett dussin rejäla äppelträd. Jag har tittat rätt noga på dem och jag hittar ingen kräfta. En del grenar som torkat och några som knäckts. De har inte beskurits eller skötts på länge (30 år kanske). Gården har inga nära grannar med äppelträd.

          För några år (ca 6) sen planterade de ett nytt Åkerö bland de gamla träden. Tyvärr planterades trädet i en tydlig grop, och under flera år blev det utsatt för hare och rådjur. Det ser ganska ledset ut. När jag kikade närmare på det så såg jag kräfta på flera ställen -- inte på huvudstammen men dock på flera grenar. Var kräftan kommer ifrån kan man ju fundera på. Kanske kan det spridas så långt att det är nån granne långt bort och att de gamla träden står emot bättre än det unga skadade?

          Sammanfattning:

          - Ett gäng mycket gamla men friska äppelträd
          - Ett ungt ganska risigt och kräftsjukt träd

          Fråga:

          - Jag tycker han ska ta bort det sjuka trädet och leta upp en (eller flera) bättre platser och plantera nya och se till att de får en bättre uppväxt: Vad tycker ni?
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 16-04-2015, 08:09
          Länk hit: #2


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Det nya trädet kan var smittat redan från plantskolan. Jag skulle i alla fall göra mig av med det direkt, innan den andra träden smittas.
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 19-04-2015, 00:47
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Jag skulle ta bort det kräftsjuka unga trädet direkt. Det är en smitthärd, och om de övriga inte har kräfstsår så är de mycket värdefulla.

          Ett yngre träd som får kräfta lever ett krampakrigt liv och kräftan går ofta också förr eller senare på den unga stammen, som när såret omsluter stammen gör att trädet dör. Under tiden är trädet en spridningshärd. Ett äldre träd med kräfta klarar bättre att förlora en och annan gren och ger mycket frukt och glädje under många år ändå. Dessutom kan man upphöra helt eller i stort att beskära det äldre trädet, vilket minskar kräftans aktivitet. Ett yngre träd vill man beskära och kräftans egen beskärning stökar till möjligheten att bygga upp trädet på vettigt vis.

          Åkerö är en mycket kräftbenägen sort. Den måste planteras under goda förutsättningar, beskäras med kunnighet och hållas starkt med bevattning för att ha chans att slippa kräfta.

          Att de äldre träden på tomten inte har kräfta kan bero på att de inte beskurits. Ju mer frekvent och hårt beskurna träd - desto livligare kräftangreppp.



          --------------------
           
          Citera
          P-A Albinsson
          Inlägg 25-04-2015, 08:13
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 78
          Medlem sedan:
          15-08-2011
          Medlem nr: 71 556



          Tack för era svar!

          Nu har jag varit där igen och på två små (3-5 år gamla kanske) grenar på ett mycket gammalt Åkerö finns det också kräftangrepp. Så tyvärr var det inte bara det nya trädet som hade det.

          Men i övrigt verkar det inte finnas nåt på så många och gamla träd.

          Hursomhelst känns det inte som det nya trädet har en framtid i alla fall.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 27-04-2024, 12:04
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon