Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Trädnjutning! Litet träd att rekommendera
          Cilla
          Inlägg 19-04-2015, 01:54
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126





          Körsbärskornellen (Cornus mas) med sina minosaliknande illgula och rikliga blommor i mars - april är verkligen ett träd eller buske att rekommendera. Doftar sött och för våren starkt, får röda bär om hösten som lär gå att göra saft på.

          Det blir ett litet träd, jag har inte sett exemplar större än ca 5 meter högt och brett. Torktåligt och friskt. Denna individ står i Berganska trädgården i Stockholm och blommar nu.

          Brukar sägas att den håller för zon 1-3 men jag skulle inte vara rädd att prova i zon 4 och 5 i skyddade lägen och på hög kulle. Själv har jag provat det i zon 3 i skuggan under en björk - det gav inte så bra resultat, men med bättre bevattning de första åren hade det säkert gått det också.


          --------------------
           
          Citera
          Mia i trädgården
          Inlägg 19-04-2015, 07:10
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 341
          Medlem sedan:
          08-07-2011
          Medlem nr: 62 497



          Fin! Nästan så man känner doften genom skärmen :-)
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 19-04-2015, 09:57
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej

          Man kan plantera växter som passar zon 3 på zon 4 eller 5, men vad ska hända:

          1 Att den växt ska ha mera grönskar än blommor, för att solen räcker inte.

          2 risken blir stor att rötter ska dö på grund att mera kalt än vad de orkar, men kan undvika lite om man skydda rötter under vinter, som man kan täcka marken på torra löv eller granris.

          H.Bassam

           
          Citera
          jegi
          Inlägg 19-04-2015, 18:44
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 815
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 651



          Cilla! Det var inte igår.
          Jag har beställt så in i h-e med träd i år att det är tveksamt om det blir några fler. Denna har man ju hört om förr förstås, men det får bli ett annat år.


          --------------------
          Jerker i Gävle

           
          Citera
          Pauline/Sthlm
          Inlägg 19-04-2015, 21:21
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 315
          Medlem sedan:
          02-04-2008
          Medlem nr: 14 997



          Yay, Cilla, välkommen "tillbaka"!! Lärt mig mycket av dina kloka ord om träd


          --------------------
          mer vår
           
          Citera
          Anders zon 1
          Inlägg 23-04-2015, 15:32
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 1 171
          Medlem sedan:
          25-11-2002
          Medlem nr: 409



          CITAT (Mia i trädgården @ 19-04-2015, 08:10) *
          Fin! Nästan så man känner doften genom skärmen :-)


          Nja någon väldoft sprider den inte direkt. Jag tycker att blommorna luktar lite fränt - inte särskilt gott. Fast det är en svag doft så det är inget som stör - och sedan är ju det där med dofter något som man kan uppfatta väldigt olika. Så den är absolut värd att odla! Inte minst som en ersättning för trollhassel om det inte funkar där man bor. Körbärskornellen är betydligt mindre kinkig, både när det gäller klimatet och jordmånen.
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 02-05-2015, 11:43
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Tack för välkomnandet åter! Jag hoppas att kunna kika in här då och då igen, det är så lustfyllt!

          Intressant med doften på Körsbärskornellen. Exemplaret i Bergianska doftar tungt av honung och det är en glädjande doft som påminner om att blomstren i naturen vaknar. Men doften är tung, nästan lite kvalmig som mimosa kan vara.

          Däremot är exemplaret i min trädgård inte alls så väldoftande. Mer som en torr pappersdoft, och det har jag känt med något annat exemplar också.

          Troligen har det med frökälla eller sort att göra, men kanske påverkar också miljön. Dessutom är det viktigt att man doftar vid rätt tillfälle :-). Inte när blommorna är övermogna utan strax innan.


          --------------------
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 27-04-2024, 09:00
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon