Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Plantera träd i norrläge, Novis i trädgården behöver hjälp att välja träd
          Yoanah
          Inlägg 02-08-2018, 15:30
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          02-08-2018
          Medlem nr: 87 978



          Hej,

          Jag skulle vilja plantera 5-6 st träd längs med min och grannarnas tomtgräns med ca 4 m mellan varje träd. Läget är norrläge och relativt oskyddat från vind. Helst önskar jag plantera rätt så stora träd som når en maxhöjd på 4-5 m. Vi har tyvärr stenkross ca 40 cm ner under markenytan. Någon som har nån idé om vilka träd som skulle gå att plantera?

          Tack på förhand!
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 02-08-2018, 18:08
          Länk hit: #2


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Hur är jorden ovanpå stenkrosset? Om det är bra, näringsrik jord är det inga problem. Även ett riktigt stort träd har nog 95% av alla rötter i de översta 40cm jord helt frivilligt. Problemet kommer år som detta när det är torrt för jag skulle tro att jorden där är helt snustorr just nu. Om det är ett skuggigt norrläge hjälper det förstås lite. Men hur skuggigt är det egentligen? Du skulle antagligen kunna plantera syrener om det inte är alldeles beckmörkt. De klarar torra jordar och blir nog runt 4m.
           
          Citera
          Yoanah
          Inlägg 02-08-2018, 21:43
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          02-08-2018
          Medlem nr: 87 978



          Hej och tack snälla för svar 😊 jag tror jorden är bra utifrån att de växter vi har åt det hållet växer bra. Syren skulle kunna bli jättefint, vad skulle annars kunna fungera? En del av planteringssträckan är väldigt skuggig eftersom vårt hus lämnar skugga åt det hållet nästan hela dagen.
           
          Citera
          Unni
          Inlägg 08-08-2018, 08:52
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 235
          Medlem sedan:
          02-11-2002
          Medlem nr: 71



          Fläder? Brokbladig kornell skulle lysa upp lite i skuggan, men blir nog inte så hög.

          /Unni
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 16-04-2024, 10:35
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon