Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > stor spricka i äppleträd
          nahaase
          Inlägg 11-08-2018, 19:29
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem sedan:
          11-08-2018
          Medlem nr: 88 044



          Hej!

          Vi har ett stort gammal äppleträd i våran trädgård. Jag vet inte hur gammal den är men på marknivån har stammen en diameter på drygt 50 cm. Trädet är inte beskuren och hänger nu fullt med frukt. Jag vet inte om det är enbart tyngden på all frukt eller ett eventuellt oväder som är orsaken men när vi kom tillbaka från semestern idag upptäckte jag en circa 1 meter lång spricka vertikalt genom stammen (se bifogat bild) där den förgrenar sig. Sprickans öppning är ungefär 5-6 cm bred.

          Nu är frågan vad jag kan göra för att rädda trädet eller om man kan göra något överhuvudtaget. Jag har funderat på en stor bult i rostfri stål som går rakt genom stammen för att dra ihop sprickan så gott det går och för att förhindra att sprickan blir större framöver.

          Jag har nu tillfällig stödd upp båda grenar (borde gjort det tidigare) och lagt en platspåse ovanpå sprickan så att det inte kan regna in fritt.

          Tacksam för era råd.


          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  trad.jpg ( 408.35k ) Antal nedladdningar: 12
           
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 11-08-2018, 19:47
          Länk hit: #2


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Man kan egentligen inte göra något för att rädda ett träd som spruckit så där. Även med en bult som går igenom kommer veden att börja ruttna. Trädet är döende men det är en långsam process, har du tur kan det fortfarande leva i decennier. Passa på att plantera ett nytt träd nu någonstans som kan växa till sig medan det där lever vidare så gott det går
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 12-08-2018, 10:09
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Fast det är ju inte helt fel att dra ihop sprickan på något sätt. Det går ju inte att laga trädet men man förhindrar åtminstone vidare fläkning.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          nahaase
          Inlägg 12-08-2018, 12:21
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem sedan:
          11-08-2018
          Medlem nr: 88 044



          Tack för era svar.

          Ok, nu förstår jag att trädet kommer att dö. Skulle den hålla 10 år till så är jag nöjd. Men hur ska jag hålla sprickan ifrån att bli större? Funkar det men en tjock gängstång och stora brickor med muttrar i båda änden eller förvärrar jag situationen genom att borra hål i stammen? Finns det bättre alternativ? Jag tänker även på allt vatten som kommer ner i sprickan. Ska man lappar det med något så att inte allt regnvatten kan rinner in eller ska jag låta det vara som det är?

          Hälsningar!
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 12-08-2018, 12:43
          Länk hit: #5


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Den frågan är det många som ställt sig genom årens lopp, men det finns inget givet svar. Om man håller ihop trädet slipper det spricka mer men då skapar man en skuggig och fuktig plats i sprickan där svamp kan växa. Låter man sprickan vara öppen kommer luften åt men till slut blir trädet liggande i två halvor på marken... Borrar du för en gängstång blir det ännu en skada och ännu en yta runt stången där svamp kan få fäste. Men tio år kan du nog få ut med lite tur, oavsett vad du gör.
           
          Citera
          nahaase
          Inlägg 12-08-2018, 18:27
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem sedan:
          11-08-2018
          Medlem nr: 88 044



          Jag ska försöka fixera sprickan med gängstång och får se vart det leder. Att den blir liggande på marken i två delar är inget alternativ för mig. Tack för hjälpen så länge.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-03-2024, 09:52
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon