Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Naturgödsel
          Mjärden
          Inlägg 18-04-2017, 22:01
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          I år verkar det som man har övergett kogödseln och ersatt den med hönsgödsel i säckarna med naturgödsel.
          Undrar om det är ett byte till det bättre, då naturgödsel med iblandning av ko inte har haft nån vidare drivande effekt. Det enda som jag tycker det fungerat bra på är potatis, övrigt i grönsakslandet har det haft svag inverkan.
          Funderar på att satsa på den nya blandningen, fast är tveksam att använda den till potatis. (jag gödslar i fåran vid sättningen)
           
          Citera
          Aqvakul
          Inlägg 19-04-2017, 05:23
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 94 306
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          Ko- och hästgödsel är för grundgödsling, d.v.s. näring tillförs långsamt. Kycklinggödsel är för toppgödsel d.v.s. för att ge näringskrävande växter ett kvävetillskott under växtperioden. En stor fördel tidigare med kogödsel på påse var att det innehöll koskit, som inte bara göder jorden utan också skapar en bättre jordstruktur. Sedan ett antal år har EU förbjudit koskit i påsarna av bakteriella skäl. De innehåller numera torvmull indränkt i kourin. Näringsvärdet (kvääve) är oförändrat eller ev högre, men jordstruktursförbättringen uteblir. Om man nu ersätter kourinen med kyckling urin eller/och kyckling skit så riskerar produkten att bli "starkare". Mängden kväve ska deklareras på påsarna. Observera att det är ett osäkrare värde än när det gäller konstgödsel.


          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 20-04-2017, 16:54
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          CITAT (Aqvakul @ 19-04-2017, 06:23) *
          Ko- och hästgödsel är för grundgödsling, d.v.s. näring tillförs långsamt. Kycklinggödsel är för toppgödsel d.v.s. för att ge näringskrävande växter ett kvävetillskott under växtperioden. En stor fördel tidigare med kogödsel på påse var att det innehöll koskit, som inte bara göder jorden utan också skapar en bättre jordstruktur. Sedan ett antal år har EU förbjudit koskit i påsarna av bakteriella skäl. De innehåller numera torvmull indränkt i kourin. Näringsvärdet (kvääve) är oförändrat eller ev högre, men jordstruktursförbättringen uteblir. Om man nu ersätter kourinen med kyckling urin eller/och kyckling skit så riskerar produkten att bli "starkare". Mängden kväve ska deklareras på påsarna. Observera att det är ett osäkrare värde än när det gäller konstgödsel.

          Så du menar att kreatursägarna lyckas separera kourin och kobajs - hur går det till i så fall. Jag skulle kunna tänka mig att man filrerar ut vätskan i flytande gödsel, men i så fall innehåller den både bajs och urin. Det där med kycklingurin har du nog fått lite om bakfoten, inga hönor eller kycklingar urinerar. Så den iblandning av hönsgödsel måste mao vara fast gödsel såvida man inte gör ett flytande gödselextrakt och blandar i.
          Nu såg jag att det fanns kogödsel på Granngården och i den var iblandat både ko och hönsgödsel. Sen fanns det även kogödsel som briketter, undrar om det är bättre styrka i den gödseln, ty priset var 3 ggr högre. (149 kr)
          Jag vill inte ha för kraftig gödsling av mina potatisar, ty då blir det mest blast.
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 06-05-2017, 16:56
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          I torsdags var jag på Granngården och köpte en säck naturgödsel för 60 kr. Jag måste säga att jag är nöjd med gödseln. För det första luktade den kogödsel och sen var färgen svart till skillnad mot den torvbaserade gödseln som är brun. Det känns som att det är mer äkta vara än den "bluffgödsel" jag köpt tidigare.
          Jag har nu satt lök, persilja, rödbetor och strött ner lite gödsel i såfåran, innan jag myllt igen den.
          Lite synd att jag inte köpte 4 säckar för 149:- och delat med en lottgranne, men jag ville testa och se gödseln först, får nog komplettera med en säck till.
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 09-05-2017, 23:53
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          Det är alltså inte jordförbättring du vill ha dvs grundgödsling. Då kan du ju hellre gödsla plantorna när de kommit igång med nässelvatten eller guldvatten än att mylla ner gödsel i såfårorna. Antar att du idkar växelbruk så att du kan dra nytta av ordningsföljden.


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 10-05-2017, 07:00
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          CITAT (Mjärden @ 06-05-2017, 17:56) *
          I torsdags var jag på Granngården och köpte en säck naturgödsel för 60 kr. Jag måste säga att jag är nöjd med gödseln. För det första luktade den kogödsel och sen var färgen svart till skillnad mot den torvbaserade gödseln som är brun. Det känns som att det är mer äkta vara än den "bluffgödsel" jag köpt tidigare.
          Jag har nu satt lök, persilja, rödbetor och strött ner lite gödsel i såfåran, innan jag myllt igen den.
          Lite synd att jag inte köpte 4 säckar för 149:- och delat med en lottgranne, men jag ville testa och se gödseln först, får nog komplettera med en säck till.


          Hoppas du inte tar illa upp nu men säcken du köpt är avsedd för jordförbättring, alltså organiskt material som myllas ner i jorden, innehållande lite gödsel. Gödseleffekten brukar inte vara särskilt hög.

          All plastförpackad jord är torvbaserad, att färgen är svart beror på att andelen mörk torv, dvs billigare och sämre torv, är hög. Mörk torv är hårt nedbruten, billig torv, ljus torv är dyrare och bryts från djupare lager i torvmossen.

           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 17-05-2017, 11:31
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Jag pratade med en kund utanför Plantagen och han sa att torven därifrån eller från andra med iblandad ljus torv var av sämre kvalitet. Han sa att om man skulle köpa färdigblandad gödsel var Granngården "minst dåliga" resten bara skräp. Fast när det gäller färgen på torven vill jag minnas att i de torvupptag på mossen hemmavid, så var all torv brun, kan inte minnas någon svart torv. Han vid Plantagen rekommenderade älgbajs i stället..........
          Det fick in mig på en annan tankegång och det var när jag var ute och cyklade och passerade en gård, där man kört ut gödsel på åkrarna. På asfalten hade man spillt mycket gödsel på vägen till åkrarna. Jag undrar om jag hade gått in och frågat om jag fått den gödseln som låg på vägen, om jag tog med en skovel och skyfflade upp den i en plastsäck. Jag skulle tro att hade fått upp mer gödsel än vad som fanns i min säck från Granngården, fast så stark gödsel vill jag inte lägga i landet vid den här tiden, fick sparas till hösten i så fall.
          Kanske jag skulle ta en cykelrunda dit och fråga ? wink.gif

          Redigerat av Mjärden: 17-05-2017, 11:40
           
          Citera
          Bengalow
          Inlägg 17-05-2017, 11:59
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem sedan:
          21-06-2009
          Medlem nr: 24 333



          Eftersom han som spillde har plikt att plocka upp efter sig, så blir han nog glad över "frivilligt" arbete. Det kostar ju inte något att fråga...
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 17-05-2017, 16:49
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          CITAT (Mjärden @ 17-05-2017, 12:31) *
          Jag pratade med en kund utanför Plantagen och han sa att torven därifrån eller från andra med iblandad ljus torv var av sämre kvalitet. Han sa att om man skulle köpa färdigblandad gödsel var Granngården "minst dåliga" resten bara skräp. Fast när det gäller färgen på torven vill jag minnas att i de torvupptag på mossen hemmavid, så var all torv brun, kan inte minnas någon svart torv. Han vid Plantagen rekommenderade älgbajs i stället..........


          ..och då skulle jag ha bett honom förklara sig.

          Höghumifierad torv dvs hårt nedbruten torv är mörk och används ofta till stallströssel. Inget att ha i trädgården, den sjunker ihop fortare än en glass i solen. Billig men inte bra.

          Låghumifierad torv är ljus och grov, dyrare men tveksamt om man använder dyrare torv till gödsling. Själv använder jag enbart den grova torven till mina surjordsplanteringar.

          http://www.svensktorv.se/torv-odlingssammanhang.htm

          Redigerat av Gunilla T: 17-05-2017, 17:18
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 17-05-2017, 22:21
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Jag har läst på Wikipedia om torv och där står det att i odlingssammanhang sänker torvanvändning jordens Ph-värde. Där står att det finns alternativ, som inte har samma Ph-sänkande effekt som torv.
          Jag skall kolla upp vad Granngårdens naturgödsel har bas, om det är svart torv eller något annat mörkt material.

          en liten petitess; på svensk torv står det inte att ljus torv bryts i djupare lager utan snarare tvärtom

          Redigerat av Mjärden: 17-05-2017, 22:37
           
          Citera
          Kusten
          Inlägg 18-05-2017, 14:49
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 49
          Medlem sedan:
          04-10-2015
          Medlem nr: 82 763



          CITAT (Gunilla T @ 10-05-2017, 08:00) *
          Hoppas du inte tar illa upp nu men säcken du köpt är avsedd för jordförbättring, alltså organiskt material som myllas ner i jorden, innehållande lite gödsel. Gödseleffekten brukar inte vara särskilt hög.

          All plastförpackad jord är torvbaserad, att färgen är svart beror på att andelen mörk torv, dvs billigare och sämre torv, är hög. Mörk torv är hårt nedbruten, billig torv, ljus torv är dyrare och bryts från djupare lager i torvmossen.


          Kanske men förgen beror mer på hur fuktig torven är smile.gif
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 19-05-2017, 14:08
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Jag har läst på påsen och det står att gödseln är baserad på torv med tillsats av ko- och hönsgödsel. Ph-värdet anges till 5,5-7, alltså på den sura sidan om ph-värdet 7.

          Jag läste här på Odla.nu en intressant artikel "Lär känna din jord", vilket fått mig att inse att jag måste lära mig mer om jord och vad olika grödor kräver. Egentligen borde jag göra en jordanalys för att se vilken typ av jord det är i min lott gärna kompletterat med en mätning av PH-värdet. Nu blir det lite som att man handlar i blindo, när man slänger på gödsel, kompostjord m m utan att veta vad det åstadkommer. En del saker som jag gör är bra enl artikeln dvs att jag ser till att jorden är lucker, men att hålla koll på vad som växer i lotten utom det jag odlar, kan ge nyttig vägledning om vilken jord det är i lotten, men det gäller då att lista ut vad de olika växterna heter. (googla eller flora)
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-03-2024, 08:25
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon