Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Väldigt klokt om tron på Gud!
          silos
          Inlägg 13-08-2017, 13:31
          Länk hit: #21


          Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem sedan:
          02-08-2005
          Medlem nr: 6 292



          CITAT (Bengalow @ 13-08-2017, 14:13) *
          Kom inte och försök att inbilla mig att jag blev ateist, för att jag blev skrämd som barn! I sanningens namn har väl alla barn blivit skrämda inför allt man inte visste - t.o.m. du, kan jag påstå, utan att veta.


          Det var bara en tanke.

          Undrar ändå vad är det som gjorde att du blev ateist?

          Javisst blev jag skrämd som barn men inte blev jag troende på grund av det!

          Jag bara vet att Gud finns och det räcker för mig!

           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 13-08-2017, 14:31
          Länk hit: #22


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          CITAT (silos @ 13-08-2017, 12:44) *
          Obegripligt att så många blivit förblindade av världens lögnare!
          Men som sagt denna världs konung vill inte att vi skall veta sanningen!


          Det är ju det jag säger.
          Hur kan du då veta att det du tror är sanning?


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          silos
          Inlägg 13-08-2017, 15:06
          Länk hit: #23


          Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem sedan:
          02-08-2005
          Medlem nr: 6 292



          CITAT (*Stintan* @ 13-08-2017, 15:31) *
          Det är ju det jag säger.
          Hur kan du då veta att det du tror är sanning?


          Jag säger det samma till dig Stintan:hur kan du veta att det du tror är sanning?
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 13-08-2017, 15:14
          Länk hit: #24


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          CITAT (silos @ 13-08-2017, 16:06) *
          Jag säger det samma till dig Stintan:hur kan du veta att det du tror är sanning?


          Det är iallafall inte en massa hittepå sagor.


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          sparvuggla
          Inlägg 13-08-2017, 15:21
          Länk hit: #25


          Medlem
          Antal inlägg: 1 402
          Medlem sedan:
          18-05-2009
          Medlem nr: 23 407



          http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qq0Ae/...ter-doden/promo

          Jag har inte plus så jag har inte läst den själv.
          Dom som har det, kan inte berätta.
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 13-08-2017, 19:34
          Länk hit: #26


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Nära-döden-upplevelser i form av en tunnel med ljus i änden är fel. Forskarna får fram samma fenomen hos folk när man påverkar dom på något vis, jag minns inte exakt hur. Kontrollerad sänkt hjärtrytm eller vad det var. Det är helt enkelt så kroppen reagerar när någon viss kroppsfunktion är på väg att stoppa.

          Många religioner har själavandring eller reinkarnation, lite för många. Det kan spegla människans rädsla inför döden, men det kan också bottna i något verkligt. Jag tror inte på karma och att man återföds till något högre eller lägre beroende på hur fromt man levt sitt liv, det är helt enkelt prästernas metod för att få folk att uppföra sig. Men det har funnits lite för många exempel på barn som har minnen från tidigare liv, minnen som gått att verifiera. Och de har funnits i alla tider och överallt i världen, det är inte något nytt fenomen som dykt upp här i västvärlden på sista tiden. Barn pratar mycket konstigt, det mesta är väl fantasier. Eller är det verkligen det? Hade jag haft barn hade jag lyssnat väldigt noga på vad de har att berätta.
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 13-08-2017, 20:45
          Länk hit: #27


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          Jag tycker inte att barn pratar konstigt alls och man ska nog akta sig för att vara för snabb med att avfärda det dom säger som fantasier.


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          Bengalow
          Inlägg 13-08-2017, 21:45
          Länk hit: #28


          Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem sedan:
          21-06-2009
          Medlem nr: 24 333



          Precis, men när vuxna uttrycker sig i tungomålstalande eller rappakalja, då lyssnar profeterna, och för det vidare som "sanningar". Det borde finnas straff för "spridande av lögner"...ekonomiskt kännbara. Hur många "profeter" har inte varit ute efter pengar, på tal om Maranata? Arne Imsen och hans knäppgök till pastor, Målle Lindberg, och Carolas f.d. man, scientolgerna, mormonerna och många flera. Det hade varit skönt att bli av med dem alla, och få dem att sluta att lura pengar av äldre, som tror att dom kommer i himlen bara dom betalar, eller skänker pengar. Redan tidigt startade katolikerna att sälja avlatsbrev...en av dem som köpt brevet stal kyrkans kassa, men blev förlåten. Han hade ju brevet...

          Redigerat av Bengalow: 13-08-2017, 21:47
           
          Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 14-08-2017, 07:05
          Länk hit: #29


          Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 45



          Bengalow vad är en avlatsbrev?

          Jag har varit Katolik i hela mitt liv och aldrig har kyrkan såld nåt till mig. Inte något till hela mitt familj. Man behöver inte hela tiden hitta på något.

          Elisabeth
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 14-08-2017, 07:11
          Länk hit: #30


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          Det här är avlatsbrev Elisabeth. Kontigt att u som katolik inte hört talas om det.

          https://www.google.se/search?q=avlatsbrev&a...cCuzk8AeE1qG4CQ

          https://sv.wikipedia.org/wiki/Avlatsbrev

          https://sv.wikipedia.org/wiki/Avlat

          Redigerat av *Stintan*: 14-08-2017, 07:15


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 14-08-2017, 07:48
          Länk hit: #31


          Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 45



          Stintan vet du allt som hände under medeltiden? Säkert inte.....

          Min sambo googlade förut också för jag frågade honom om han vet vad det är. Men han är inte katolik heller.

          Bengalow will du säger att bara troende begår stölder? Då vågar jag påstå att det är fler icketroende än tvärtom.

          Elöisabeth
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 14-08-2017, 08:12
          Länk hit: #32


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          Nej jag vet inte allt som hände förr men avlatsbreven hade jag faktiskt hört talas om. Har du aldrig hört talas om frikyrkopastorer som gjort sig stora pengar genom sina församlingar? Tror du missuppfattade vad Bengalow avsåg.


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          silos
          Inlägg 14-08-2017, 08:27
          Länk hit: #33


          Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem sedan:
          02-08-2005
          Medlem nr: 6 292



          CITAT (Bengalow @ 13-08-2017, 22:45) *
          Precis, men när vuxna uttrycker sig i tungomålstalande eller rappakalja, då lyssnar profeterna, och för det vidare som "sanningar". Det borde finnas straff för "spridande av lögner"...ekonomiskt kännbara. Hur många "profeter" har inte varit ute efter pengar, på tal om Maranata? Arne Imsen och hans knäppgök till pastor, Målle Lindberg, och Carolas f.d. man, scientolgerna, mormonerna och många flera. Det hade varit skönt att bli av med dem alla, och få dem att sluta att lura pengar av äldre, som tror att dom kommer i himlen bara dom betalar, eller skänker pengar. Redan tidigt startade katolikerna att sälja avlatsbrev...en av dem som köpt brevet stal kyrkans kassa, men blev förlåten. Han hade ju brevet...


          Bra skrivet!
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 14-08-2017, 20:09
          Länk hit: #34


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Som jag skrev tidigare kan vi bortse från personer, som utnyttjar religionen för egna syften eller förvanskar den och försöka närma oss religionens innersta kärna.

          Läste en insändare om religionsutövning, som jag själv författat för några år sedan. Den löd ung så här;
          Tänk dig att du åker till IKEA och köper möbler av olika slag. Väl hemma packar du bara upp foldern för montering och sätter in i en pärm. Så håller du på tills du fått ihop en hel pärm, men möblerna ligger kvar oupppackade i sina kartonger.
          Foldrarna pluggar in tills du kan dem utantill. Du vet precis hur du sätter ihop Billy, Klippan eller Pax, men någon ihopsättning är inte aktuell. Man kan säga att din pärm är IKEA,s bibel.
          Vad jag vill visa med den här liknelsen är att så utövar många sin religion. De kan sin bibel och vet precis hur man skall följa den, men själva religionsutövandet har blivit en självändamål som inte sätter spår i det egna handlandet.

          ps. under skolundervisningen i religionskunskap fick vi läsa om avlatsbrev i samband med Martin Luther och de 95 teserna.
           
          Citera
          silos
          Inlägg 15-08-2017, 09:48
          Länk hit: #35


          Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem sedan:
          02-08-2005
          Medlem nr: 6 292



          CITAT (Mjärden @ 14-08-2017, 21:09) *
          Som jag skrev tidigare kan vi bortse från personer, som utnyttjar religionen för egna syften eller förvanskar den och försöka närma oss religionens innersta kärna.

          Läste en insändare om religionsutövning, som jag själv författat för några år sedan. Den löd ung så här;
          Tänk dig att du åker till IKEA och köper möbler av olika slag. Väl hemma packar du bara upp foldern för montering och sätter in i en pärm. Så håller du på tills du fått ihop en hel pärm, men möblerna ligger kvar oupppackade i sina kartonger.
          Foldrarna pluggar in tills du kan dem utantill. Du vet precis hur du sätter ihop Billy, Klippan eller Pax, men någon ihopsättning är inte aktuell. Man kan säga att din pärm är IKEA,s bibel.
          Vad jag vill visa med den här liknelsen är att så utövar många sin religion. De kan sin bibel och vet precis hur man skall följa den, men själva religionsutövandet har blivit en självändamål som inte sätter spår i det egna handlandet.

          ps. under skolundervisningen i religionskunskap fick vi läsa om avlatsbrev i samband med Martin Luther och de 95 teserna.


          Precis detta har jag upplevt inom olika församlingar!
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 15-08-2017, 11:22
          Länk hit: #36


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          CITAT (Mjärden @ 14-08-2017, 21:09) *
          Som jag skrev tidigare kan vi bortse från personer, som utnyttjar religionen för egna syften eller förvanskar den och försöka närma oss religionens innersta kärna.

          Läste en insändare om religionsutövning, som jag själv författat för några år sedan. Den löd ung så här;
          Tänk dig att du åker till IKEA och köper möbler av olika slag. Väl hemma packar du bara upp foldern för montering och sätter in i en pärm. Så håller du på tills du fått ihop en hel pärm, men möblerna ligger kvar oupppackade i sina kartonger.
          Foldrarna pluggar in tills du kan dem utantill. Du vet precis hur du sätter ihop Billy, Klippan eller Pax, men någon ihopsättning är inte aktuell. Man kan säga att din pärm är IKEA,s bibel.
          Vad jag vill visa med den här liknelsen är att så utövar många sin religion. De kan sin bibel och vet precis hur man skall följa den, men själva religionsutövandet har blivit en självändamål som inte sätter spår i det egna handlandet.

          ps. under skolundervisningen i religionskunskap fick vi läsa om avlatsbrev i samband med Martin Luther och de 95 teserna.


          Varför bortse (som du skriver i den första meningen)? För mig är din liknelse och den första meningen ungefär samma sak. Vem, som påstår sig vara troende, utnyttjar inte religionen för egna syften menar du? Inte är det väl för någon annans skull än sin egen?
          Sen finns det en minoritet där man faktiskt bara genom handlandet, deras sätt att vara, förstår att de är troende. Dessa människor har oftast inget behov av att verbalt torgföra sin tro.


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          Aqvakul
          Inlägg 15-08-2017, 12:02
          Länk hit: #37


          Medlem
          Antal inlägg: 94 306
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          Min personliga uppfattning är att den utveckling vi haft i Europa, och inte minst i Sverige, beror på att vi här förvandlat religionen från en statsangelägenhet till en privatsak.


          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera
          Bengalow
          Inlägg 15-08-2017, 14:36
          Länk hit: #38


          Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem sedan:
          21-06-2009
          Medlem nr: 24 333



          Ja, och skönt är väl det. Man skulle hoppas att HBTQ-rörelsen också utvecklades så, men nu har det ju blivit en ny Hallelujah-grej, att visa upp sina intima känslor och läggningar, och även könsdelar. Det är inte bara Anders Borg och Peter Jihde, men andra s.k. komiker som försöker göra poäng på detta.
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 15-08-2017, 14:48
          Länk hit: #39


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          CITAT (Bengalow @ 15-08-2017, 15:36) *
          Ja, och skönt är väl det. Man skulle hoppas att HBTQ-rörelsen också utvecklades så, men nu har det ju blivit en ny Hallelujah-grej, att visa upp sina intima känslor och läggningar, och även könsdelar. Det är inte bara Anders Borg och Peter Jihde, men andra s.k. komiker som försöker göra poäng på detta.


          tummenupp.gif


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 15-08-2017, 19:40
          Länk hit: #40


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          CITAT (Aqvakul @ 15-08-2017, 13:02) *
          Min personliga uppfattning är att den utveckling vi haft i Europa, och inte minst i Sverige, beror på att vi här förvandlat religionen från en statsangelägenhet till en privatsak.

          Hur menar du ?
           
          Citera

          4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 18-04-2024, 09:31
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon