Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Nyfiken på utbildning/ kurs inom trädgård, sadla om tips
          tulpanen11
          Inlägg 05-03-2020, 12:15
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          05-03-2020
          Medlem nr: 90 711



          Hej.
          Jag undrar om ngn har tips på hur man kan gå tillväga om man är intresserad av trädgårdsyrket och vill veta mer om det innan man signar upp sig på en utbildning?

          Jag har en kreativ ådra som jag skulle vilja ta tag i inom trädgårdsyrket, men vet inte åt vilket håll jag ska gå eller ens börja.
          Känns som att en utbildning är för stort just nu då jag inte vet exakt åt vilket håll jag är intresserad..
          Jag gillar verkligen färg och form och har en fallenhet för det, och tycker också om att lära mig mer om växter och vad som passar vart.
          Skulle vilja sadla om till att arbeta mer i praktiska yrken för där passar jag bäst in.

          Ibland önskar jag att det fanns tillfälle att få praktisera en tid på flera yrken så att man sedan kan välja det som passar en bäst.
          Någon som har gjort nån liknande resa/känner som jag som kan berätta hur den gjorde.
          Eller har tips på vart man kan börja …
           
          Citera
          johnny_j
          Inlägg 08-03-2020, 17:17
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 551
          Medlem sedan:
          27-05-2015
          Medlem nr: 82 006



          Tycker du låter seriös och tänker rätt med ditt mål. Själv är jag ingen expert på praktikplatser men jag använder Google konstant i mitt jobb. Sökte på 'praktisera en tid på flera yrken' och detta är en av svaren jag fick upp:
          https://www.gymnasium.se/yrkesguiden/var-leta-praktik-9254

          Några tips är, förutom de svar du får från andra här:
          1. Söka på Google
          2. Absolut ringa upp en studievägledare
          3. Fråga i din bekantskapskrets
          4. Varför inte gå in och fråga i blomsterbutiker och större kedjor som Granngården mfl. (sök på Google). Har du tur så träffar du en person som vet precis var du ska vända dig.

          Redigerat av johnny_j: 08-03-2020, 17:25


          --------------------
          Mvh
          Johnny
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 08-03-2020, 18:44
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Trädgård är ju extremt stort så först måste du ju fundera på vad du isåfall vill jobba med. Vill du vara försäljare typ i blomsteraffär, grossistverksamhet? Jobba på typ vägverket och plantera växter längs vägbanor? Jobba med stora anläggningar inom bygg? Skötsel på kyrkogård? Sköta parkmiljöer? Odla grönsaker/frukt/bär på friland? Produktion av växter i växthus/friland? Grönsaksodling i växthus? Ha eget företag och designa och anlägga trädgårdar? Trädgård är som sagt ett enormt område och man brukar ju nischa sig inom nått. När du kommit underfund med vad du vill så söker du upp nån som jobbar inom det och ber den personen berätta mer så du verkligen vet vad det handlar om

          (blomsterbinderi, krukväxter och liknande brukar man dock inte lära sig inom trädgård det hör mera till floristyrket så vill man binda buketter, göra brudbuketter, sorgarrangemang bör man söka en floristutbildning)


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-04-2024, 22:22
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon