Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Frågor om växtbelysning och växtskötsel
          sara_a
          Inlägg 07-12-2018, 10:12
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 14
          Medlem sedan:
          07-12-2018
          Medlem nr: 88 443



          Hej! Jag har tre frågor: en om växtbelysning, en om min döende strandkastanj och till sist en om min porslinsblomma som har stannat i växten.

          1. Precis som många andra tycker jag att det är trist att blommorna tappar blad och ser ledsna ut under vintern. Jag bor i en väldigt mörk lägenhet där det knappt kommer in något ljus nu, så jag köpte en växtlampa för att pigga upp dem lite så att de står sig tills solen kommer fram igen. Problemet är att jag har över 30 krukväxter och lampan är en sådan där liten Sunlite som man sticker ner i jorden – det är alltså svårt att ge ljus åt alla växter samtidigt. Sedan jag köpte den har jag därför flyttat runt den lite så att alla ska få lite, men jag undrar hur det funkar egentligen. Är det bortkastat att ge ljus någon eller ett par dagar i taget för att sedan flytta lampan till nästa hörn av lägenheten? Behöver växterna ljus i flera veckor utan avbrott (förutom på natten då)?

          2. Jag har en sådan där stor strandkastanj med flätad stam. De senaste veckorna har den tappat blad i en rasande fart och i takt med det har också fyra av fem grenar torkat ut helt. När jag satte dit växtlampan hade den sju-åtta blad kvar, men efter två dagars ljus har de också trillat av. Den har fortfarande ett gäng gröna, fina blad som växer från stammen nere vid botten, men jag vill ju gärna få tillbaka bladen i toppen. Finns det något jag kan göra, förutom lampan? I dagsläget vattnar jag en gång i veckan.

          3. Jag har en väldigt fin porslinsblomma som jag fick för ett halvår sedan ungefär. Den ser ut att må bra, men den har liksom stått stilla i växten sedan jag fick den. Den fick ett litet blad någon gång i somras, annars ser den precis likadan ut. Går det att få igång den på något vis?
           
          Citera
          sara_a
          Inlägg 14-01-2019, 12:46
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 14
          Medlem sedan:
          07-12-2018
          Medlem nr: 88 443



          Inga tips?
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 14-01-2019, 13:05
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 18 590
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Att porslinsblomman inte växt är helt normal under höst vintern det finns knappt ljus nog att hålla växten vid liv det finns inget extra för att växten ska kunna lägga energi på att växa med det är ju fotosyntesen som är grunden. Att flytta runt en sån lampa i växterna ger nog ingen effekt alls bättre isåfall en planta får den och växterna vill ha natt de med. Sätt dit några vanliga lysrörslampor typ skrivbordslampa på fönsterbrädan och placera ljuset ca 1-2dm ovanför växterna och använd timer. Såna armaturer kan man ofta hitta hyfsat billigt på loppisar, second hand butiker


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 23:24
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon