Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          14 sidor V  < 1 2 3 4 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Ananas comosus, Frukt i lägenheten
          clivia
          Inlägg 05-09-2007, 14:30
          Länk hit: #21


          Medlem
          Antal inlägg: 1 126
          Medlem sedan:
          11-04-2007
          Medlem nr: 9 736



          CITAT (Sofiia @ 05-09-2007, 11:33) *
          Jo anansen på azorerna var så söt och god. Dom berättade där att det engång hade börjat brinna i ett av deras växthus och att ananasen från det växthuset sedan var så god så efter det har dom börjat "röka" (de hade någo slags trä flisor på marken som de sedan sätter eld på) ananasen i ett visst skede av mognings processen. Därför är den speciellt god påstod de. Vet inte om det är specifikt för azorerna eller om ananasen "röks" annanstans också. Jag skulle ju kunna sätta in bilder från odlingen. det är ju alltid kul med bilder smile.gif

          [attachment=7066:ananas2.jpg]

          [attachment=7067:ananas_1.jpg]


          Sofiia, på Azorerna upptäckte man slumpmässigt i 1874 att det är etylen gas som sätter igång blomningen. Detta skedde 6 veckor efter behandlingen med "röken" från trä. Den här traditionella metoden är mer sofisticierad idag och används inte bara att komma igång med blomningen närsomhelst på året men också att höja vikten hos frukterna i Hawaii, Puerto Rico, Malaisia, ja, varsomhelst ananasplantagen finns. smile.gif
          Du har tagit fina bilder yes.gif

          MVH/clivia

           
          Citera
          Sofiia
          Inlägg 05-09-2007, 14:56
          Länk hit: #22


          Medlem
          Antal inlägg: 421
          Medlem sedan:
          31-08-2007
          Medlem nr: 12 286



          aa, okej. På dem så lät det som om de skulle va de enda som använde sig av denna metod, men den spred såklart sig därifrån sedan.. Men det var iallafall en brand i växthuset som det började med smile.gif vilket ju är ganska intressant.


          --------------------
          "Omnia mirari etiam tritissima"
           
          Citera
          clivia
          Inlägg 05-09-2007, 15:55
          Länk hit: #23


          Medlem
          Antal inlägg: 1 126
          Medlem sedan:
          11-04-2007
          Medlem nr: 9 736



          CITAT (Sofiia @ 05-09-2007, 15:56) *
          aa, okej. På dem så lät det som om de skulle va de enda som använde sig av denna metod, men den spred såklart sig därifrån sedan.. Men det var iallafall en brand i växthuset som det började med smile.gif vilket ju är ganska intressant.


          Ja, Sofiia, också bränder har sin plats i naturen och detta är mycket intressant att observera och förstå ur växternas synvinkel. Spännande att se hur tex många lökväxter beter sig efter bränder tex i Sydafrika utan att visa några som helst livstecken många år i jorden och sen träda fram med sina fantastiska färger några veckor efter allt förstörande branden. Ja och dessa praktfula översvämningar av blommor så småningom försvinner om det inte brinner 2-3 år i rad och vänligen överger sin plats till andra växter för att sova i jorden tills en annan brand uppstår... Grorbarhet hos några eukalyptusfrön sätter igång efter bränder i Australien, det finns många exempel på samspel mellan bränder och naturen, allt har sin plats på Jorden...Allt dåligt är bra till något annat ... shy.gif smile.gif

          MVH/clivia
           
          Citera
          Sofiia
          Inlägg 05-09-2007, 18:41
          Länk hit: #24


          Medlem
          Antal inlägg: 421
          Medlem sedan:
          31-08-2007
          Medlem nr: 12 286



          Jo det är bra att det brinner för växterna smile.gif fast inte människor i australien t.ex. alltid tycker att det är så kul att det brinner där varje sommar


          --------------------
          "Omnia mirari etiam tritissima"
           
          Citera
          clivia
          Inlägg 06-09-2007, 07:19
          Länk hit: #25


          Medlem
          Antal inlägg: 1 126
          Medlem sedan:
          11-04-2007
          Medlem nr: 9 736



          CITAT (Sofiia @ 05-09-2007, 19:41) *
          Jo det är bra att det brinner för växterna smile.gif fast inte människor i australien t.ex. alltid tycker att det är så kul att det brinner där varje sommar


          Det är inte en ny företeelse att det brinner i Australien på sommaren bara människor har blivit mycket mer... flirting.gif smile.gif

          MVH/clivia
           
          Citera
          mrbrownstone
          Inlägg 06-09-2007, 21:44
          Länk hit: #26


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          04-09-2007
          Medlem nr: 12 344



          CITAT (clivia @ 05-09-2007, 08:41) *
          Jag hoppas och håller tummarna att du lyckas, Krook!!! yes.gif rose.gif smile.gif
          Nej, jag har inte märkt att den luktar när den blommar men desto mer luktar den när den mognar!!! Fantastisk upplevelse för hela familjen. Jag har väntat fem år men plantan är värd all möda för min del.
          Grattis till aubergine, tror jag, att detta är den svarta grönsaken i affären 000.gif tummenupp.gif

          MVH/clivia



          Tack.
          Ja har min i en liten kruka nu. Men ska in handla en större i helgen. Har söder läge men bara 1 ett fönster och har ja den på golvet på nån pelare så hamnar den bara i vägen för balkong dörren så ja har problem var ja ska placera den för att den ska trivas som bäst. Ja, den trivs rätt bra där den står nu men ja vill ha den i en riktigt stor kruka så de blir fin frukt på min me smile.gif
          Ja Aubergine e den svarta grönsaken smile.gif smakar inte mycke men om man skivar dem och tar lite grillolja på dem o lägger dem på grillen kan de va riktigt friskt o gott. Muzaka har du väl ätit? det är jätte gott. de e grekisk maträtt. jaja

          ha det bra

          MVH/Krook
           
          Citera
          clivia
          Inlägg 07-09-2007, 12:33
          Länk hit: #27


          Medlem
          Antal inlägg: 1 126
          Medlem sedan:
          11-04-2007
          Medlem nr: 9 736



          CITAT (mrbrownstone @ 06-09-2007, 22:44) *
          Tack.
          Ja har min i en liten kruka nu. Men ska in handla en större i helgen. Har söder läge men bara 1 ett fönster och har ja den på golvet på nån pelare så hamnar den bara i vägen för balkong dörren så ja har problem var ja ska placera den för att den ska trivas som bäst. Ja, den trivs rätt bra där den står nu men ja vill ha den i en riktigt stor kruka så de blir fin frukt på min me smile.gif
          Ja Aubergine e den svarta grönsaken smile.gif smakar inte mycke men om man skivar dem och tar lite grillolja på dem o lägger dem på grillen kan de va riktigt friskt o gott. Muzaka har du väl ätit? det är jätte gott. de e grekisk maträtt. jaja

          ha det bra

          MVH/Krook


          Krook,

          har du foto på din planta? min växer vidare med en ny rosett i mitten som är cca 50 cm stor redan. Jag är mycket nyfiken när kommer denna att ge mig en frukt. smile.gif

          Bifogad fil  ananas_po_zbere_7.9.2007.jpg ( 132.45k ) Antal nedladdningar: 164


          MVH/clivia
           
          Citera
          mrbrownstone
          Inlägg 17-09-2007, 19:46
          Länk hit: #28


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          04-09-2007
          Medlem nr: 12 344



          CITAT (clivia @ 07-09-2007, 13:33) *
          Krook,

          har du foto på din planta? min växer vidare med en ny rosett i mitten som är cca 50 cm stor redan. Jag är mycket nyfiken när kommer denna att ge mig en frukt. smile.gif

          Bifogad fil  ananas_po_zbere_7.9.2007.jpg ( 132.45k ) Antal nedladdningar: 164


          MVH/clivia


          Hej

          Nä jag har ingen bild på min planta men de kan ja fixa inom kort. e de samma som växer vidare? dör dom inte ut efter att de fått frukt? eller de e skott? hur kommer sidoskotten? kommer de från plantan som en svärmors tunga, dvs att de dyker upp sidan om plantan från jorden?

          MVH/ Krook
           
          Citera
          clivia
          Inlägg 18-09-2007, 07:54
          Länk hit: #29


          Medlem
          Antal inlägg: 1 126
          Medlem sedan:
          11-04-2007
          Medlem nr: 9 736



          CITAT (mrbrownstone @ 17-09-2007, 20:46) *
          Hej

          Nä jag har ingen bild på min planta men de kan ja fixa inom kort. e de samma som växer vidare? dör dom inte ut efter att de fått frukt? eller de e skott? hur kommer sidoskotten? kommer de från plantan som en svärmors tunga, dvs att de dyker upp sidan om plantan från jorden?

          MVH/ Krook


          Jag vet inte om det är samma växt eller om det är en ny rosett som har bildats precis på samma plats som själva ananasen. I literaturen står det att ananasplantan ibland kan blomma två gånger men andra gången blir frukten mindre. En sak är klar, det går inte att på något enkelt sätt ta bort rosetten utan att skada den så jag måste vänta. Nej, rosetter dyker inte upp sidan om plantan, de bildas på plantan antingen på botten mellan rötterna och själva växten eller på plantan tex. under själva frukten eller mellan bladen.
          Du kan se på bilden hur den nya rosetten kom ut i början a v juni och lite till:
          Bifogad fil  ny_rosett_5.6.2007.jpg ( 132.14k ) Antal nedladdningar: 113

          Bifogad fil  ny_rosett....jpg ( 453.53k ) Antal nedladdningar: 102

          Bifogad fil  ny_rosett1.jpg ( 115.41k ) Antal nedladdningar: 113


          Och här växer en ny bladrosett (2.9.2007):
          Bifogad fil  bladrosett_2.9.2007.jpg ( 89.38k ) Antal nedladdningar: 117


          MVH/clivia
           
          Citera
          mrbrownstone
          Inlägg 18-01-2008, 17:41
          Länk hit: #30


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          04-09-2007
          Medlem nr: 12 344



          HEJ IGEN! ja ska fotta min anananas planta ikväll och lägga upp på måndag. den e stor o fin men inte alls så stor som din. De e lite trångt i fönstret.
          Ja läste att man kan lägga mogen frukt vid sin planta så ska de öka chanserna på att de ska bli frukt på plantan. har du hört något om de? ha det fint

          MVH /Krook
           
          Citera
          clivia
          Inlägg 18-01-2008, 20:28
          Länk hit: #31


          Medlem
          Antal inlägg: 1 126
          Medlem sedan:
          11-04-2007
          Medlem nr: 9 736



          CITAT (mrbrownstone @ 18-01-2008, 17:41) *
          HEJ IGEN! ja ska fotta min anananas planta ikväll och lägga upp på måndag. den e stor o fin men inte alls så stor som din. De e lite trångt i fönstret.
          Ja läste att man kan lägga mogen frukt vid sin planta så ska de öka chanserna på att de ska bli frukt på plantan. har du hört något om de? ha det fint

          MVH /Krook


          Ja, mrbrownstone, det har jag inte bara hört men också försökt. Det är etylengas som frigör sig ur mognade frukter (äpplen tex). Ibland hjälper det och om cca en månad börjar ananas blomma, ibland trotsar växten och vill inte "lyda" tills det inte är dennes "tid". Jag var inte den lyckligt lottade och misslyckades med sådana försök. Men det finns odlare som har positiva erfarenheter, det gäller bara att prova sig fram. Håller tummarna!!! slap.gif yes.gif

          MVH/clivia
           
          Citera
          Marina i Hällekis
          Inlägg 21-01-2008, 11:13
          Länk hit: #32


          Gäster






          Oj!
          här halkade man in på ett bananskal och hamnade mitt i en ananasodling!
          Tack för för tydliga anvisningar och grattis till frukterna.

          Detta måste jag prova!
           
          Citera
          clivia
          Inlägg 12-02-2008, 13:59
          Länk hit: #33


          Medlem
          Antal inlägg: 1 126
          Medlem sedan:
          11-04-2007
          Medlem nr: 9 736



          Det var inte så mycket skrivet i det här tråden på länge. Mina ananaser vilar ännu men jag har beskärt de två stora ganska mycket för att ha plats för andra saker inte bara "ananas plantagen". Ingen blomningen i sikte ännu så länge det här året. Men jag vill veta vad som händer med den stora plantan i fortsätningen. yes.gif För att förnya plantagen har jag rotat några rosetter från olika källor till mina gamla. smile.gif Här finns några bilder:

          Min stora ananasplanta 12.2.2008

          Bifogad fil  min_stora_ananasplanta_12.2.2008.jpg ( 122.85k ) Antal nedladdningar: 129


          rotade rosetter från okt 2007 idag 12.2.2008:
          Bifogad fil  en_rotad_ananas_rosett_från_okt._2007.jpg ( 71.92k ) Antal nedladdningar: 123

          Bifogad fil  en_till_rotad_rosett_från_Honduras....jpg ( 74.14k ) Antal nedladdningar: 111


          Baby ananasen från förra året idag:
          Bifogad fil  baby_ananasen_från_förra_året.jpg ( 66.6k ) Antal nedladdningar: 89


          En "liten" fönster-ananasplantage" till:(inte min, tyvärr sad.gif sick.gif tummenupp.gif )
          Bifogad fil  ananasova_plantaz_Tjeckien_2.jpg ( 43.04k ) Antal nedladdningar: 107


          Kanske är någon intresserad i lägenhets ananas odlingen under de svenska förhållandena.

          MVH/clivia


           
          Citera
          SvenssoniLund
          Inlägg 12-02-2008, 19:22
          Länk hit: #34


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          10-02-2008
          Medlem nr: 13 972



          Riktigt häftigt!
           
          Citera
          nilssontherese
          Inlägg 13-02-2008, 10:54
          Länk hit: #35


          Medlem
          Antal inlägg: 420
          Medlem sedan:
          22-02-2003
          Medlem nr: 800



          Alltså jag är superimponerad av ananasodlingarna!! Clivia! Hur gör du? Snacka om att du har gröna fingrar! bravo.gif så himla häftigt! Hur länge tar det från rosett till ananas?


          --------------------

           
          Citera
          clivia
          Inlägg 13-02-2008, 15:11
          Länk hit: #36


          Medlem
          Antal inlägg: 1 126
          Medlem sedan:
          11-04-2007
          Medlem nr: 9 736



          CITAT (nilssontherese @ 13-02-2008, 10:54) *
          Alltså jag är superimponerad av ananasodlingarna!! Clivia! Hur gör du? Snacka om att du har gröna fingrar! bravo.gif så himla häftigt! Hur länge tar det från rosett till ananas?


          Det var förra året vi hade ananasen. Nu är det väntans tid... Vad gäller tiden, tror jag, detta beror på odlaren och omständigheterna. Om ananasplantan mår bra kan du ha frukten om tre år (jag känner till sådana experter). Jag själv måste vänta fem år här i Sverige men nu försöker jag att sätta mitt personliga rekord och ha den åtminstone lite tidigare... yes.gif Rosetten från min hemmaodlade ananas har jag rotat i augusti och den växer ganska snabbt...

          Rosetten från hemmaodlad ananas idag:
          Bifogad fil  rosetten_från_hemmaodlad_ananas_13.2.2008JPG.jpg ( 86.59k ) Antal nedladdningar: 98


          Vi har skördat och smakat den här pyttelilla stackaren:
          Bifogad fil  P2120106.JPG ( 256.67k ) Antal nedladdningar: 119


          Luktar och smakar gott men den är verkligen pytteliten... sad.gif


          MVH/clivia
           
          Citera
          clivia
          Inlägg 27-02-2008, 09:27
          Länk hit: #37


          Medlem
          Antal inlägg: 1 126
          Medlem sedan:
          11-04-2007
          Medlem nr: 9 736



          Hej igen,

          om någon undrar om det går att rota en ananasrosett i vatten, här har ni resultat av mitt försök:

          ananasrosett i augusti 2007
          Bifogad fil  ananas_i_vatten_22.8.2008.jpg ( 69.19k ) Antal nedladdningar: 89


          ananas rosett februari 2008
          Bifogad fil  ananas_i_vatten_efter_ett_halvår....jpg ( 71.39k ) Antal nedladdningar: 121

          Bifogad fil  ananas_i_vatten_efter_ett_halvår_2.....jpg ( 81.43k ) Antal nedladdningar: 113

          Bifogad fil  ananas_i_vatten_efter_ett_halvår_3.....jpg ( 59.17k ) Antal nedladdningar: 89


          MVH/clivia
           
          Citera
          Linis
          Inlägg 27-02-2008, 15:12
          Länk hit: #38


          Medlem
          Antal inlägg: 57
          Medlem sedan:
          03-05-2007
          Medlem nr: 10 146



          Hej!
          Va härligt det måste kännas att faktiskt få ätbar fruk.
          Jättefin planta yahoo.gif
           
          Citera
          clivia
          Inlägg 28-02-2008, 08:42
          Länk hit: #39


          Medlem
          Antal inlägg: 1 126
          Medlem sedan:
          11-04-2007
          Medlem nr: 9 736



          CITAT (Linis @ 27-02-2008, 15:12) *
          Hej!
          Va härligt det måste kännas att faktiskt få ätbar fruk.
          Jättefin planta yahoo.gif



          Tack, Linis,

          du kan också prova att odla dem, det är faktiskt inte så svårt...
          Här finns två syskon från Guatemala, "adopterade" igår... smile.gif

          Bifogad fil  två_syskon_från_Guatemala.jpg ( 79.61k ) Antal nedladdningar: 121

          Bifogad fil  ...i_egna_krukor_2.2008.jpg ( 66.02k ) Antal nedladdningar: 88


          Om de kommer att uppskatta vår omhändertagande, återstår att se. flirting.gif naughty.gif

          MVH/clivia
           
          Citera
          160kvm stort hus
          Inlägg 28-02-2008, 09:20
          Länk hit: #40


          Medlem
          Antal inlägg: 857
          Medlem sedan:
          17-03-2004
          Medlem nr: 3 016



          Åh va läckert!!!
          Det här måste jag testa!!

          För er som inte orkar vänta så finns det tydligen ananasplantor med frukt på ikea att inhandla.

          ( fast man vet ju inte hur dom har levt... )


          --------------------
          Bygger upp en ny trädgård i zon 3 ( Näshulta, Eskilstuna )


          (Bytt sign från 16kvm stor balkong)
           
          Citera

          14 sidor V  < 1 2 3 4 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 24-04-2024, 14:27
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon