Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Renovera rabatten, Rabatt fylld med ogräs
          Swen88
          Inlägg 21-03-2022, 16:33
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          21-03-2022
          Medlem nr: 95 999



          Hej,

          jag har som plan att helt göra om en rabattlänga. Den ligger i sydläge mot grannen så det är mestadels skugga där på dagarna. Cirka 7x1.5m fram till järneken.

          Min första fråga är hur jag bör börja. Ska jag gräva ur all gammal jord först då det är helt igenväxt med gräs och andra växter med sega rötter? Hur ska jag i så fall fylla den? Behövs kartong eller tidning i botten för att sedan fylla på med grenar/gödsel/jord över?
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  20220321_135219.jpg ( 532.24k ) Antal nedladdningar: 6
           
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 21-03-2022, 17:20
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 091
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Ja, bort med den gamla jorden, när man gräver brukar man se hur djupt rötterna går. Är man osäker om man fått bort alla rötter går det utmärkt att sätta tidningar/kartong i botten innan man fyller på ny jord. Papper förmultnar inom några år så de hindrar inte mikrolivet och dess viktiga arbete.

          Kolla noga så rötter inte vuxit utanför själva rabatten, de kan annars snabbt invadera igen om man inte får bort allt.

          Fyll med ny jord, kompost om du har är bra att blanda med, annars vanlig plastpåsejord och kogödsel på påse.
           
          Citera
          Swen88
          Inlägg 21-03-2022, 21:53
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          21-03-2022
          Medlem nr: 95 999



          CITAT (Gunilla T @ 21-03-2022, 17:20) *
          Ja, bort med den gamla jorden, när man gräver brukar man se hur djupt rötterna går. Är man osäker om man fått bort alla rötter går det utmärkt att sätta tidningar/kartong i botten innan man fyller på ny jord. Papper förmultnar inom några år så de hindrar inte mikrolivet och dess viktiga arbete.

          Kolla noga så rötter inte vuxit utanför själva rabatten, de kan annars snabbt invadera igen om man inte får bort allt.

          Fyll med ny jord, kompost om du har är bra att blanda med, annars vanlig plastpåsejord och kogödsel på påse.


          Tack så jättemycket! Då var jag inte fel ute. smile.gif
          Nu ska man bara gräva bort X antal kärror och sedan komma på vad man vill plantera.
           
          Citera
          August
          Inlägg 22-03-2022, 14:42
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 130
          Medlem sedan:
          16-03-2008
          Medlem nr: 14 654



          Hur rabatten kan ha skugga hela dagen om den ligger i sydläge förstår inte jag, men det behöver jag kanske inte förstå.

          Då det gäller frågan om att "renovera" rabatten vill jag svara, att det går alldeles utmärkt utan att ta bort den befintliga jorden. Det har jag gjort på huvuddelen av min tomt som är på 2000 kvadratmeter och som var betydligt mer igenväxt än vad din lilla rabatt är, av bilden att döma. Den metod jag använt på en bit i taget är följande: Gräv upp torvor, breda som spaden och ett spadtag djupt. Vänd dem upp och ned och låt ligga så till över nästa vinter. Rensa alltsammans nästa vår. Det brukar gå lätt då, att få jorden att släppa från rötterna. Låt sedan alltsammans ligga i träda över vår-sommar. Rensa efter hand bort sådant som kommer upp som du missat. Nästa år i september kan du eventuellt grundgödsla och plantera vad du vill. September - oktober är ideala planteringsmånader.

          Innan du väljer vad du vill göra kan du fundera på svaret på några frågor. Hur mycket jord är det du skall frakta bort på tio kvadratmeter om du vill ha bort allt till 15-20 cm djup? Hur många femtioliters plastpåsar med så kallad planteringsjord motsvarar det, som du skall fylla tillbaka? Var placerar du din ogräsjord som du skall frakta bort? Hur bra går det att odla i påsjord som till minst 90% består av torv? Hur är det med dräneringen där intill husväggen? Är det kanske grov makadam en bit ned?
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 07-05-2024, 08:17
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon