Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Bambu - hjälp!
          Hjoso1
          Inlägg 22-04-2022, 08:06
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 38
          Medlem sedan:
          08-03-2018
          Medlem nr: 86 936



          Har nyligen flyttat till ett hus där dessa två bambu växer.
          Vet inte vad det är för sorts bambu- men den ena är ganska låg(ser dock klippt ut?) och den andra hög.
          Ska de se så här risiga ut? Trodde de var vintergröna? Eller det kanske inte gäller alla sorter.
          Hur tar jag hand om dem nu på våren? Ska de klippas ner, gödslas?
          Undrar också om jag kan ta sticklingar från bambu för att fylla tomrummet mellan de två befintliga. Hur gör jag isåfall?
          Tacksam för hjälp!
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  892D4D61_C6CB_4934_9D6D_149EF98EEF27.jpeg ( 185.35k ) Antal nedladdningar: 6
          Bifogad fil  A783DFE0_8995_454D_B69A_243936C13114.jpeg ( 179.23k ) Antal nedladdningar: 8
           
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 22-04-2022, 08:15
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Det är inte bambu utan någon sort av prydnadsgräs, eventuellt någon av Miscanthus sorterna. Det går tyvärr inte att identifiera dem i deras vinterskrud nu. De skall klippas ner nu jämt med marken, akta de nya skotten om de börjat växa upp. Du kan gödsla dem med kogödsel nu på våren. Gräs är ju solitärer och blir snyggast om de får växa som sådana. Visst kan du gräva upp några skott med rot om du villa ha dem att växa som en mur.
           
          Citera
          Hjoso1
          Inlägg 22-04-2022, 08:23
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 38
          Medlem sedan:
          08-03-2018
          Medlem nr: 86 936



          Jaha - är de så lika bambu då? Den förra ägaren sa nämligen att det var bambu och jag tycker nog att iaf den höga sorten ser precis ut som de stödpinnarna av bambu man brukar köpa i butik.
          Men jag kan såklart ha fel, är ju inte jätteerfaren av trädgård 😅
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  DD4B39AB_7AA6_4C61_B63F_D21846F135AF.jpeg ( 119.59k ) Antal nedladdningar: 2
           
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 22-04-2022, 08:42
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Jag kan förstås ha fel men det ser inte ut som bambu när man tittar på hela växten, den saknar ju helt bladverk. Bambu är städsegrön men även om bladen har dött borde det finnas rester kvar, bambuns blad är lätt att identifiera. Om det nu visar sig vara bambu så ser den död ut. Olika arter/sorter av bambu är inte härdiga i hela landet men om du bor i en låg zon kan du avfärda att den frusit ihjäl.

          Att tidigare ägare säger att det är bambu behöver inte betyda något, gräs och bambu förväxlas ofta.
           
          Citera
          Hjoso1
          Inlägg 22-04-2022, 08:52
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 38
          Medlem sedan:
          08-03-2018
          Medlem nr: 86 936



          Tack snälla för hjälpen! Jag googlade lite på elefantgräs etc och det är nog som du säger! Jag testar att klippa ner den och gödsla. Skulle det vara bambu så spelar det ju ingen roll om den ändå är död 😅
           
          Citera
          August
          Inlägg 22-04-2022, 10:34
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 130
          Medlem sedan:
          16-03-2008
          Medlem nr: 14 654



          Bambu är gräs. De tillhör växtfamiljen gräs, Poaceae, Inte så konstigt att ditt gräs liknar bambu. Men bambu är det inte. Bambu har förvedade skott som står kvar över vintern och bladen är som sagt vintergröna. Kalla vintrar kan alla bladen frysa men då hittar man massor av avlånga gula, döda blad under busken.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-04-2024, 18:47
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon