Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Tomatsådd
          Mjärden
          Inlägg 12-04-2023, 23:14
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Som vanligt är jag sent ute med att så mina tomatfrön. Är det nödvändigt med tomatodlarjord eller funkar det lika bra med vanlig blomjord (Hasselfors ekologisk jord har jag hemma) Har sparat tre 1,5 l mjölkkartonger och resten får bli i blomkrukor. Har en ny sort Black Russia, som jag fick av min syster, skall bli intressant hur de växer i år, annars är det frö från tomater, vi köpt i affären.
          Förra året blev det mer skörd på balkongen än kolonilotten, det var ju korta värmeperioder varvades med kallperioder, så bara ung hälften han mogna på lotten. Rekordåret var värmesommaren 2018, då jag skördade mycket på kolonilotten tack vare att tomatplantorna stod i skuggan bakom vinbärsbusken, efter det har det varit mer normala somrar med växlande väder.
           
          Citera
          rattugglan
          Inlägg 13-04-2023, 07:04
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 131
          Medlem sedan:
          22-06-2022
          Medlem nr: 96 610



          Går lika bra med vilken jord som helst är min erfarenhet, även om sandblandad kanske lämpar sig lite bättre för frön.
          Är sen med tomaterna jag med, men ska bara ha några stycken som grön vägg/insynsskydd i uterummet i år så det ordnar sig nog.
           
          Citera
          Unot
          Inlägg 16-04-2023, 12:07
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 28
          Medlem sedan:
          24-01-2022
          Medlem nr: 95 754



          Förra året sådde jag tomat för tidigt innan utplantering. I år sådde jag dem 15 april. Tror det är mer lagomt i zon 2.


          --------------------
          uno
           
          Citera
          RibesRubusVitis
          Inlägg 16-04-2023, 12:46
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 2 117
          Medlem sedan:
          15-12-2005
          Medlem nr: 6 842



          Sådde för mer än en månad sedan. Brukar använda "så- och kaktusjord" men testade i år kokosfiber som får svälla i vatten. Fungerade utmärkt. Planterade förra veckan om i Plantagens "ört- och grönsaksjord". Väntar nog en månad med att flytta ut dem till växthuset på kolonin. (Lund, zon 1)
          Använder sedan många år billigaste "ko på påse" från Bauhaus för odling i murarhinkar.
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 17-04-2023, 17:36
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Förra året hade jag köpt bambufiber från Clas Ohlsson och jag lade det i botten i de hinkar och krus, som planterade ut i. Den hade mycket bra förmåga att suga åt sig vatten, vilket var bra då inte tomatplantorna torkade ur så snabbt på balkongen. De krukor där jag inte hade bambujord torkade mycket snabbare.
           
          Citera
          Unot
          Inlägg 25-04-2023, 13:07
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 28
          Medlem sedan:
          24-01-2022
          Medlem nr: 95 754



          CITAT (Mjärden @ 17-04-2023, 18:36) *
          Förra året hade jag köpt bambufiber från Clas Ohlsson och jag lade det i botten i de hinkar och krus, som planterade ut i. Den hade mycket bra förmåga att suga åt sig vatten, vilket var bra då inte tomatplantorna torkade ur så snabbt på balkongen. De krukor där jag inte hade bambujord torkade mycket snabbare.

          Tack för tipset.


          --------------------
          uno
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 27-04-2024, 13:03
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon