Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Katt bland hermelin, Kommit upp en annorlunda gren i min Thuja
          HelénE
          Inlägg 12-05-2014, 21:08
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 926
          Medlem sedan:
          31-03-2003
          Medlem nr: 1 028



          Har en lågväxande thuja, vet ej sort. När vi flytta hit för 8 år sen förde den en tynande tillvaro då man haft en eldningstunna bredvid. Den har nu efter lite vårt och omsorg tagit sig rejält och är 3 gånger så bred som när vi flyttade hit.

          Upptäckte i går dock att det är en gren som inte såg ut som det andra. Följde den neråt och den kommer faktiskt upp från marken så frågan är om det en gång planterats 2 olika barrväxer bredvid varandra...numera växer denna enstaka gren för sig själv mitt inne i thujan.

          Någon som vet vad det kan vara? Bilden är på det okända, thujan skymtar bara lite i i kanterna på bilden. Bifogad fil  20140511_155739_1.jpg ( 672.27k ) Antal nedladdningar: 17


          Helén


          --------------------
          Helén
          Zon 2, utanför Stockholm
           
          Citera
          IKS
          Inlägg 12-05-2014, 21:31
          Länk hit: #2


          Gäster






          ser ut som någon idegran av något slag. de funkar bra i djup skugga och kan mycket väl ha trivts under thujan innan den slutligen tog sig igenom.
           
          Citera
          HelénE
          Inlägg 13-05-2014, 21:21
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 926
          Medlem sedan:
          31-03-2003
          Medlem nr: 1 028



          Ja men en idegran måste det ju vara.
          Nå det blir nog bara att såga ner, kan ju inte växa där mitt i thujan och att försöka få upp den är då inte att tänka på...stammen kommer upp precis bredvid thujan.

          Man kan ju undra vad den som planterade tänkte på....men jag gissar att bägge var små och att det inte tänktes så mycket. biggrin.gif

          Helén


          --------------------
          Helén
          Zon 2, utanför Stockholm
           
          Citera
          EsterM
          Inlägg 15-05-2014, 06:23
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 202
          Medlem sedan:
          13-05-2008
          Medlem nr: 16 033



          Idegranar är rätt duktiga på att så sig själva. Jag har några idegranar som får röda bär och det ploppar upp nya plantor lite överallt i min trädgård. Jag gissar att fåglarna hjälper till med planteringen.
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 15-05-2014, 19:54
          Länk hit: #5


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          CITAT (HelénE @ 13-05-2014, 22:21) *
          Ja men en idegran måste det ju vara.
          Nå det blir nog bara att såga ner, kan ju inte växa där mitt i thujan och att försöka få upp den är då inte att tänka på...stammen kommer upp precis bredvid thujan.

          Man kan ju undra vad den som planterade tänkte på....men jag gissar att bägge var små och att det inte tänktes så mycket. biggrin.gif

          Helén

          Eller såga ner thujan och behåll idegranen rolleyes.gif
           
          Citera
          Krokodilen
          Inlägg 15-05-2014, 21:13
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 377
          Medlem sedan:
          30-12-2004
          Medlem nr: 4 810



          CITAT (HelénE @ 13-05-2014, 22:21) *
          Ja men en idegran måste det ju vara.
          Nå det blir nog bara att såga ner, kan ju inte växa där mitt i thujan och att försöka få upp den är då inte att tänka på...stammen kommer upp precis bredvid thujan.

          Man kan ju undra vad den som planterade tänkte på....men jag gissar att bägge var små och att det inte tänktes så mycket. biggrin.gif

          Helén

          Nej låt den vara kvar! Har just ikväll bläddrat i en trädgårdsbok av hon som har Zetas. Där har hon en bild av en buske av annan sort som växer mitt i en häck. Och hon skriver att det är ibland det oväntade som ger krydda åt tillvaron och vill inte ta bort den "felaktiga" busken i häcken.
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 15-05-2014, 21:25
          Länk hit: #7


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          CITAT (Krokodilen @ 15-05-2014, 22:13) *
          Nej låt den vara kvar! Har just ikväll bläddrat i en trädgårdsbok av hon som har Zetas. Där har hon en bild av en buske av annan sort som växer mitt i en häck. Och hon skriver att det är ibland det oväntade som ger krydda åt tillvaron och vill inte ta bort den "felaktiga" busken i häcken.

          Håller med. Vid en villa här i samhället sticker det ut ett knotigt plommonträd ur thujahäcken och det sätter verkligen pricken över i på något vis
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 23-04-2024, 11:49
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon