Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Avstånd träd
          JGsson
          Inlägg 13-05-2017, 15:04
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 26
          Medlem sedan:
          03-05-2017
          Medlem nr: 85 506



          Jag är mitt uppe i stt flytta träd och undrar över lämpligt planteringsavstånd.
          Det ena är lönn ( vanlig lönn) som jag ska sätta på rad. Jag vill ju gärna ha en snygg rad med fina skuggade kronor under min livstid, ungefär som en trädallé mot tomtgränsen....men vill ju heller inte sätta så tätt att trädet inte mår bra och ser konstiga ut om en si så där 30 år ( och framåt även om inte det då kommer störa mig) . Ska jag hellre tänka att de ska fungera som solitär?
          Det andra är lönnar som ju varken blir lika höga eller breda.

          Min första tanke som jag nu tvivlar på är;
          4.5 m från tomtgräns en lönn och sedan 4.5 till nästa lönn sedan 4.5 m till 3 rönn ar som har 3 m mellan sig och sedan 4.5 m till en lön och åter 4.5 m till en lönn och sedan 4.5 till tomtgränsen.
          Vad tror ni om detta, är det allt för tätt?

          Tacksam för kloka svar!
           
          Citera
          Dava
          Inlägg 08-06-2017, 22:15
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 56
          Medlem sedan:
          18-11-2008
          Medlem nr: 19 756



          Hur gjorde du? Sitter själv med ungefär samma fundering, men i Zon ett tänkte vi plantera 4 Plataner på rad. Vi gjorde en ritning och kom fram till att 4,5 meters avstånd kändes rimligt...

          De ser ju så hiskeligt små ut just nu, men på plantskolan där de köptes står det 5 på en rad med 6 meters mellanrum och ser oförskämt bra ut.. Enligt trädgårdsmästaren har de bara stått där i max 10 år...
           
          Citera
          JGsson
          Inlägg 17-06-2017, 20:36
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 26
          Medlem sedan:
          03-05-2017
          Medlem nr: 85 506



          Hej! Kom ju inga goda rdå från någon bättre vetande så jag valde ett avstånd på dryga 3 meter mellan rönn träden och 5 meter gällande lönnen. Tiden får visa om det var rätt eller inte sweatingbullets.gif sweatingbullets.gif
          Lycka till!
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-03-2024, 14:11
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon