Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Beskärming av Yuccalilja
          Yucca
          Inlägg 31-07-2017, 09:52
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          31-07-2017
          Medlem nr: 86 160



          Hej!

          Jag behöver alldeles snart beskära min Yuccalilja. Krukväxten är en trotjänare som varit med mig i mer än 25 år så jag skulle gärna vilja att operationen går bra, fastän jag inte har några gröna fingrar.

          Växten består av en huvudstam och fyra långa utskott från denna. Utskotten är mellan en halvmeter och en meter långa. Det längsta utskottet har inte längre några gröna blad. De övriga tre har ungefär ett tiotal gröna blad sin topp.

          Anledningen till beskäringen, förutom att växten kanske inte är så vacker som i sin ungdom, är att utskotten börjar skrumpna ihop i den övre delen av deras stammar. Ett av utskotten gör en båge och börjar böja sig neråt.

          Krukväxten har tyvärr inte fått ny jord på ungefär 20 år. Anledningen har främst varit att ett byte av jord ofta verka innebära byte till en ny större kruka och min fönsterhylla klarar inte en mycket större kruka.

          Om inte min Yuccalilja sakta ska förtvina och dö så måste jag sätta in åtgärder nu. Steg 1 är troligen beskärning av ett eller flera utskott och steg 2 byte av jord.

          Hur skulle ni som har gröna fingrar gå till väga?

          1. Skulle ni våga beskära alla utskott vid samma tillfälle, eller är det säkrast att behålla ett eller flera utskott med gröna blad (så att fotosyntesen fortfarande fungerar) tills det att det kommer nya utskott ifrån de gamla utskotten?

          2. Vad kan vara lämpligt att bestryka snittytan hos de beskärda utskotten med? Huvudstammen har någon sorts svart massa på sin snittyta. Kan det vara trätjära?

          3. När växten inte längre är så hög och skranglig borde man nog försöka byta jord. Går det att ta bort lite av rötterna för att få plats med ny jord i den gamla krukan?

          Om en krukväxt kan sägas vara tålig och godmodig så har denna varit det. Den har klarat sig genom alla år med bara några deciliter vatten var eller varannan vecka. Andra växter som jag har försökt mig på har tyvärr inte blivit särskilt långlivade.




           
          Citera
          irhen
          Inlägg 01-08-2017, 16:05
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 42
          Medlem sedan:
          28-07-2011
          Medlem nr: 67 486



          Du verkar angelägen att behålla din Yuccapalm. Normalt sett är det väldigt enkelt att förnya en yuccapalm - skär av, kapa i bitar, ställ stambitarna i vatten. När de utvecklat lite rötter, och man ser att det kommer en eller flera anlag för skott, plantera dem. Kanske tillsammans med den del som blev kvar i krukan.

          MEN- din växt verkar inte må bra! Jag tror den måste planteras om i en större kruka. Kan du skaffa en piedestal, eller ställa den på något annat, i närheten av ett ljust fönster? När den rätat till sig, kan du kanske klippa ner.

          Jag har aldrig använt något att stryka på snittytan på skotten. Det har funkat ändå.

          Rötterna behöver säkert ses över när du planterar om.

          Lycka till/ Irhen

           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 18-04-2024, 19:40
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon