Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Mina liljor blommar dåligt, ..vad har jag gjort för fel?
          Gröna mormor
          Inlägg 11-07-2012, 08:23
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 652
          Medlem sedan:
          10-06-2011
          Medlem nr: 54 122



          Jag har två olika sorters liljor (vet inte namnen på dom) som har gett mig mycket blomsterprakt under åren. Dom står i två krukor på altanen så att jag kan hålla efter liljebaggarna och så att jag kan ställa undan krukorna när bladen börjar vissna. Det har alltid varit 10-15 blommor i varje kruka, men i år har jag bara fem gula och en rosa blomma. Vad har jag gjort för fel och vad skall jag göra för att få fler blommor nästa år?
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  gul_lilja_i_kruka.jpg ( 268.76k ) Antal nedladdningar: 28
           
           
          Citera
          Gröna mormor
          Inlägg 11-07-2012, 08:32
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 652
          Medlem sedan:
          10-06-2011
          Medlem nr: 54 122



          Misslyckades med uppladdning av den rosa liljan vid det första inlägget, här kommer den i alla fall
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  vit_rosa_lilja_i_kruka.jpg ( 248.34k ) Antal nedladdningar: 33
           
           
          Citera
          oliv
          Inlägg 11-07-2012, 20:26
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 738
          Medlem sedan:
          11-10-2004
          Medlem nr: 4 607



          Vad använder du för gödsel?


          --------------------
          ~ zon 1 ~
           
          Citera
          Gröna mormor
          Inlägg 12-07-2012, 08:24
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 652
          Medlem sedan:
          10-06-2011
          Medlem nr: 54 122



          Blomstra en gång i veckan, fast jag har nog slarvat lite med det i år, kan det vara orsaken?
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 12-07-2012, 10:55
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej


          När ser jag på din växt, jag tänker att du har slarvig på skötsel. så du behöver vattna bra när du känner att jorden på första 3cm djup börjar torka, och ge dem näring en Gång i 14 dagar. Plus du kan ge dem benmjöl eller blod mjöl ibland under vår och sommar tiden.

          Obs
          De kan blomma bra om de får bra skötsel varje år, på grund att under blommiga använder växter mycket näring som gravida kvinnor.

          H.Bassam
           
          Citera
          Gröna mormor
          Inlägg 13-07-2012, 08:08
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 652
          Medlem sedan:
          10-06-2011
          Medlem nr: 54 122



          Fast slarvig har jag inte varit, dom har fått vatten nästan varje dag, utom när det har regnat eftersom dom står ute i det fria. Jag funderar på om dom kanske står för tätt så till hösten tänkte jag flytta över dom till större krukor, eller kanske fler krukor.

          Redigerat av Gröna mormor: 13-07-2012, 08:09
           
          Citera
          KRT
          Inlägg 13-07-2012, 08:21
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem sedan:
          17-09-2009
          Medlem nr: 26 121



          Jag är verkligen ingen expert på liljor, men spontant tycker jag det ser lite trångt ut med så många plantor i så små krukor....


          --------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 16-07-2012, 14:19
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          Liljeväxter vill ha gödning så fort det syns en topp av det första gröna.Jord i kruka blir fort utarmad trots veckogödning,tillägg av ett mer långtidsverkande kan vara bra.


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          Gröna mormor
          Inlägg 27-06-2014, 15:33
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 652
          Medlem sedan:
          10-06-2011
          Medlem nr: 54 122



          Efter era goda råd flyttade jag om lökarna till två större krukor, så förra sommaren blev det bättre blomning, men i år har jag bara tre gula och fyra rosa liljor (dom står i separata krukor). Nu är min fråga, framförallt till Bassam, när skall jag ge dom benmjöl? Är det OK att göra det nu när dom blommar?
           
          Citera
          Anna-Karin Lundb...
          Inlägg 28-06-2014, 06:16
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 756
          Medlem sedan:
          05-03-2008
          Medlem nr: 14 406



          Jag har också liljor i krukor för baggarnas skull. Min brukar blomma överdådigt men i år vill det sig inte. De har ännu inte börjar blomma men knoppar är på väg, jag kan ändå se att det inte är som tidigare år. På flera ser jag också att knopparna är missbildade och den asiatiska liljan som redan blommat hade små missbildade blommor sad.gif

          Jag har haft en vit lilja i ganska stor kruka som blommade helt otroligt förra året, men det var för tätt så till hösten delade jag upp knölarna i flera andra krukor. I år har det knappt kommit upp något alls ur dem!

          Jag vet inte vad som är fel i år men så här illa har jag aldrig haft det tidigare. Jag har provat olika jordar och hittat en som funkar bra, men jag har blandat ny jord med tidigare års jord som jag sparat, dock blandat ned Algominkulor för näringens skull och så vattnar jag med näringstillskott. Vissa krukor är gröna och fina, andra har bleka blad och tanig tillväxt. Det verkar inte vara något bra liljeår i år.

          Redigerat av Anna-Karin Lundberg: 28-06-2014, 06:19


          --------------------
          Anna-Karin Lundberg
          Min trädgård är mitt rike!
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 29-06-2014, 21:14
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej

          Du kan ge dem benmjöl nu, men resultat ta tid för att visa sig, men nu för snabb resultat kan du använda lösning näring som spreja på blad, .men du ska lösa informationen på förpackning, Den lösning ska innehåller lite kväve N, och mera fosfor P och kalium K,
          finns också som har bara P och K.
          Obs

          - stora krukor fungerar negativ för blommor för att växter börja satsa på rötter.
          - mycket kväve fungerar också negativ på grund att växter börja satsa på blad.
          - Benmjöl innehåller kalcium ca och kalium K och fosfor p som växter som behöver, men de har långtid verka så man kan lägga dem under sommar eller på hösten. så du kan lägga dem nu.

          Lycka till
          H.Bassam

          Redigerat av Bassam: 29-06-2014, 22:44
           
          Citera
          Gröna mormor
          Inlägg 30-06-2014, 08:30
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 652
          Medlem sedan:
          10-06-2011
          Medlem nr: 54 122



          CITAT (Bassam @ 29-06-2014, 22:14) *
          Hej

          Du kan ge dem benmjöl nu, men resultat ta tid för att visa sig, men nu för snabb resultat kan du använda lösning näring som spreja på blad, .men du ska lösa informationen på förpackning, Den lösning ska innehåller lite kväve N, och mera fosfor P och kalium K,
          finns också som har bara P och K.
          Obs

          - stora krukor fungerar negativ för blommor för att växter börja satsa på rötter.
          - mycket kväve fungerar också negativ på grund att växter börja satsa på blad.
          - Benmjöl innehåller kalcium ca och kalium K och fosfor p som växter som behöver, men de har långtid verka så man kan lägga dem under sommar eller på hösten. så du kan lägga dem nu.

          Lycka till
          H.Bassam

          Tack Bassam! Det förklarar varför dom liljorna som spridit sig i rabatterna blir stora och fina.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 24-04-2024, 23:35
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon