Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Varför blanda egen flytande näring, Hydroponik, grönsaker och blommor
          Terraverde
          Inlägg 09-06-2020, 08:56
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 21
          Medlem sedan:
          18-02-2020
          Medlem nr: 90 642



          Hej
          Tänkte ge er en uppfattning om kostnaden för den näringsblandning som jag tog fram i vintras. Kostnaden för att få 250l färdig blandning är ca 10 kr räknat på 25 kg säckar av NPK och kalksalpeter. Köper man mindre förpackningar blir det någon krona till.
          Egen näringsmix kostar ca 10 kr för 250 l vatten. Köper man färdig flytande näring är priset ca 10 ggr högre. alltså
          100 kr. Flora serien är prisvärd och då blir kostnaden 75-80 kr för 250 l färdigt odlings substrat.
          Odlar man mycket och har stora vattentankar sparar man en hel del pengar /år.
          Blandningen jag beskriver i Nygammal teknik, fungerar lika bra som näring till grönsakslandet, blomsterrabatten och i växthuset som vilken köpt flytande näring på marknaden
          Med vänlig hälsning
          Bertil
           
          Citera
          alantäpple
          Inlägg 17-06-2020, 13:16
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 65
          Medlem sedan:
          21-05-2020
          Medlem nr: 91 671



          Jag undrar om blandningen behöver filtreras, för att inte stopp skall uppstå i slangar för droppbevattning.
          Jag undrar också hur stor är halten av mangan, bor, koppar och zink i blandningen.
           
          Citera
          Terraverde
          Inlägg 18-06-2020, 08:55
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 21
          Medlem sedan:
          18-02-2020
          Medlem nr: 90 642



          Hej
          Jag använder Yara NPK 11-5-18 Micro i blandningen. Mängden spårämnen står på förpackningen. Du kan också gå in på deras hemsida och få fullständig info. Tänk på att blanda i två behållare. Alltid kalksalpeter för sig. Blandar du i en behållare får du en oönskad reaktion med gasutveckling. Färdig blandning med vatten kan du alltid ha i en tank.
          Har du en större behållare eller tank till droppbevattningen kommer fasta partiklar att sedimentera, alltså bör det räcka med att ha sugledningen placerad en bit från botten .
          Rör om i matartanken med gämna mellanrum.
          Lycka till
          Bertil

          Redigerat av Terraverde: 18-06-2020, 08:57
           
          Citera
          alantäpple
          Inlägg 18-06-2020, 10:05
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 65
          Medlem sedan:
          21-05-2020
          Medlem nr: 91 671



          1. Flytande växtnäring typ Yara Superba innehåller kelaterade mikronäringsämnen, för att förhindra att mikronäringsämnen fälls ut i eventuellt slam.
          2. När det gäller kalcium är det inte alltid nödvändigt med detta ämne i en näringslösning. I de flesta fall innehåller vattnet tillräckligt med kalcium. Ibland innehåller vattnet så mycket magnesium att det inte behöver tillsättas mer.
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 18-06-2020, 19:51
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Vad innehåller guldvatten tex en normal urinering i en vattenkanna och sen fyller man på ända upp med vatten eller blir det för stark koncentration. Givetvis varierar mängden urinämnen beroende på när man urinerar antar att morgonurin har starkast koncentration.
          En period klippte jag ner gräsrens i en hink och fyllde på vatten och lät det stå några dagar, väntade man för länge surnade vattnet och gav en väldig odör vid bevattning. Frågan är om surnat växtvatten är användbart som gödselmedel.
           
          Citera
          Terraverde
          Inlägg 22-06-2020, 08:45
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 21
          Medlem sedan:
          18-02-2020
          Medlem nr: 90 642



          Hej igen.
          Vi använde flytande näringsmedel, till våra odlingar under alla år jag var verksam yrkesodlare.
          Tanken med den blandning jag gjorde i höstas, var att ta vad som fanns hemma. Som jag normalt använder i villaträdgården+ Epsonsalt som jag köpte.
          Skulle jag köpt in från Yara, hade jag valt de produkter som tomat och gurkodlare använder när de odlar i stenull.
          I farfars växthus, hade vi en stor tank på packrumstaket, där vi blandade färdig näring. Det fungerade det också.
          Senare haar det varit moderna dosserings anläggningar.
          Så jag håller helt med om det du skriver.
          Med vänlig hälsning
          Bertil
           
          Citera
          OliverKarlsson
          Inlägg 24-05-2021, 21:03
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          24-05-2021
          Medlem nr: 94 522



          Det är mycket viktigt att regelbundet ta hand om din trädgård eller fruktträdgård och inte spara på den. Jag har alltid haft en dröm att öppna mitt eget växthus, där människor kan ta bilder. Jag tyckte på webbplatsen https://bastakreditkort.se/kort/marginalen-.../traveller-kort mycket konstruktiv information om Marginalen Traveler kreditkort. Med Marginalen Traveler kan jag få ett lån på 150 000 kr, 50 dagar utan ränta, 36 månader i avbetalning. Det här är mycket gynnsamma förhållanden och jag vill utnyttja dem.

          Redigerat av OliverKarlsson: 31-05-2021, 07:28
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 18-04-2024, 07:39
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon