Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Träd i tomtgräns
          Madde
          Inlägg 21-11-2002, 20:48
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 15
          Medlem sedan:
          21-11-2002
          Medlem nr: 391



          Vi har en ek stående nära tomtgränsen. Enligt tillfrågad expert är eken 75-100 år gammal. Vi tycker eken är vacker, men det gör inte våra grannar. De tycker att det är för jobbigt att kratta löven som blåser över till dem och vill/kräver att vi ska ta ner den nu under vintern. Vi har erbjudit kratthjälp, men det vill de inte ha. Ska vi "lyda vårt hjärta" och behålla eken eller tillmötesgå de grannarna? Tacksam för råd!
           
          Citera
          Helen i Skåne
          Inlägg 21-11-2002, 21:22
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 817
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 33



          USCH! mad.gif
          Bussa Cilla på dem! De kan väl flytta eller lära sig att blunda för löven? Stackars, stackars dem som inte ser det vackra i ett så gammalt träd... sad.gif

          Helen i Skåne


          --------------------

          Vänliga hälsningar Helen i Skåne
           
          Citera
          Helen i Piteå Zo...
          Inlägg 21-11-2002, 22:09
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 4 431
          Medlem sedan:
          02-11-2002
          Medlem nr: 72



          Följ erat hjärta och försök få grannen att se det vackra. Håller tummarna för att ni ska lyckas! Helen


          --------------------
          Besök gärna min hemsida: helens-tradgard.se
          eller min Blogg: http://helenstrdgrd.blogspot.com
           
          Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 21-11-2002, 23:19
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 3 807
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 29



          Hej
          Hjälp grannarna att räfsa bort löven. Vi har oxå ett ekträd mitt över gatan och allt kommer in till oss, men vår granne som har eken kommer och hjälper till att räfsa bort.
          Även en annan granne som har äppelträd nära vår gräns räfsar upp löven och tar reda på nedfallna äpplen om vi inte redan har gjort det själva.
          Det tycker jag är OK då om de gör så, kanske din granne kommer att tycka om eken om ni hjälper till.


          --------------------
          skriver Inga från Närke i zon 3-4
           
          Citera
          Hannele
          Inlägg 21-11-2002, 23:21
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 22



          Jag gråter när jag hör sånt! sad.gif
          Vad blir grannarnas nästa krav??


          --------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

          Ta ingen skit, tjejer! Grynet
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 22-11-2002, 01:15
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Det här är inte lätt, Hannele. Jag deltar i ett otal diskussioner mellan grannar om träd som en vill hugga och en annan vill ha kvar.

          Ledsamt är det när en granne lyckas få igenom en kapning av ett gammalt, friskt träd och sedan flyttar ett par år senare. Ledsamt är det också om grannar som en gång var goda vänner efter en konflikt om ett träd blir osams om allt möjligt.

          Trots att folk vet vilken trädälskare jag är, brukar de faktiskt anlita mig för en sorts medling. Jag brukar

          1. Ställa många frågor om vad som gör att den ene vill ha kvar trädet och den andre inte. Ofta har grannarna inte lyssnat på allt den andra har att säga, och när man lyssnar hör man mer. I början brukar den som vill kapa fnysa åt trädälskarens berättelser om det härliga med trädet, och likadant fnyses det åt problemen som den andre ser. Men efter ett tag brukar diskussionen mjukna. Jag brukar hålla bort diskussionen om kapning eller inte till sist - först måste man lyssna på fler aspekter och prova alla andra alternativ. Det kan finnas helt andra lösningar än att ens röra trädet som den som vill fälla är mer intresserad av.

          Om den ene vill ha skugga och den andre mer ljus finns kompromisslaternativ som kronglesning, eller att man tillsammans tar bort något annat som tar ljus. Om den ene tycker att trädet är farligt eller sjukt brukar en noggrann inspektion kunna säga om det är befogat eller ej. Om den ene besväras av löven kan den andre som du erbjuda sig att kratta.

          2. Konstatera att ingen av grannarna kommer att kunna övertyga den andre om vad som är det bästa, men att man får försöka gå en liten bit var. Grannar brukar inte vilja bli i luven på varandra, även om det finns sådana också.

          3. Föra in diskussionen också på andra förbättringar. Om trädälskaren t ex gått med på en kronglesning (alltid av ett proffs, aldrig en lekman i ett uppvuxet träd!) bör den få igenom en annan önskning också. Liksom om man kommit till att inget ska göras med trädet - då bör den som fått ha det kvar orört kunna erbjuda något annat.

          4. Ofta är det tid som gäller. Kan man inte komma överens under en tid gäller det att vänta. Man kan komma överens om att ses igen om ett halvår och ta upp diskussionerna igen. Min erfarenhet är att de som vill hugga ofta har mest bråttom. Det är inte sällan plötsliga infall när hösten kommer och löven faller, eller i mars när de första solstrålarna inte kommer på verandatrappan. Sedan kan trädfällningsprojektet vara glömt...

          Likadant med nyinflyttade i ett område. Så ofta börjar de med att fälla träd på tomten. I mitt tycke är detta idiotiskt. Man bör leva med träden under minst alla årstider ett år innan man beslutar sig för att ta bort träd som tar 50 år att växa upp. Så gäller det en granne som inte bott med trädet en tid - erbjud att ta upp diskussionerna om ett år!

          Cilla


          --------------------
           
          Citera
          Inger R
          Inlägg 22-11-2002, 09:27
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 74
          Medlem sedan:
          02-11-2002
          Medlem nr: 66



          Jag blir alltid lika ledsen när jag ser att gamla träd huggs ner. I ett grannkvarter har två grannar tagit ner totalt sex tallar, både på deras egna tomter och på allmänningen utanför. Nu återstår två gräsbevuxna tomter med ett par buskar. Trist, tomt o fult.

          Själva är vi jättelyckliga för att vi har fem stora tallar på tomten, dom var faktiskt en av orsakerna till att vi fastnade för just det här huset.

          Försök få grannarna att förstå värdet av en 100 år gammal ek. Går det inte att få dom på andra tankar så får du anlita Cilla som medlare.
           
          Citera
          Karin i Peking
          Inlägg 22-11-2002, 15:24
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 36
          Medlem sedan:
          12-11-2002
          Medlem nr: 329



          Friska träd är välan synda att ta bort.

          Själv sörjer jag två stora hängbjörkar i ett hörn av vår tomt sad.gif

          Vi var tvungna att ta ner dem för de var murkna och risken var stor att de skulle falla över huset.


          --------------------
          Karin i "Peking"
           
          Citera
          Anna (hon med Ga...
          Inlägg 22-11-2002, 15:43
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 20
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 124



          Hej
          Det är svårt om man inte kan komma överens med grannen. Cillas råd önskar jag att jag haft för ett tag sedan. Jag kom i luven med min förra granne om kattungar. Hans honkatt födde dem hos mig och trots att jag sa ifrån tog han dem inte som nyfödda. De reduserades genom diverse olyckor istället. Jag var sur ett bra tag fast vi slutade aldrig prata med varandra. Nu har jag en ny granne som verkar mycket trevlig och vi pratar om nya plantor i häcken mellan oss och ska jag slänga något kollar jag om han behöver det. Vi har även prata om detta med katter.
          Anna
           
          Citera
          Helen i Skåne
          Inlägg 22-11-2002, 17:38
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 817
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 33



          Det är alltid bra att försöka komma överens med sina grannar. Rätt vad det är så fattas man vitlök när man ska laga mat... smile.gif Vi har just flyttat och alla här är väldigt måna om att önska oss välkomna och alla diskussioner än så länge har gått utmärkt. Och då har vi ändå velat göra vissa förändringar i rabatter som de tidigare anlagt tillsammans med grannarna. Men visst kan det bli problem när man vill ändra något som "alltid" varit på ett visst sätt. Då gäller det att ha tungan rätt i mun och kunna redogöra för varför man vill ändra på något. Där vi nu bor är alla i våra föräldrars generation och de har bott här alltid, men å andra sidan verkar de betrakta oss som barn och att man ska ha ett visst överseende med dylika. Här är gott om katter men bara vår är selad, ännu har jag inte varit besvärad av grannarnas djur, tack och lov. Men man måste visa hänsyn! När min yngste var lite var han DJÄVULSKT allergisk och fick astmaanfall om en katt kom i närheten. Det fanns en ljuvlig stor katt som brukade smita in till oss och lägga sig så fort det var öppet någonstans. Jag pratade med ägaren som i fortsättningen bara släppte ut katten på nätterna rolleyes.gif Himla snällt tycker jag! Man måste försöka samsas och ta hänsyn när man bor tätt, kan man inte det får man flytta ut i skogen där man kan göra som man vill utan att störa någon annan.

          Helen i Skåne
          smile.gif


          --------------------

          Vänliga hälsningar Helen i Skåne
           
          Citera
          Lotta i Gbg
          Inlägg 22-11-2002, 19:48
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 352
          Medlem sedan:
          07-11-2002
          Medlem nr: 275



          Men är det någon som vet vad som gäller juridiskt? Jag vet en trädgård där grannarna krävde att man skulle såga ner sina stora barrträd p g a de skuggade deras grönsaksland. De som krävde nedsågning fick aldrig rätt däremot var det 'någon' som ringbarkade träden nattetid. Jag tror (vet ej) att träd som hänger över på grannens tomt har man en skyldighet att hålla efter, men om man har träd på sin egen tomt som håller sig där finns inga skyldigheter. Tänk om alla människor med lövträd i sina trädgårdar var tvungna att rusa runt och kratta överallt! Det fälls ju ett och annat löv på hösten. Sådant får man räkna med när man bor i ett villaområde smile.gif


          --------------------


           
          Citera
          Louise i Götebor...
          Inlägg 22-11-2002, 19:56
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 772
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 35



          Juridískt är det som finns på din tomt ditt. wink.gif

          Grenar som hänger in över granntomten har grannen rätt att kapa i tomtgränsen (du har ingen skyldighet till detta men jag skulle rekommendera att du gör det själv - av uppenbara skäl)

          Skugga äger ingen. Även on jag hört talas om ett fall där en husägare överklagede en grannes bygglov därför att dennes flaggstång skuggade den klagandes uteplats.

          Din tomt räcker till himmelen, neråt är det mer reglerat mht gruvdrift osv.


          --------------------
          Lev väl, Louise
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 22-11-2002, 20:06
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 18 594
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Jag vet inte riktigt hur lagen är men för några månader sedan så blev ett "trädgårdsmål" här i trakten avklarat. Det var en person som ville att grannen skulle såga ner sina lönnar som skräpade ner i hennes trädgård + hon ville ha bort grannens snöbärshäck som sköt upp rotskott på hennes sida, efter flera diskussioner med grannen som ville behålla växterna kvar sökte hon laglig hjälp, hon förlorade. Så det verkar som man inte har juridisk rätt att kräva att grannarna tar bort växter p.g.a att de skräpar ner.

          Men om det är något som kan vara farligt kanske man har rätt att kräva att grannarna tar bort trädet ex. om trädet är väldigt rötangripet och riskerar att trilla på grannens hus. Finns det ingen på forumet med juridiska kunskaper eller kontakter som har kunskap om detta???


          Att kräva att ens granne ska ta bort träd för att det skräpar ner låter faktiskt lite löjligt, en trädgård behöver inte se dammsugad ut, löv är ju bara nyttigt för en trädgård. Själv får jag barr + eklöv från de träd som finns i skogspartierna runtomkring men jag skulle aldrig drömma om att kräva att skogen höggs ner bara för att jag skulle slippa löven och barren.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 22-11-2002, 21:39
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Bevarandegruppen har sagt sitt så nu får väl jag säga emot lite. Det finns en aspekt till nämligen rotsystemet. Ett träds rötter når ungfär lika långt från stammen som trädet är högt. Nu framgår det inte hur nära tomtgränsen trädet står men man kan räkna med att inom trädets rotområde sugs näring och vatten upp. Tillsammans med ev skugga gör det att odling försvåras även på granntomten.

          Det är lite roligt att se på kommentarerna. Om ägare A har ett träd som granne B vill skall tas ner är det A som har rätt. Men om A vill ta ner trädet och granne C tycker det skall stå kvar så har C rätt. Äger A sitt träd eller inte???? Var och en har väl rätt att göra vad man vill med sin tomt. Sen finns det andra aspekter som grannsämja och dylikt men det är en annan sak.

          Jag är definitivt ingen trädhatare men att ha stora skogsträd på en villatomt är ingen bra idé. Det finns en mängd träd som håller sig på 5 meter och däromkring och som passar bättre. Ett stort träd har ett stort vindfång och om det blåser omkull kan det orsaka stor förödelse. Jag är lite osäker på ev skuldfråga men jag tror inte att man är skadeståndsskyldig om inte trädet har uppenbara skador. Fast krossar trädet grannens barn är nog det det minsta problemet.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Louise i Götebor...
          Inlägg 22-11-2002, 22:31
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 772
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 35



          Var kom granne C ifrån??

          Han missade jag. En annan sak jag missade är att grannen (B?) likaväl som rätt till att kapa grenar som sticker in över tomtgränsen har rätt till att kapa rötter på motsvarande vandring.

          A äger sitt träd helt och hållet. Ända inskränkningen i hans(hennes) rätt är om sagda träd är kulturminnesskyddat eller motsvarande.

          Denna del av juridiken kan jag faktiskt en del om. Notera att jag här endast uttalar mig om vilka regler som gäller och inte lägger några moraliska värderingar på träd eller inte träd. Ej heller om gransämja eller dess motsats


          --------------------
          Lev väl, Louise
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 23-11-2002, 08:04
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Grannen C bor på A:s andra sida, diametralt från B.

          Visst får man kapa grenar och även rötter men skall det anses vara accepterat att man måste gräva upp och kapa rötter vid tomtgränsen med ett par års mellanrum för att kunna odla sin mark???

          Beträffande rotskotten Åsa berättade om är det inga problem. Bara att hota med att använda Roundup. Då kanske ägaren av ursprungsplantan kapar rötterna själv. Den som drabbas av rotskotten får ju göra vad man vill på sin tomt så länge svensk lag följs.

          Jag har börjat använda Roundup på rotskotten av asp som invaderar gräsmattan. Funkar perfekt. Problem är till för att lösas.

          Angående "problemet" med nedskräpning av löv håller jag inte med. Det är bara att tacka och ta emot. Eller slänga tillbaka löven till trädets ägare. Men jag tycker mest att det låter som ett svepskäl för att komma åt grundproblemet, störande träd.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Louise i Götebor...
          Inlägg 23-11-2002, 17:11
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 772
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 35



          Vem har sagt att livet är rättvist?

          Min granne, i söder, har en jättetall aldeles vid tomtgränsen och jag kan inte nå fler grenar at kapa nu. sad.gif

          Mången gång har jag varit frestad att testa det gamla knepet med kopparspik i roten. Detta är troligen inte helt lagligligt (sanna gråzon som roundupp) wacko.gif Det som verkligen avhållit mig är dock trädets höjd och dess avstånd till mitt hus.

          Mer sol på uteplatsen är inte värt trasigt tak. Osäkert om försäkringsbolaget skulle godkänna denna "olyckshändelse" tongue.gif

          Skall vi börja lägga oss i vad som flyger och far i luften mellan tomter är vi nog ute på tunn is. Om jag klagar på löv, vem klagar då på maskrosfröer när jag inte ids rensa? Grillos? Gräsklipparbuller? Barnskrat? ....Detta skall nog inte röras i ohmy.gif huh.gif rolleyes.gif


          --------------------
          Lev väl, Louise
           
          Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 24-11-2002, 12:50
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 3 807
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 29



          CITAT (Hannele @ 21-11-2002, 23:21)
          Jag gråter när jag hör sånt!  :(
          Vad blir grannarnas nästa krav??

          Varför gråter du?
          Det är inte roligt att 1 meter från min egen tomtgräns står 4 äppelträd och 1 päronträd och alla löv kommer in till oss. Träden är nog minst 30 år gamla och det blir mycke löv.
          Grannen med eken finns på andra sidan huset ca 2 meter från vårt. Alla frön på våren i stora tussar kommer på vår parkering och man får släpa med dessa in i huset och i bilen. Löven och ekollonen kommer sedan på hösten. Jag har rensat bort många ekplantor ur mina blomrabatter. Eklöv är inte så bra att lägga i kompost heller om man inte vill ha sur jord och det vill inte jag.
          Jag tycker det all heder åt mina grannar att de tar redan på sina löv på min tomt.
          Eken vet jag att till sommaren kommer den bort, grannen har sett att den går in i sitt eget hus med rötterna när han dränerade i sommar och skulle det komma ett riktigt oväder så eken går av så är risken att husen runt om kan få sig en törn och det vill han inte heller riskera för det kan blir dyrt för honom.


          --------------------
          skriver Inga från Närke i zon 3-4
           
          Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 24-11-2002, 17:08
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 3 807
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 29



          Citat från Allas nr 47 sid. 83 Juridiska frågor:
          Frågan gällde en granhäck i ett villaområde. Höjden var inte störande men breden.Den hade växt igenom staketet och in på tomten ca en halv meter. Frågan var: Är grannen skyldig att klippa jäms med tomtgränsen där staketet utgör gränsen.Vad säger lagen? Jag orkar inte själv på grund av ålder.
          Svaret personen fick var följande:
          Om du inte kan komma överens med din granne på frivillig väg om att han klipper häcken på din sida, måste du agera själv. Du måste självfallet klippa bort den dryga halvmetern som växer in genom ditt staket. Du ska mycket riktigt inte behöva ha hans granhäck på din tomt.
          Lagen säger att grannen är SKYLDIG att klippa utmed tomtgränsen. Eftersom du inte orkar att klippa den själv och din granne kanske inte kommer att göra det så återstår bara att leja arbetskraft som gör det åt dig.
          Jag tycker att du ska meddela grannen att han är skyldig att antingen klippa häcken eller betala arbetskraften och att du tänker gå till en advokat och be om hjälp med att "driva in" pengarna. Grannen kan också krävas att betala advokatsarvodet. Kanske blir grannen rädd och betalar eller klipper av grenarna på din tomt.

          Hoppas att detta hjälper till. Kul att det kom just i den tidningen jag köpte för att ha något att läsa.


          --------------------
          skriver Inga från Närke i zon 3-4
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-05-2024, 03:52
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon