Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          63 sidor V  < 1 2 3 4 5 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Citrustråden
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 26-11-2007, 11:00
          Länk hit: #41


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          +15c +10c är för varmt för rosmarin om vintern på natten/dagen . den vill helst ha -5c +5c om vintern . utsätts den för frost och en väldigt kylig vinter så gör det att dom bildar fler blommor än om den står över +5c .
           
          Citera
          Stefan P
          Inlägg 26-11-2007, 13:20
          Länk hit: #42


          Medlem
          Antal inlägg: 70
          Medlem sedan:
          29-10-2007
          Medlem nr: 13 022



          Freddie, jag läste i tråden att du har ett limeträd, är det citrus aurantifolia det handlar om? Jag har aldrig sett limecitrus i handeln, vet du var de kan köpas? Utbudet av citrussorter är ganska litet, tycker jag. Allra vanligast är kalamondin, därefter citron och kumquat. På enstaka garden centers har jag sett chinottoträd (citrus myrtifolia) och grape (citrus paradisii). Dessutom är det trist att sortnamnen så sällan står på etiketterna. Johan Lemte räknar i sin bok Kulturväxter i kruka upp en hel drös citrussorter som jag aldrig sett i handeln, bl a många varianter på citrus limon.

          /Stefan
           
          Citera
          Citrona
          Inlägg 26-11-2007, 19:42
          Länk hit: #43


          Medlem
          Antal inlägg: 161
          Medlem sedan:
          05-10-2007
          Medlem nr: 12 729



          OK flaxss, det visste jag inte. Är rädd att min rosmarin har torkat ut, den så g död ut när jag var inne i förrådet idag. Krukan är inte så stor och jag har glömt att vattna på ett tag. Men det var en vanlig planta som jag köpte i våras, även om den var ovanligt stor och frodig när jag ställde in den.
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 26-11-2007, 20:01
          Länk hit: #44


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          CITAT (Citrona @ 26-11-2007, 19:42) *
          OK flaxss, det visste jag inte. Är rädd att min rosmarin har torkat ut, den så g död ut när jag var inne i förrådet idag. Krukan är inte så stor och jag har glömt att vattna på ett tag. Men det var en vanlig planta som jag köpte i våras, även om den var ovanligt stor och frodig när jag ställde in den.


          skrapa på stammen å kolla om den är grön , mina ha uthärdad sträng torka under vintern i kruka . prova ställ ut den så den får lite ''höst regn'' och svalka/kyla plus lite fuktig luft . annars köp en ny nästa år och ta inte in den förens det blivit -5c

          Redigerat av flaxss: 26-11-2007, 20:02
           
          Citera
          freddie
          Inlägg 30-11-2007, 22:25
          Länk hit: #45


          Medlem
          Antal inlägg: 752
          Medlem sedan:
          09-06-2007
          Medlem nr: 10 947



          CITAT (flaxss @ 26-11-2007, 07:41) *
          har för mig att Lady hamilton , ger bladnäring till sina citrusar . vilket är ett bra tips . funkar bra för mig .
          trevligt tummenupp.gif

          Vad är bladnäring? (dum fråga?)


          --------------------
          Fånga dagen? - Visst! Men ta inte livet av dig när du jagar!
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 01-12-2007, 00:51
          Länk hit: #46


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          Finns inga dumma frågor -när man sprutar citrusnäring på bladen tar de upp en del via dessa smile.gif


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          freddie
          Inlägg 01-12-2007, 16:33
          Länk hit: #47


          Medlem
          Antal inlägg: 752
          Medlem sedan:
          09-06-2007
          Medlem nr: 10 947



          CITAT (kerstin z5-6 @ 01-12-2007, 00:51) *
          Finns inga dumma frågor -när man sprutar citrusnäring på bladen tar de upp en del via dessa smile.gif

          Hur pass koncentrerad skall näringen vara, måntro?


          --------------------
          Fånga dagen? - Visst! Men ta inte livet av dig när du jagar!
           
          Citera
          Gustav Calamondi...
          Inlägg 09-12-2007, 15:07
          Länk hit: #48


          Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem sedan:
          09-12-2007
          Medlem nr: 13 274



          Hej! Jag köpte en calamondin i somras som har sett ut att må bra, frukter, nya blad och trevligt doftande blommor. Den har hela tiden stått i vardagsrummet på ett bord ca en meter från ett söderfönster med mycket ljus. Jag har vattnat den när toppjorden har börjat bli torr och gett växtnäring ca var tredje vattning. För ungefär en månad sedan började den tappa bladen och har nu inte ett enda blad kvar. Vad hände tror ni? Är den helt körd? Antar det.
           
          Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 09-12-2007, 15:11
          Länk hit: #49


          Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem sedan:
          22-04-2004
          Medlem nr: 3 363



          CITAT (freddie @ 01-12-2007, 16:33) *
          Hur pass koncentrerad skall näringen vara, måntro?


          Jag har samma koncetration som vid vattning


          --------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album


           
          Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 09-12-2007, 15:17
          Länk hit: #50


          Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem sedan:
          22-04-2004
          Medlem nr: 3 363



          CITAT (Gustav Calamondin @ 09-12-2007, 15:07) *
          Hej! Jag köpte en calamondin i somras som har sett ut att må bra, frukter, nya blad och trevligt doftande blommor. Den har hela tiden stått i vardagsrummet på ett bord ca en meter från ett söderfönster med mycket ljus. Jag har vattnat den när toppjorden har börjat bli torr och gett växtnäring ca var tredje vattning. För ungefär en månad sedan började den tappa bladen och har nu inte ett enda blad kvar. Vad hände tror ni? Är den helt körd? Antar det.



          Jag gissar på övervattning i kombination med för dåligt med ljus. Tyvärr så är det så att ljuset i ett söderfönster troligtvis inte räcker till denna årstid. (ta ur plantan ur krukan o kolla om jordklumpen är blöt) är den torr kan din planta fått spinn.
          Skrapa lite på stammen är den grönt under placerar du plantan ljusare och avvaktar. Jordklumpen skall vara ganska torr tills de nya bladen kommer.


          --------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album


           
          Citera
          Gustav Calamondi...
          Inlägg 09-12-2007, 15:35
          Länk hit: #51


          Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem sedan:
          09-12-2007
          Medlem nr: 13 274



          Tack för snabbt svar! Skrapade lite och det var grönt. Kan en växtlampa vara en idé? Läste någonstans att de nya bladen ibland kunde ha svårt att tränga genom barken, stämmer det och kan man i så fall göra något för att hjälpa till?
           
          Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 09-12-2007, 15:42
          Länk hit: #52


          Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem sedan:
          22-04-2004
          Medlem nr: 3 363



          Placera en lågenergilampa över din citrus (vanlig glödlampa blir för varm)
          Har inte upplevt att ny blad skall ha svårt att komma fram. Men se upp för övervattning innan det kommit fram nya blad


          --------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album


           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 09-12-2007, 15:49
          Länk hit: #53


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          freddie hur går det nu ??

          mina är alla ute nu ännu och gröna och fina dom gillar väl det milda vädret som kom innan i veckan med grader runt 8-10c ,, köpte även en calamondin nu i veckan för en billig päng som jag ställde ute .

          gustav -- bladen kommer nya till våren utan större problem . tror som lady hamilton för mycket vatten och dålig luft och för lite ljuse . dom vill ju helst vila nu i +10c +15c och extra ljuse med lite torrare jord och fuktigare luft och har man den ute under sommaren är det viktigt med rätt vintervila så man inte chockar den .
           
          Citera
          Gustav Calamondi...
          Inlägg 09-12-2007, 16:56
          Länk hit: #54


          Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem sedan:
          09-12-2007
          Medlem nr: 13 274



          Underbart! Stort tack för era svar. Vi får ser hur det går om några månader.
           
          Citera
          lissa
          Inlägg 09-12-2007, 17:52
          Länk hit: #55


          Medlem
          Antal inlägg: 1 680
          Medlem sedan:
          08-12-2005
          Medlem nr: 6 830



          Hoppas verkligen att det går bra för den i vår. Eftersom jag har så milt klimat är min Calamondin fortfarande ute och jag har just tagit in 5 bittra frukter,men så här såg den ut igår, förmodligen kommer den att tappa en massa blad nu, och varje gång det sker , blir jag lika orolig, trots att det är normaltBifogad fil  IMG_0562.JPG ( 50.08k ) Antal nedladdningar: 68


          --------------------
           
          Citera
          MariaS
          Inlägg 09-12-2007, 18:07
          Länk hit: #56


          Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem sedan:
          05-03-2004
          Medlem nr: 2 930



          Och jag är inte sick.gif avis på ditt klimat inte. Nejdå innocent.gif whistling.gif
           
          Citera
          lissa
          Inlägg 10-12-2007, 01:17
          Länk hit: #57


          Medlem
          Antal inlägg: 1 680
          Medlem sedan:
          08-12-2005
          Medlem nr: 6 830



          Men Maria, tänk på att i sommar kommer det att vara tvärt om... giggle.gif


          --------------------
           
          Citera
          MariaS
          Inlägg 10-12-2007, 12:09
          Länk hit: #58


          Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem sedan:
          05-03-2004
          Medlem nr: 2 930



          CITAT (lissa @ 10-12-2007, 01:17) *
          Men Maria, tänk på att i sommar kommer det att vara tvärt om... giggle.gif


          Får väl gå då...
           
          Citera
          freddie
          Inlägg 10-12-2007, 21:21
          Länk hit: #59


          Medlem
          Antal inlägg: 752
          Medlem sedan:
          09-06-2007
          Medlem nr: 10 947



          CITAT (Stefan P @ 26-11-2007, 13:20) *
          Freddie, jag läste i tråden att du har ett limeträd, är det citrus aurantifolia det handlar om? Jag har aldrig sett limecitrus i handeln, vet du var de kan köpas? Utbudet av citrussorter är ganska litet, tycker jag. Allra vanligast är kalamondin, därefter citron och kumquat. På enstaka garden centers har jag sett chinottoträd (citrus myrtifolia) och grape (citrus paradisii). Dessutom är det trist att sortnamnen så sällan står på etiketterna. Johan Lemte räknar i sin bok Kulturväxter i kruka upp en hel drös citrussorter som jag aldrig sett i handeln, bl a många varianter på citrus limon.

          /Stefan

          Det är en Citrus x latifolia, kallas vanligtvis för persian lime, tahiti lime eller bearss lime. Länk till odlarens hemsida:

          http://www.citrusplants.com/

          Logga in med kod: cj23iordk (om du vill veta mer!)

          Sen kan jag väl passa på och skryta lite också. har nämligen även lyckats få tag på sticklingar av meyer citron (citrus x meyeri). En av de köldhärdigaste citrusvarianterna. sägs att den klarar ner mot -10 under korta perioder. Frukterna är sötare än vanlig citron och finns ej i livsmedelsbutikerna. Skall vara en rätt speciell smak och utseende, någonstans mellan apelsin och citron.

          Redigerat av freddie: 10-12-2007, 21:29


          --------------------
          Fånga dagen? - Visst! Men ta inte livet av dig när du jagar!
           
          Citera
          freddie
          Inlägg 10-12-2007, 21:41
          Länk hit: #60


          Medlem
          Antal inlägg: 752
          Medlem sedan:
          09-06-2007
          Medlem nr: 10 947



          CITAT (flaxss @ 09-12-2007, 15:49) *
          freddie hur går det nu ??

          mina är alla ute nu ännu och gröna och fina dom gillar väl det milda vädret som kom innan i veckan med grader runt 8-10c ,, köpte även en calamondin nu i veckan för en billig päng som jag ställde ute .

          gustav -- bladen kommer nya till våren utan större problem . tror som lady hamilton för mycket vatten och dålig luft och för lite ljuse . dom vill ju helst vila nu i +10c +15c och extra ljuse med lite torrare jord och fuktigare luft och har man den ute under sommaren är det viktigt med rätt vintervila så man inte chockar den .

          Det går bra. Jag har alla mina citrusar inomhus (svalt 7-18 grader med extraljus, som sagt) trots det milda klimatet f.n. Limen knoppas så sakteliga, säkert 30-tal knoppar. har ej slagit ut, tänkte ladda upp bilder när den är i blom. Slänger ut en fråga: Måste jag pensla blomorna för att få frukt?



          Nu åter till min raportering:
          Vad jag har observerat är att den ena av mina kalamondiner (den som jag tog in först av de båda, närmare i bestämt i mitten av oktober) ser mycket grönare och friskare ut än den andra kalamondinen som jag behöll utomhus till 11 november. Den ser trött och glåmig ut, har börjat skjuta små skott men inte i närheten av den första, som har blomknoppar färdiga att spricka ut, samt skjutit flera rejäla nya kvistar. Inte så konstigt att den kommit lite längre, men jag tycker mig kunnna se skillnad i lövverkets färg och friskhet. Kan ju ha att göra med plantans individuella förutsättningar, men jag gissar att den extra månaden ute påverkat i jämförelse negativt. Kankse den fick för mycket fukt, i kombination med några nätter kring 0-graderssträcket. Blivit försvagad av det, kanske. Men detta är bara en teori. Som sagt, jag återkommer med blomningsbilder. Kanske lagom till jul!? smile.gif


          --------------------
          Fånga dagen? - Visst! Men ta inte livet av dig när du jagar!
           
          Citera

          63 sidor V  < 1 2 3 4 5 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 24-04-2024, 14:26
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon