Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Olivträdet har misshandlats., Olivträd.
          Poteta
          Inlägg 18-03-2018, 11:46
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem sedan:
          18-03-2018
          Medlem nr: 86 985



          Hej!
          Mitt första inlägg här, hoppas det hamnar rätt. Jag tog in mitt olivträd i höstas och har förmodligen gjort alla fel man kan göra. angel_not.gif
          Det har stått i en mörk hall och ca: 22° hela vintern. Först tappade det nästan alla blad men i januari fick det massa små blommor. Nu är blommorna helt torra och det har växt ut små smala gröna kvistar med tunna ljusgröna blad på. Det ser rätt lustigt ut...

          Jag har haft trädet i flera år och har möjlighet att ställa in det i växthus eller ute på en solig altan. Jag brukar ha det på altanen men i somras tog det aldrig riktig fart, kom knappt några nya blad och det hände inte mycket.

          Hur gör jag nu för att få ordning på trädet en gång för alla? Kan jag klippa bort de nya tunna kvistarna som hänger som långa rankor? Behöver jag plantera om?

          (Försökte ladda upp en bild men det var inte det lättaste...)
          https://photos.app.goo.gl/KNDN2YLADLFoT7r82

          Redigerat av Poteta: 18-03-2018, 11:52
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 18-03-2018, 12:55
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Ja, det verkar som om du gjort tvärtom med ditt olivträd. Plantan växer ju i medelhavsklimat och bör övervintras så nära sin naturliga miljö som möjligt. Tänk medelhav under vinter.

          Det skall vara svalt utan att frosten tar den och så ljust som möjligt. Svalt och ljust är två krav som är svåra att tillfredsställa i våra uppvärmda hus på vintern, därtill blir det också alldeles för torr luft inomhus.

          Att plantan började blomma mitt i vintern tyder på att den tror det är sommar pga värmen, den är helt ur fas. De långa och taniga stjälkarna beror på för dåligt ljus, den letar efter ljus och då blir den tanig, tvärt emot vad man vill ha, nämligen kort och knubbig med djupgröna blad.

          Ställer du ut den i stark sol nu så dör den, den måste sakta vänjas vid mera ljus och man börjar med att ställa den i skuggan, skyddad från kraftiga vindar.

          Om du skall klippa av de taniga missformade grenarna törs jag inte svara på, det gäller att den har så mycket kraft kvar att den orkar bilda nya grenar och blad. Kanske någon annan vet som kan mer om olivträd än jag.
           
          Citera
          Poteta
          Inlägg 18-03-2018, 14:40
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem sedan:
          18-03-2018
          Medlem nr: 86 985



          Tack för svar!
          Jag vet hur den ska vinterförvaras men har aldrig gjort så tidigare och det enda som hänt är att den har tappat bladen. Denna vinter var första gången det blev så här så frågan är vad som är bäst att göra nu.
          Jag har möjlighet att ställa den i pannrummet som håller ca: 17° och kan kräma på med ljus via timer. Dock kanske det är försent vid denna årstiden?
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 20-04-2024, 11:52
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon