Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Roundup is back!
          *Felix matte*
          Inlägg 28-01-2003, 19:15
          Länk hit: #41


          Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem sedan:
          27-11-2002
          Medlem nr: 429



          CITAT (Gossen Ruda @ 28-01-2003, 19:01)
          Så länge man kan köpa dödligt giftiga och bevisat cancerframkallande varor(tobak) i vanliga butiker verkar förbudet milt sagt överdrivet.

          Helt sant!
           
          Citera
          Gunvor Nilsson
          Inlägg 28-01-2003, 19:31
          Länk hit: #42


          Medlem
          Antal inlägg: 1 439
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 19



          Nej, Sassa, du får gärna för mej prata hur mycket du vill om Roundup eller andra bekämpningsmedel och det jag menade att helull kanske tröttnat på meningslösa diskussioner rörde inte dej ett dugg!
          Nej det jag blev förb. på var att du går in på andra forum och slänger skit på det här forumet - absolut inget annat! Nu är det här glömt för min del. rolleyes.gif


          --------------------
          user posted image
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 29-01-2003, 01:53
          Länk hit: #43


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Jag fattar ingenting om vem och varför ilskan uppstod, men jag tror inte jag behöver fatta det heller. Frågorna om varför medlet finns i handeln trots att tillståndet är indraget begriper jag däremot. Samt mer eller mindre de resonemang som anförs för och emot det förnuftiga i att använda RoundUp och andra medel med omdiskuterad och oviss verkan.

          Min egen inställning är att förekomsten av ett giftigt medel (som tobak, radon mm) inte försvarar förekomesten eller ökningen ett annat. Särskilt inte om det ena (radon eller andras tobaksrök) är mycket svårt för mig att minska, jämfört med de gifter jag själv hanterar.

          En annan bakgrund till att jag intagit en mycket kritisk hållning till glyfosat är medlets uppbyggnad - likt ett virus som lätt kopplar sig på enzym som bildar DNA. Samt att det på mycket kort tid ökat både i vår mat (via alla sojaprodukter) och i vårt dricksvatten. Glyfosat är ett skapat ämne som inte förekommer naturligt, och inte ens tillverkaren hävdar att det tillför gott när det råkar hamna fel, som det gör i mat och vatten. De få studier som hunnit göras av verkningar hos djur och människa är inte positiva - medan förespråkarna för medlets ofarlighet ännu inte gjort en enda studie som visar att det är ofarligt att få i sig glyfosat - de pekar endast på att förekomsten både i mat och vatten (hittills) är liten.
          Onaturliga ämnen som hamnar direkt i vår föda, om än i små mängder till att börja med, bör granskas kritiskt och undvikas så långt det går, är min mening.

          Jo, och Berith,
          CITAT
          Undrar hur dom i butiken skulle göra om man frågade efter RU, och förklarade att dom faktiskt får sälja den i år också...


          Själv tror jag att de flesta blir förvånade över frågan - för många vet inte att tillståndet dragits in, och att detta är sista året de får sälja. Många har köpt in precis som tidigare år. Men vi som är intresserade kan väl testa och fråga våra handlare i vår!


          --------------------
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 30-01-2003, 18:17
          Länk hit: #44


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Då var vi igång igen. Jag tvekade lite innan jag bestämde mig för att svara för jag vet hur det brukar sluta. Cilla, du hävdar hela tiden om att R-U är så farligt men än så så länge har du inte lyckats visa några fakta som stöd för ditt påstående. Jag har faktiskt inte kollat några av länkarna du tidigare skrev för alla dina tidigare har inte givit något matnyttigt. Om någon bevisar saken så återkom med den. Fast jag tycker jag känner igen dom flesta.

          Dom enda fakta jag sett kommer faktiskt från Monsanto där dom visar medlets relativa ofarlighet. Om du eller andra inte tror på det är det eran sak, men för att påverka mej krävs det liknande fakta som talar för motsatsen. Inte några farhågor, rykten eller allmän rädsla. Och så återigen, detta är ett forum för trädgårdfolk, inte bönder. Hoppas att jag inte har fel där, saker och ting kan förändras.

          Exakt hur medlet verkar struntar jag totalt i, bara det inte är farligt. Att dra fram saker som att det påverkar DNA är enbart till för att skrämma vankelmodiga och okuniga. Liknelsen med virus haltar dessutom en hel del. Ett virus "kapar" cellens produktionsapparat för att skapa mängder av kopior av sig själv. Menar du att en cell som fått glyfosfat i sig börjar tillverka mer glyfosfat??

          Men en sak måste jag berömma miljönissarna för, och det är att ha lyckats vända bevisföringen. Att hävda att alla medel måste bevisas vara ofarliga är ett genidrag faktiskt. Att det sen är stick i stäv med hela det svenska rättsväsendet är kanske en mindre sak i sammanhanget. Tänk vad en sån bevisföring hade förenklat för polisen och rättsväsendet. Och fyllt alla fängelser med oskyldiga.

          Faktum är att jag tror inte att något kan bevisas vara ofarligt. Om man skulle tillämpa den principen på vårt samhälle skulle det inte finnas mycket kvar. Försök bevisa ofarligheten för bilar, elektricitet, radiovågor, TV/bildskärmar, tvål, pengar, husdjur, vattenklorering, alkohol, matlagning(stekning) mm.

          Att jag tog upp radon och tobak är att jag tycker man börjar i fel ände. Okey att ta bort riskfaktorer men varför lägga ner sån kraft på saker som inte inte ens betraktas som farliga av dom flesta när andra uppenbara risker finns. Detta märkliga och ologiska faktum har jag funderat mycket över. Att helt utan rädsla kunna sätta sig i en bil, 500 döda per år bara i Sverige, ge sig ut på sjön, hur många drunknar per år, eller på andra sätt utsätta sig för faror men att närmast få ångestneuroser bara för risken att kunna få i sig några molekyler bekämpningsmedel.

          Jag kommer att tänka på den psykologiska termen fobier? Personer med spindelfobi kan ju inte ens titta på en spindelbild utan att få stora skälvan. Fast detta var en liten utvikning. Inget som nån skall ta personligt.

          Följer ni med på TV? För ett tag sen var det förenat med stor cancerrisk att äta chips mm. För att det innehöll akrylamid. Nu har mera forskning inte visat på nån förhöjd risk. Häpp, det var det. Men en person som yttrade sig i Rapport sa något vettigt, nämligen att man inte skulle stirra sig blind på enskilda ämnen, han nämnde bl.a. rester av herbicider och insekticider, utan se på helheten. Tänkvärda ord. Testerna görs dessutom på råttor och möss och resultaten är inte direkt överförbara på människor. Vi är som bekant inga gnagare. Lev väl allesammans. Åke.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          abborrmaster
          Inlägg 30-01-2003, 18:33
          Länk hit: #45


          Medlem
          Antal inlägg: 1 594
          Medlem sedan:
          02-01-2003
          Medlem nr: 528



          CITAT (Gossen Ruda @ 30-01-2003, 18:17)
          Vi är som bekant inga gnagare.

          hehe... Vill egentligen inte göra det men jag måste....

          JAG E GNAGARE!!!



          /sIMON


          --------------------
          user posted image
           
          Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 30-01-2003, 18:43
          Länk hit: #46


          Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem sedan:
          27-11-2002
          Medlem nr: 429



          Du är ju bara för kul Simon! biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 31-01-2003, 00:44
          Länk hit: #47


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Hej Åke,
          Jag sällar mig till Simons gnagarlag och tycker att denna diskussion kan bero ett tag. Det blir lite väl mycket psykologiserande i din argumentation ibland för min del - teorier om andra debattörers psykologiska sjukdomar borde kunna läggas utanför ämnet.

          Nu spritter det dessutom i kroppen för att hoppa upp i träden, stoppa fingrarna i innekrukorna, hälsa vårens första strålar välkomna och utbyta sommardrömmar!

          KOM MED i utbytet i andra ämnen också, Åke, du saknas där!!!


          --------------------
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 31-01-2003, 21:28
          Länk hit: #48


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Ibland är jag en stygg gosse. Jag skrev faktiskt att det var en utvikning och att ingen här skulle ta åt sig. Man kan säga att jag slängde ut en krok utan bete för att se om det blev nåt napp.

          Jag tror definitivt inte att det finns nån sorts glyfosfatfobi hos nån, varken här eller annorstädes. Jag lovar att inte göra några djuplodande psykologianalyser eller liknande saker på några forumdeltagare i fortsättningen. Eller låtsas göra det. Alla glada?

          För övrigt håller jag med att diskussionen kan vila, om det inte kommer fram nåt nytt i framtiden.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 31-01-2003, 21:37
          Länk hit: #49


          Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem sedan:
          27-11-2002
          Medlem nr: 429



          CITAT (Gossen Ruda @ 31-01-2003, 21:28)
          Alla glada?

          biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif
           
          Citera
          Jörgen
          Inlägg 31-01-2003, 23:11
          Länk hit: #50


          Medlem
          Antal inlägg: 100
          Medlem sedan:
          03-11-2002
          Medlem nr: 111



          Heja Malmö FF!!! mad.gif laugh.gif tongue.gif


          --------------------
          Lerzon 1.
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 31-01-2003, 23:45
          Länk hit: #51


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          CITAT (Gossen Ruda @ 31-01-2003, 21:28)
          Ibland är jag en stygg gosse. Jag skrev faktiskt att det var en utvikning och att ingen här skulle ta åt sig. Man kan säga att jag slängde ut en krok utan bete för att se om det blev nåt napp.

          Jag tror definitivt inte att det finns nån sorts glyfosfatfobi hos nån, varken här eller annorstädes. Jag lovar att inte göra några djuplodande psykologianalyser eller liknande saker på några forumdeltagare i fortsättningen. Eller låtsas göra det. Alla glada?

          För övrigt håller jag med att diskussionen kan vila, om det inte kommer fram nåt nytt i framtiden.

          Hej Åke,
          Tack för friskförklaringen av oss som inte är lika övertygade om RuntUppens fördelar tongue.gif ! Och kul att du är med i andra diskussioner än denna också.

          Det kommer ju nya rön om medlet lite då och då, men för närvarande är väl inte någon av oss här så särskilt på hugget att läsa och lära nytt om just det. Det växer ju inte ens en minsta kirskål i backen, så ogräsbekämpning känns lite avlägsen...

          Ja, det skulle vara om man var igång med att förkultivera RoundUp Ready Soya då...


          --------------------
           
          Citera

          3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-03-2024, 01:39
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon