Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          5 sidor V  < 1 2 3 4 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Roundup förbjuds, i detaljhandeln
          Gunvor Nilsson
          Inlägg 11-12-2002, 22:24
          Länk hit: #21


          Medlem
          Antal inlägg: 1 439
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 19



          Alltid något sa myran och pinka i havet!
          Kan vi inte ta det här med mängderna kvicksilver som hittades i avloppsrör i Västberga här i Stockholm för några år sen istället?
          Eller giftet som sprutas direkt ner i banankartongerna?
          Eller kvicksilvret som finns i amalgamet de flesta har i munnen?
          För exempel! huh.gif


          --------------------
          user posted image
           
          Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 11-12-2002, 22:30
          Länk hit: #22


          Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem sedan:
          27-11-2002
          Medlem nr: 429



          CITAT (Gossen Ruda @ 11-12-2002, 22:01)
          Beträffande biltvätt tycker jag det låter som kvalificerat vansinne att tvätta på gräsmattan!!! Var kommer detta råd ifrån? Tvättmedelslösning går alldeles utmärkt att använda för att ta bort ogräs mellan betongplattor. Biltvätt skall göras på biltvättar, automatiska eller gör-det-själv-anläggningar. Eller som jag på gatan. Men jag vet att i mitt gamla bostadsområde är inte dag och spillvatten separerat så allt hamnar i reningsverket!

          Cilla! Vad min granne använder för medel struntar jag i faktiskt. Så länge det inte påverkar min trädgård eller miljön omkring. Det är bra att engagera sig men man skall inte gå över gränsen, varken bildligt eller i verkligheten.

          Vad menar du att trädgårdsodlarna använder högre koncentration?? Det står på förpackningen hur man skall blanda, bara att läsa innantill. Köper man en förpackning som räcker till 500 kvm så betyder det väl inte att man skall använda allt på en gång? Förpackningarna är inte av engångstyp.

          Beträffande bönder/trädgårdsodlare så är förutsättningarna helt olika. Jag går med en handspruta och sprutar bara på exempelvis kirskålsbladen, inte emellan. Det skulle inte funka på ett sädesfält på några hundra ha. Bonden måste spruta så mycket att det som skall bort verkligen dör vilket givetvis betyder att även samma mängd hamnar där det inte behövs, mellan ogräset. Och givetvis med lite överlappning för att vara säker på att allt blir besprutat. Direkt minst dubbel dos där.

          Beträffande glyfosfat i dricksvatten så visst har det hittats där på några ställen. Bara i jordbruksområden. Med en viss reservation för att jag inte vet allt. Inte ens jag! Man har hittat andra ämnen i städernas dricksvatten men inte glyfosfat. Förresten var det nog kommunerna själva som vräkte ut mest Totex exempelvis. Samma reservation som ovan. Vad hjälper det då att förbjuda hemodlarna att köpa??? En piss i Östersjön? En fjärt i världsrymden?

          Att man går på hemodlarna och inte bönderna beror på vilket ramaskri det senare alternativet skulle utlösa. Dessutom skulle det inte funka vilket du själv också skriver. Hemodlarna förväntas vara tysta och snälla och lyda order. Dessutom smög myndigheterna igenom beslutet mer eller mindre. Fast det kvittar, beslutet var fattat innan remisserna gick ut.

          Nu skall Gossen sova. God natt.

          Är det till att vara "på hugget?" Lite retlig?
          Visst kan jag väl ta min bil till macken och tvätta den där i "gör det själv hall "eller köra den i Automattvätten.
          Jag är ingalunda omedveten om dessa möjligheter men nu handlade mitt skriveri just om detta att man ombeds tvätta bilen på gräs eller grus och vad upptäckt man kan göra efter att ha följt "miljönissarnas" rekommendationer. Att du tvättar din bil på gatan kan jag bara beklaga eftersom det inte är tillrådligt enl. professuren. Inte kan väl heller du förneka att vi alla sakta men säkert håller på att förgifta jorden.
           
          Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 11-12-2002, 22:34
          Länk hit: #23


          Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem sedan:
          27-11-2002
          Medlem nr: 429



          CITAT (Gunvor Nilsson @ 11-12-2002, 21:31)
          Vilken tur vi har då - vi får inte slösa vatten på biltvätt på vår tomt!!!! Får fixa det i biltvätten i stan.
          Vi har grön gräsmatta (läs mossmatta).

          En del mossa har också vi på vår matta
          men det är iaf bättre än en död brun rektangel.
          Numera tvättar vi bilen i tvätthall på macken.
           
          Citera
          Virgo
          Inlägg 11-12-2002, 23:51
          Länk hit: #24


          Medlem
          Antal inlägg: 1 934
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 17



          hej,

          Handlarn hemma har några flaskor i hyllan. Undrar om jag ska köpa dom och sälja dom dyrt nästa år?
          Jag får väl köpa dessa till halva priset eftersom de utgår.


          --------------------
          mvh
          Virgo


          Den som hittar stavfel får behålla dessa!
           
          Citera
          Sigge i D-mitt
          Inlägg 12-12-2002, 07:45
          Länk hit: #25


          Medlem
          Antal inlägg: 28
          Medlem sedan:
          02-11-2002
          Medlem nr: 63



          Vad ska bli nästa miljöfråga nu när vi inte får använda detta hjälpmedel? Miljönissar tycks alltid ha något på gång.
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 12-12-2002, 08:50
          Länk hit: #26


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Agneta. Jag menade inte att hacka på dig. Om du uppfattade det så ber jag om ursäkt. Jag menade dessa självutnämnda "miljönissar" som tror sig veta allt och ger goda råd som är helt felaktiga. Och som har åsikter som är dåligt underbyggda. Det är inte lätt att veta hur man skall göra när dom vältaliga sätter igång. Fast nu har du lärt dig lite nytt. The hard way!

          Vad min biltvätt beträffar så gör jag fel enligt alla, men egentligen är det rätt. Detta eftersom jag har kunskap om avloppssystemets uppbyggnad. Kunskap är makt som nån sagt. Normalt skall man inte göra så eftersom dagvattnet ofta rinner ut direkt i naturen. Observera att jag inte använder avfettningsmedel eller starka rengöringsmedel.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 12-12-2002, 15:00
          Länk hit: #27


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Cilla! Vad min granne använder för medel struntar jag i faktiskt. Så länge det inte påverkar min trädgård eller miljön omkring.

          Jag har samma uppfattning principiellt. Men RoundUpdiskussionerna har ju handlat om ifall det påverkar närmiljö, grundvatten od. Jag anser det fullständigt bevisat att det gör det.

          Vad menar du att trädgårdsodlarna använder högre koncentration??

          Jag menar detsamma som Kemikalieinspektionen och trädgårdsorganisationerna. Hobbyodlare använder för starka koncentrationer. En enliters flaska lockar till att använda mer än man behöver. Samma som för koncentrerat tvättmedel för övrigt. Vi använder i stort sett samma dos idag som med okoncentrerat tvättmedel.

          Beträffande bönder/trädgårdsodlare så är förutsättningarna helt olika. Jag går med en handspruta och sprutar bara på exempelvis kirskålsbladen, inte emellan.

          Well... Säkert sant att du kan hålla dig till växterna och inte direkt i jorden. Dock gör det inte någon större skillnad. Stora mängder av medlet bryts inte ned innan det når dricksvattnet.

          Bonden måste spruta så mycket att det som skall bort verkligen dör vilket givetvis betyder att även samma mängd hamnar där det inte behövs, mellan ogräset. Och givetvis med lite överlappning för att vara säker på att allt blir besprutat. Direkt minst dubbel dos där.

          Sanning med modifikation. Bönderna sprutar hela åkrarna ja, men använder lägre dosering per kvadratmeter än hobbyodlarna.

          Beträffande glyfosfat i dricksvatten så visst har det hittats där på några ställen.

          I flertalet kommuner man undersökte. Vill minnas att det var över 80 st.

          [Bara i jordbruksområden.

          Inte endast i södra Sverige om det är det du menar med odlingsområde, men mest där ja. Odlar mat gör mani stort sett i hela Sverige. Dricker vattnet gör man i hela landet...

          Vad hjälper det då att förbjuda hemodlarna att köpa???

          Jag kan hålla med dig att det inte är tillräcklligt. Men det "hjälper" att minska medlets användning där det används i störst koncentrat och där det går att ersätta utan stora ekonomiska effekter för landet.

          Att man går på hemodlarna och inte bönderna beror på vilket ramaskri det senare alternativet skulle utlösa. Dessutom skulle det inte funka vilket du själv också skriver.

          Jo jag tror det går, men chanserna blir lika med noll om blomsterfolket (dvs vi honbbyodlare) får använda det medan matproducenterna förbjuds till det.

          Jag trodde du bedömde RoundUp som ofarligt? Vill du stoppa det i matodlingen? Det vill jag.

          Hemodlarna förväntas vara tysta och snälla och lyda order. Dessutom smög myndigheterna igenom beslutet mer eller mindre. Fast det kvittar, beslutet var fattat innan remisserna gick ut.


          Långt ifrån. Kemikalieinspektionen har försökt stoppa och begränsa medlet sedan det infördes i Sverige, som alla intresserade kunnat läsa. Dagstidningarna har rapporterat om det, trädgårdsnäringen och honbbyorganisationerna har debatterat det i flera år.

          Cilla


          --------------------
           
          Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 12-12-2002, 15:33
          Länk hit: #28


          Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem sedan:
          27-11-2002
          Medlem nr: 429



          CITAT (Gossen Ruda @ 12-12-2002, 08:50)
          Agneta. Jag menade inte att hacka på dig. Om du uppfattade det så ber jag om ursäkt. Jag menade dessa självutnämnda "miljönissar" som tror sig veta allt och ger goda råd som är helt felaktiga. Och som har åsikter som är dåligt underbyggda. Det är inte lätt att veta hur man skall göra när dom vältaliga sätter igång. Fast nu har du lärt dig lite nytt. The hard way!

          Vad min biltvätt beträffar så gör jag fel enligt alla, men egentligen är det rätt. Detta eftersom jag har kunskap om avloppssystemets uppbyggnad. Kunskap är makt som nån sagt. Normalt skall man inte göra så eftersom dagvattnet ofta rinner ut direkt i naturen. Observera att jag inte använder avfettningsmedel eller starka rengöringsmedel.

          Hej Gossen Ruda.
          Nej jag tog det inte som nåt "hack"
          "Miljönissar" använder jag i positiv bemärkelse
          Jag respekterar deras kunnande.
          Hinner inte söka fler länkar pga sjuk hund
          men här får du en till att börja med.

          http://www.karlstad.se/miljo/trafik/biltvatt.shtml

          Tre till. Varsågod!
          http://www.vv.se/publ_blank/bokhylla/miljo...#Tvätta%20bilen

          http://www.vv.se/miljo/gora-sjalv/10-2.htm

          http://www.krets.goteborg.se/03_vatten_avl...opp/avlopp.html
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 12-12-2002, 20:39
          Länk hit: #29


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Tack för länkarna Agneta. Dom bekräftar mina farhågor. Att låta tvättmedelsrester gå ner i marken är sanslöst. Dom flesta tättaktiva medel behöver syre för att brytas ner och syre är bristvara i marken. Resultatet blir att medlen hamnar i grundvattnet så småningom. Då är det bättre faktiskt att dom hamnar i naturen och bryts ner. Dessutom då att tvättmedel skadar växtlighet i starka koncentrationer. Nån som läst varningstexten på tvättmedelsförpackningar? Om händer mm. Åke har talat. smile.gif

          Cilla. Egentligen borde jag bli upprörd på mina och alla andra trädgårdsägares vägnar för att du mer eller mindre idiotförklarar oss. Vi kan inte läsa, inte dosera rätt, vi gör allt fel. Till skillnad från alla bönder som gör allt rätt. Jag håller inte med dig men finner ingen anledning att fortsätta den diskussionen. Det kommer inte att ge nånting. Jag överser med detta pga din övertygelse, men du borde nog tänka över detta igen.

          Beträffande glyfosfat i dricksvatten misstänker jag att du är ute och cyklar igen. Jag har sett EN sammanställning av bekämpningsmedelsrester i dricksvatten. Den finns här bl.a:

          http://www.nyteknik.se/pub/ipsart.asp?art_id=17772

          Där kan man läsa att rester av Totex och andra äldre medel har hittats på många ställen. Glyfosfat nämns bara i förbigående. Du har kanske fallit i generaliseringsfällan: Bekämpningsmedel har hittats; glyfosfat är ett bekämpningmedel; alltså har man hittat glyfosfat. En totalt felaktig slutsats.

          Dessutom tror jag inte att man kommer att hitta större mängder i grund- och dricksvatten. Detta beroende på medlets snabba nedbrytning i jämförelse med t.ex. Totex. Jag VET detta för jag har provat. Du kan nog inte veta detta eftersom du troligen aldrig testat, bara lyssnat på andra som har åsikter.

          Förutom då i jordbruksområden. Jag anklagar inte bönder för att medvetet orsaka förorening men det finns så mycket som kan gå snett. Spill exempelvis. Inte 17 erkänner en bonde att han hanterat medlet oförsiktigt. Ingen annan heller förresten. Fast mitt Roundupsamvete är rent som snö.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 12-12-2002, 20:57
          Länk hit: #30


          Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem sedan:
          27-11-2002
          Medlem nr: 429



          Citat ur ditt inlägg: "Att låta tvättmedelsrester gå ner i marken är sanslöst."

          "Då är det bättre faktiskt att dom hamnar i naturen och bryts ner."

          Nu undrar jag. När jag är ute i naturen går jag på marken. Eller?

          Kanske en felskrivning? wink.gif biggrin.gif
           
          Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 12-12-2002, 21:41
          Länk hit: #31


          Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem sedan:
          03-11-2002
          Medlem nr: 110



          Har ni tänk på så mycket gamla farliga bekämningsmedel det säkert fortfarande finns kvar ute hos f.d småbrukare?
          Jag har på olika håll erfarenheten att det finns bekämpningsmedel från 60-70-talen kvar ute på mindre gårdar. De är synnerligen effektiva mot ogräset, men förbjudna sedan årtionden. Roundup är nog ganska harmlöst i jämförelse.
           
          Citera
          Ina
          Inlägg 12-12-2002, 21:48
          Länk hit: #32


          Medlem
          Antal inlägg: 2 225
          Medlem sedan:
          31-10-2002
          Medlem nr: 12



          Jag har en släkting som köpte ett gammalt hus direkt från de som byggde det för ca. 70 år sedan. I uthuset där fanns det godis må ni tro.... Saker som får Round-Up att likna spädbarnsvälling, bl a så var ett av fynden DDT. Huga! blink.gif
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 12-12-2002, 21:57
          Länk hit: #33


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Ja du Eva och inte bara där. Köpte nån gång för många år sen ett medel mot bladlöss. Efter att ha läst varningstexten förpassades förpackningen in i ett skåp och står där än. Oöppnad. Croneton E heter det. Bekämpningsmedel klass 2. 2-etylmerkapto-metyl-fenyl-N-metyl-karbamat. Mums filibabba. Än så länge gäller diskmedelslösning mot bladlöss för mina stormhattar.

          Jag kanske uttryckte mig lite svårtytt om tvättmedel. Med naturen menar jag vattendrag. Inte ner i marken utom räckhåll för nedbrytning. Tvättmedel är sällan direkt giftigt, däremot kräver det mycket syre för nedbrytningen. Så det bästa är givetvis genom ett reningsverk.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Virgo
          Inlägg 13-12-2002, 00:30
          Länk hit: #34


          Medlem
          Antal inlägg: 1 934
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 17



          hejsan,

          tänkte svara Cilla, men allt är redan skrivet och håller fullständigt med gossen ruda. Kunde inte skrivit bättre själv, fastän jag inte gillar giftanvändning.

          CITAT
          Cilla. Egentligen borde jag bli upprörd på mina och alla andra trädgårdsägares vägnar för att du mer eller mindre idiotförklarar oss. Vi kan inte läsa, inte dosera rätt, vi gör allt fel. Till skillnad från alla bönder som gör allt rätt. Jag håller inte med dig men finner ingen anledning att fortsätta den diskussionen. Det kommer inte att ge nånting. Jag överser med detta pga din övertygelse, men du borde nog tänka över detta igen
          CITAT
          Sanning med modifikation. Bönderna sprutar hela åkrarna ja, men använder lägre dosering per kvadratmeter än hobbyodlarna.

          Visst de sprutar ut hektolitrar mens hobbyodlarna sprutar ut centilitrar.


          --------------------
          mvh
          Virgo


          Den som hittar stavfel får behålla dessa!
           
          Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 13-12-2002, 07:44
          Länk hit: #35


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20



          Hmmm - jag vill nog igen framhålla att jag tror på att en hel del av 'hemförbrukningen' döljer bönder som inte har tillstånd som köper och använder. Och detta har jag hört ifrån 'the horse's mouth' d v s lantbrukare själv. Iofs inget bevis - men - det väcker ju till eftertanke.

          Så länge det satsat på monokulturer d v s odling av EN eller ett fåtal grödor så kommer det att behövas besprutningsmedel då naturens egna lagar och mångfalden ju inte gynnas av att en gröda utvecklas på bekostnad av andra.
          Om fokus hamnade mera på mångfald och odling av flera grödor så skulle behovet av besprutningsmedel minska....och skördarna skulle bli större - detta är visat och bevisat i ett flertal studier bl a i USA så detta är en av orsakerna till att jag tycker det är så galet att förbjuda besprutningsmedel för hobbyodlarna åsså låta de stora användarna d v s lantbruket få fortsätta. Framodling som Svalöf-Weibull hålelr på med av en Roundupresistent sockerbeta mfl grödor tycker jag låter naturvidrigt och vansinnnigt. Totalt bakvänt!
           
          Citera
          Hannele
          Inlägg 14-12-2002, 10:51
          Länk hit: #36


          Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 22



          Ja, det finns mycket skit kvar...
          När vi tömde mormors hus för två år sedan, fanns det DDT kvar i källaren... wink.gif


          --------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

          Ta ingen skit, tjejer! Grynet
           
          Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 17-12-2002, 20:57
          Länk hit: #37


          Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem sedan:
          03-11-2002
          Medlem nr: 110



          Lyssnar med ett halv öra på ett tv-program och hör en variant på hobbyodlare och bönder. Bönderna använder växtskyddsmedel medan vi andra använder bekämpningsmedel blink.gif blink.gif Ja ja.....
           
          Citera
          Virgo
          Inlägg 17-12-2002, 23:26
          Länk hit: #38


          Medlem
          Antal inlägg: 1 934
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 17



          Hej

          Jo så är det nog, bonden vill att växterna ska skyddas från angrepp och vi hobbyodlare ska ha bort sniglar, myror, liljebaggar, löss osv.

          Skulle vilja se en bonde som åker ut på sin åker med sin kemikaliebesprutningsvagn fylld med såpvatten istället för gift.


          --------------------
          mvh
          Virgo


          Den som hittar stavfel får behålla dessa!
           
          Citera
          Sassa
          Inlägg 18-12-2002, 07:36
          Länk hit: #39


          Medlem
          Antal inlägg: 186
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 117



          sad.gif

          Jag kan då inte begripa hur jag skall kunna hålla mina grusgångar fina utan roundup. Innan fanns det ju nåt annat - hette det totex eller nåt sånt? Ja det var ju skadligt och då skulle rounduppen vara ofarlig. Alla mina grannar är bönder och de får spruta hur mycket de vill. Deras potatisland är minsann perfekta och mitt liknar f-n.
          Jag tycker det är orättvist. Det är bönder och åkrar så långt jag ser åt alla håll där jag bor. Och så min trädgård: en fläck stor som ett knappnålshuvud i jämförelse. Där skall jag få slita spö med ogräsrensning och ändå kommer deras roundup ner i allas vatten.
          Antingen skall alla få spruta eller ingen tycker jag.
          Hälsar Sassa som inte hunnit hamstra sad.gif
          (det verkar ju redan vara bortrensat från butikshyllorna)
           
          Citera
          helull
          Inlägg 18-12-2002, 11:36
          Länk hit: #40


          Medlem
          Antal inlägg: 52
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 116



          Är det såhär man ska tolka er som använder växtskyddsmedel/bekämpningsmedel:

          Att jordens ekosystem som utvecklats under 3,5 miljarder (tretusenfemhundra miljoner) år har "rättats till" med RoundUp och BlåKorn de senaste 150 åren? wink.gif

          Vill man se en bonde spruta sina fält med såpvatten kan man besöka en ekologisk potatisodlare eller gurkodlare. Jag bistår gärna med adresser till dessa (finns något tusental över hela Sverige). laugh.gif

          Kramar från Helena


          --------------------
          Helena
          Småbrukare och mångsysslare

          Genom att odla deltager jag i den enorma väven av samspel mellan växter, djur, anden och materian i både natur och trädgård.
           
          Citera

          5 sidor V  < 1 2 3 4 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 27-04-2024, 02:32
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon