Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Odla (jordgubbar) längst torr södervägg, hur behålla fukten?
          chili_martin
          Inlägg 07-06-2018, 08:39
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 51
          Medlem sedan:
          03-04-2017
          Medlem nr: 85 291



          Vet inte om jag fick det här i rätt avdelning, flytta den gärna om det hamnade fel.

          Jag vill anlägga ett jordgubbsland och där det storleks- och ytmässigt skulle passa bäst är längst med söderväggen på huset. Solen ligger på där större delen av dagen och det är 50cm dräneringsgrus närmast husväggen, så det blir väldigt varmt och torrt. Gräset de första 1-2 metrarna blir gult och ser dött ut så fort det har varit några varma veckor.

          Tanken är att jordgubbslandet skulle börja ungefär 80cm från själva husväggen, vara 1 meter brett, och sedan gå längst med hela väggen. Utifrån hur gräset blir skulle i alla fall den inre halvmetern av odlingsytan ha stora problem med torka.

          Vad kan jag göra för att inte få det så väldigt torrt på den ytan? Jordförbättra med fuktbehållande material, gräva ner byggplast, använda konstant droppbevattning eller är det hela ett hopplöst projekt?
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 30-06-2018, 17:59
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Med årets torra och varma sommar i åtanke känns det som ett svårt företag. De som odlat jordgubbar på mitt koloniområde har fått mängder av jordgubbar men i liten storlek, men då ligger inte landen mot en södervägg.
          Jag har en liten fyrkant smultron men de har torkat och blivit bara torra och hårda samt ett par jordgubbsplantor, som hann att ge några innan de torkade. En bit ifrån står två ca 1,5 m höga vinbärsbuskar och i skuggan av dem har det inte alls torkat ut på samma sätt. Jag har visserligen inte jordgubbar utan tomatplantor.

          Min fråga är om du nödvändigtvis måste anlägga jordgubbslandet vid söderväggen eller om det finns någon alternativ plats som inte är så utsatt för solen ? Om inte krävs det nog att du vattnar kontinuerligt om det blir så torrt och varmt som i år. Mycket hänger givetvis på vädret tex var ju förra året ovanligt regnig, där det inte krävdes någon vattning, fast man måste nog utgå från att det kan bli perioder, då solen brassar på ordentligt mot söderväggen.
          Mina slutsatser är dock teoretiska, då jag inte odlat jordgubbar mot någon södervägg.
           
          Citera
          Odlingsnewbie
          Inlägg 07-08-2019, 18:12
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem sedan:
          16-06-2019
          Medlem nr: 89 474



          Täckodla, lägg på ett ungefär 5-10 cm lager med gräsklipp, halm, örter osv. Håller fukten i jorden super bra samtidigt som det ger näring. Kolla in täckodling, sök runt lite så hittar du bra information.
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 08-08-2019, 09:11
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 18 590
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Man bör inte ha växter nära en husvägg som måste ha mycket vatten dräneringsgruset finns där av en orsak husgrunden kan bli fuktskadad och med tanke på att det blir fler och fler regioner i landet som drabbas av bevattningsförbud så kan det vara bättre hitta nån annan plats där det redan finns hyfsat mycket fukt


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-03-2024, 00:49
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon