Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Små. små gröna larver
          Pudel
          Inlägg 25-05-2012, 12:17
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 8
          Medlem sedan:
          13-05-2011
          Medlem nr: 45 936



          Vad är det för små, små gröna larver som äter upp alla bladen på aklejorna?

          Redigerat av Pudel: 25-05-2012, 19:06
           
          Citera
          hellboyofsweden
          Inlägg 19-05-2013, 15:38
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 20
          Medlem sedan:
          19-05-2013
          Medlem nr: 78 191



          Jag hittade också larver idag på bladen i mitt päronträd, (ca 3 mm långa) och bladen blir inte så vackra av deras angrepp. E det samma kanske? Tog en bild och den sitter på kanten till sitt eget tillverkade hål. Bifogad fil  image.jpg ( 204k ) Antal nedladdningar: 83
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 19-05-2013, 17:40
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Nej det är med största sannolikhet inte samma olika arter äter på olika växter de är kräsna jag gissar att de som äter akleja är typ aklejabladstekel, ofta sitter det väldigt många aklejabladsteklar på samma växt och de är väldigt glupska och kan kaläta växterna helt på nolltid (larven på päronträdet är ensam och är därför troligtvis helt ofarlig för trädet den larven kommer inte att kaläta trädet på ett par dagar). Aklejabladstekeln är enklast bekämpa genom att plocka bort och mosa larver för hand tycker jag medel och dyl är inte så effektiva mot stekellarver.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 19-05-2013, 18:58
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej

          Det är mycket lätt att bekämpa larver på grund att de äter blad plus har tunna skinn, så dekan dö om vi spreja växter på vatten som blandad med grön såpa eller vilka insekt bekämpning medel, eller kan man lägga täcken över jorden och skaka hård växter, larver ska ramla, sen kan du samla och döda dem.


          H.Bassam
           
          Citera
          hellboyofsweden
          Inlägg 19-05-2013, 21:08
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 20
          Medlem sedan:
          19-05-2013
          Medlem nr: 78 191



          Ok. Fantastisk sida detta, och tack för svaren. Men Hmm... Samtidigt så känner en nyligen trädgårdsintresserad snubbe som jag på mig att det är något lurt. Dels har jag noterat innan jag började vårda trädet, är att bladen fick fläckar och sådana här hål i sig, och det ser ju ut som man skjutit hagelgevär mot trädet. Inte så fint kanske. Vilka som gör hålen är ju klarlagt då jag tog honom på bar gärning idag, och dessutom lyckades fota honom. Ska testa med såpalösning kanske, och vara envis. Men att så mycket myror uppehåller sig i både trädet och norden nedanför tyder väl på något? Dessutom kommer jag ihåga att jag sett andra prylar än larver, så jag sprang ut ikväll med ficklampan och kollade. O yes... På en del blad så hittar man det här. Och då endast på baksidan. Va fasen är detta då? :-)Bifogad fil  image.jpg ( 525.7k ) Antal nedladdningar: 88
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 27-04-2024, 20:12
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon