Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Plantera rosbuskar i endast rosjord?
          kallepaspangen
          Inlägg 25-07-2018, 09:40
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 34
          Medlem sedan:
          25-07-2018
          Medlem nr: 87 923



          Hej!

          Jag vill plantera rosbuskar framför vårt hus och har en fråga om jorden som jag ska plantera buskarna i. Jag kommer att gräva en rabatt som är ca 50 cm djup, vilket bör vara tillräckligt om jag läst på rätt. Rabatten kommer vara ca 70-80 cm bred då jag eventuellt vill ha plats för andra blommor också, jag har inte riktigt bestämt mig där.

          Vi har idag gårdsplan framför huset, och bärlagret är ganska tjockt, så jag tror inte jag kommer ner i "jorden" när jag gräver 50 cm.

          Min fråga är således - ska rabatten fyllas med endast rosjord? Eller kan man köra 50/50 mellan rosjord och planteringsjord?

          Något annat jag bör tänka på? Jag kommer göra rabatten ca 0,5 m från huset.

          Tack
           
          Citera
          kallepaspangen
          Inlägg 25-07-2018, 10:15
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 34
          Medlem sedan:
          25-07-2018
          Medlem nr: 87 923



          Såg nu att det fanns en enskild sektion för rosor i forumet, om mod tycker att min tråd bassar bättre där, får ni gärna flytta den biggrin.gif.

          Tack!

          Redigerat av kallepaspangen: 25-07-2018, 10:15
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 25-07-2018, 15:20
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 18 591
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Ersätt INTE den befintliga jorden med köpejord. Det som säljs i påsar är torvbaserat och torv bryts ner och försvinner så ofta får man mera en grop då med dålig dränering efter ett par år och så måste man gräva upp rosorna och göra om det. Bättre blanda ut den befintliga jorden med ex. rosjord och sedan plantera så det ser ut som de sitter på en kulle köpejorden kommer försvinna med tiden så kullen sjunker rätt snart det tar bara ett par år. +Kanske behöver du gräva mer än 50cm okuleringsstället ska ju ner en bra bit under jord och de krukodlade rosor som säljs i de där höga smala krukorna har ju ofta okuleringsstället ovan jord så de ska ju ner en bra bit 10-15cm under markytan ska ju okuleringsstället hamna och kanske t.o.m lite djupare ifall det är rosor som inte är superhärdiga eller ifall man bor i norr.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          kallepaspangen
          Inlägg 26-07-2018, 08:26
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 34
          Medlem sedan:
          25-07-2018
          Medlem nr: 87 923



          CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 25-07-2018, 16:20) *
          Ersätt INTE den befintliga jorden med köpejord. Det som säljs i påsar är torvbaserat och torv bryts ner och försvinner så ofta får man mera en grop då med dålig dränering efter ett par år och så måste man gräva upp rosorna och göra om det. Bättre blanda ut den befintliga jorden med ex. rosjord och sedan plantera så det ser ut som de sitter på en kulle köpejorden kommer försvinna med tiden så kullen sjunker rätt snart det tar bara ett par år. +Kanske behöver du gräva mer än 50cm okuleringsstället ska ju ner en bra bit under jord och de krukodlade rosor som säljs i de där höga smala krukorna har ju ofta okuleringsstället ovan jord så de ska ju ner en bra bit 10-15cm under markytan ska ju okuleringsstället hamna och kanske t.o.m lite djupare ifall det är rosor som inte är superhärdiga eller ifall man bor i norr.


          Hej!

          Tack för svar!


          Sorry om jag var lite otydlig i min text. Jag kommer troligtvis inte att stöta på jord när jag gräver, eftersom jag gräver i min gårdsplan, det kommer troligtvis endast vara bärlager/grus som jag gräver i. Jag måste således fylla min rabatt med någon form av jord. Menar du då att det till exempel är bättre att jag hämtar "vanlig matjord" från någon bonde i närheten, istället för att köpa planteringsjord?

          Tack!


           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 26-07-2018, 09:02
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 18 591
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Ja det kan vara mycket bättre än att köpa torvjordar men det ska vara bra jord finns ju även olika seriösa som säljer trädgårdsjord med och det ska ju inte vara en massa svåra rotogräs i och liknande


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          kallepaspangen
          Inlägg 26-07-2018, 09:12
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 34
          Medlem sedan:
          25-07-2018
          Medlem nr: 87 923



          CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 26-07-2018, 10:02) *
          Ja det kan vara mycket bättre än att köpa torvjordar men det ska vara bra jord finns ju även olika seriösa som säljer trädgårdsjord med och det ska ju inte vara en massa svåra rotogräs i och liknande


          Hej igen!

          Det är alltså typ följande produkter som du rekommenderar att man avstår ifrån?:

          https://www.byggmax.se/tr%C3%A4dg%C3%A5rd/t...ASABEgLhK_D_BwE

          Är det någon skillnad på det och på "trädgårdsjord"? typ följande: https://www.plantagen.se/tradgardsjord-40l-200022158-se



          Redigerat av kallepaspangen: 26-07-2018, 09:14
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 27-07-2018, 12:24
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 18 591
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Båda de där jordarna är lika illa det är i stort sett bara torv i dem och när de kostar så lite är det även oftast den sämsta torven som blev kvar efter att man tillverkat bättre påsjordar. Det du bör ha är nått som inte innehåller torv som grundjord och som du kan blanda upp med rosjord så du bör ha mera sån jord som naturligt finns i de flesta trädgårdar och som finns på åkrar och liknande = mera sån jord man köper i lösvikt inte på påse.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          kallepaspangen
          Inlägg 27-07-2018, 14:14
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 34
          Medlem sedan:
          25-07-2018
          Medlem nr: 87 923



          CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 27-07-2018, 13:24) *
          Båda de där jordarna är lika illa det är i stort sett bara torv i dem och när de kostar så lite är det även oftast den sämsta torven som blev kvar efter att man tillverkat bättre påsjordar. Det du bör ha är nått som inte innehåller torv som grundjord och som du kan blanda upp med rosjord så du bör ha mera sån jord som naturligt finns i de flesta trädgårdar och som finns på åkrar och liknande = mera sån jord man köper i lösvikt inte på påse.


          Vad tycker du om rosjord då? Är det också 'skit'?
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 27-07-2018, 14:42
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 18 591
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Ren funkar den ifall man ska odla i krukor för då får det ju inte vara för tungt man vill ju ofta kunna flytta krukorna även om den ofta är tyngre än andra jordar den innehåller ju lmindre torv men ren i planteringsgropen är den ingen höjdare den kommer brytas ner en hel del den med med tiden, men den är väldigt bra blanda upp befintlig trädgårdsjord med den innehåller ju en hel del gödning och liknande som rosorna gillar.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 16-04-2024, 21:29
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon