Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Gifter i murbruksbaljor?
          martin.gunnang
          Inlägg 28-04-2015, 21:37
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          26-07-2011
          Medlem nr: 67 123



          Hej

          Jag hade tänkt odla diverse grönsaker i murbruksbaljor, men nu blir jag fundersam på om de innehåller gifter som kommer utsöndras och tas upp av växterna.
          Är det någon som har tips på andra stora "baljor" för odling?

          //Martin
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 28-04-2015, 22:40
          Länk hit: #2


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Jag odlar faktiskt trädplantor i sådana, men det är ju inget som skall ätas. men jag vivlar på att det är någon fara om man tvättar ur dom innan. Jag använde murbrukshinkar av samma svarta plast till att hämta dricksvatten en hel vinter när vattenrören frusit och jag överlevde i alla fall och har inte upptäckt några cancerknölar rolleyes.gif

          Annars kan man köpa vanliga brädor typ 1"6 eller liknande och snickra baljor. Oavsett vilket så glöm inte att borra hål i botten.
           
          Citera
          Scout
          Inlägg 29-04-2015, 08:37
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 609
          Medlem sedan:
          26-04-2005
          Medlem nr: 5 591



          Nu förstår jag inte riktigt. Är det själva plasten i baljan som du är orolig över eller är det murbruksrester?

          Plasten i murbruksbaljor skiljer sig väl inte från plast i vanliga plastkrukor, hinkar, balkonglådor och liknande som de flesta odlar i? Vad skulle det vara för typ av gifter i just murbruksbaljor? Murbruksbaljor har ju en stabil och rejäl konstruktion, tänker att det skulle vara ypperliga odlingskärl.

          Murkbruk består vanligen av sand bunden med vatten och bindemedel (cement och/eller släckt kalk). Ser inte riktigt var gifterna skulle komma ifrån.
           
          Citera
          martin.gunnang
          Inlägg 29-04-2015, 09:49
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          26-07-2011
          Medlem nr: 67 123



          Jag tänkte på att murbruksbaljor är tillverkade av återvunnen plast vilken kanske inte är så optimal då den kan innehålla tungmetaller och annat som eventuellt kan fällas ut. Det är kanske en högst överdriven risk.
           
          Citera
          kolonista
          Inlägg 29-04-2015, 10:45
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 180
          Medlem sedan:
          07-10-2012
          Medlem nr: 77 174



          Plast som är märkt med gaffel/glassymbolen ska vara ofarligt att använda till mat, sen har det varit larm om bisfenoler i t.ex. nappflaskor och leksaker som kan vara skadligt att få i sig, men jag har aldrig tänkt på att gifter skulle kunna vandra via en växt från plastkärl till till frukt och grönt. Jag har odlat chili och tomat i vanliga billiga plasthinkar och ätit grödorna med god aptit. Vid min ålder kan man strunta i ev. gifter men jag kan förstå småbarnsföräldrar som oroar sig för vad dom ger sina barn att äta. Men man vet ju inte heller vad maten som man köper har varit med om på resan från odlandet till att den hamnar på våra tallrikar.
           
          Citera
          Preussen
          Inlägg 29-04-2015, 18:33
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 1 443
          Medlem sedan:
          02-03-2007
          Medlem nr: 9 179



          I olika plaster finns olika ämnen och några kan vara hormonstörande. Googla så finns en uppsjö om ämnet, både sakligt och neurotiskt.
          Sen vänder jag mig mot ingången av tråden nämligen begreppet gifter används väldigt frikostigt. Ingången måste handla om dos annars är allt gift. Tandläkaren går ut från rummet vid användande av röntgen då hen blir exponerad för strålning nästintill dagligen medans jag som patient utsätts vid fåtalet tillfällen.


          --------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen
           
          Citera
          Micke grön
          Inlägg 28-08-2015, 17:26
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 89
          Medlem sedan:
          11-03-2015
          Medlem nr: 81 367



          CITAT (Preussen @ 29-04-2015, 19:33) *
          Ingången måste handla om dos annars är allt gift. Tandläkaren går ut från rummet vid användande av röntgen då hen blir exponerad för strålning nästintill dagligen medans jag som patient utsätts vid fåtalet tillfällen.


          Dem blandar dessutom amalgam som innehåller kvicksilver och hävdar att det är ofarligt för att blandningen inte oxiderar. Bevisligen gör den just det. Med andra ord litar jag varken på tandläkare eller patient som hävdar att strålningen är ofarlig p.g.a låg exponering.


          Jag tycker det är sunt att sträva efter att utsätta sig själv och andra för så lite gifter som möjligt även om dem inte ger akuta förgiftnings symptom (som verkar vara måttstocken för giftigt). Det är ett hållbart tänk som är bra för alla.

          Det finns diverse plastguider på nätet, mitt tips är googla runt och lär dig vilka huvud plast typer som är lämpligast. Sedan kolla märkningen på produkten du tänkt använda (vanligen finns den i botten).
           
          Citera
          smalandstos
          Inlägg 08-09-2015, 20:30
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 83
          Medlem sedan:
          10-08-2010
          Medlem nr: 32 941



          Jag försöker alltid att titta efter vad byttor som jag odlar ätbart i har för märkning. Sedan är ju plast plast. Plast utsöndrar ämnen vare sig de är märkta med en "nyttig" märkning eller ej. Det är ju inget organiskt material precis...
          Finns ju svar bl.a. här: http://www.sund.nu/docs/artikel.asp?und=34&art=1230
          Google vidare så hittar du säkert fler svar.
           
          Citera
          Scout
          Inlägg 09-09-2015, 15:01
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 609
          Medlem sedan:
          26-04-2005
          Medlem nr: 5 591



          CITAT (smalandstos @ 08-09-2015, 21:30) *
          Det är ju inget organiskt material precis...
          Jo, orgaiskt material är ju precis vad det definitionsmässigt är. Organiska ämnen är ju baserade på kolvätekedjor, precis som plasten är. smile.gif
          Läser man inte organisk kemi redan på högstadiet?

          Murarhinkar (svarta) är märkta med HDPE under, jag oroar mig inte. Men porslin, trä och metall är annars generellt plastfria alternativ om man oroar sig, därmed inte sagt att de därför skulle vara "giftfria".
           
          Citera
          Ziggi
          Inlägg 20-04-2017, 14:11
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          20-04-2017
          Medlem nr: 85 401



          å så kommer jag då här typ 2 år senare! gled in här då jag också leta efter lite info om diverse kärl man kan odla i.

          organiskt jag antar att du menar sådant du hittar naturligt utan att det har mixats in en massa kemikalier och gifter som inte hör hemma i naturen...

          PE plast borde vara ett alternativ fast den är ju inte så hållbar då den bryts ner fortare än vanlig plast.
          där borde du ju kunna odla en gång innan det bryts ner.
          typ ica plastpåse 1L, 2L, 3L,

          pvc bör du fly från "fort som fan ska det gå" då den innehåller tungmetaller och annat skit som är cancerframkallande hormon rubbande och allt det där andra nasty shit du inte vill ha i din morot eller vad du nu kan tänka dig och odla!

          tänkte på större sylt burkar / hinkar alt sådant som potatis sallad har varit i (ekonomi pack 5kg+)
          kan ju kanske va något märkning 1-5 i 3 pilar i triangel + kniv och gaffel ska ju antyda att det är livsmedel vänligt.

          men olika alkalier i jorden kan ju i ok för sig försöka bryta ner plast och frigöra någon form av nasty's
          själv odlar jag morötter in en 2L cola flaska måste nog börja gallra ur lite grann.
          tänkte prova och plantera om dom gallrade. funkar det så funkar det!

          här är vi inte rädda för och prova på okonventionella metoder i syfte att komma på något nytt för oss själva!
          vill dock inte påstå att det kanske inte kan ha provats på av andra tidigare wink.gif

           
          Citera
          Piprankkan
          Inlägg 05-05-2023, 11:29
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem sedan:
          03-10-2021
          Medlem nr: 95 448



          Undrar också över murarbaljor, hade varit perfekt till min potatisodling.
          Blir det skillnad om man klär den med markduk eller kan eventuellt gifta ämnen från baljan sippra igenom ändå?
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 20-05-2023, 23:56
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Jag tror att färgad plast avger ämnen tex om man har vatten i en färgad sportflaska så smakar det apa efter några timmar medan om du har vattnet i en pet-flaska tar det inte smak.
          För att övergå till odling så har det blivit populärt på vårt koloniområde att ha en stor färgad plastbalja att bunkra upp vatten i . Därifrån tas sen vatten till växterna och ibland står vattnet i tunnan ganska länge innan det används.
          Jag har länge funderat på om det är så nyttigt att vattna växterna med detta vatten ?



          Redigerat av Mjärden: 20-05-2023, 23:58
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 30-03-2024, 06:52
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon