Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Stort grönsaksland + hallon
          jake
          Inlägg 15-03-2017, 17:55
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          15-03-2017
          Medlem nr: 85 159



          Hej,

          Jag har fått för mig att jag ska försöka anlägga ett stort trädgårdsland och ev. göra ett nytt, mer omfattande försök att få gott om hallon.

          - Området som ska bli grönsaksland avgränsas naturligt av diket på två sidor och gräsmattan på ena sidan (se bild 1 med röda markeringar).

          - Marken som är tilltänkt är idag bevuxen av långt gräs av någon sort samt till viss del av vass (se bild 2).

          - Jorden är lerig och fuktig (se bild 3).

          Bilder
          1. (http://imgur.com/a/86Rby)
          2. (http://imgur.com/9GncNd6)
          3. (http://imgur.com/t6y4ZmY)


          Frågorna jag har är om ni, som förhoppningsvis kan det här bättre än en annan, tror att jag kan nå framgång med det som jag tänkt? Alla tips tas tacksamt emot. Jag kan tillägga att jag gärna vill ta tillfället i akt nu då källaren renoveras och vi därför har tillgång till grävmaskin. Värt att veta är kanske att vi har stora högar med ris om det nu går att göra något fiffigt av dessa. Vidare kan vi få hit bränt gödsel, sand och jord för att laborera fram en bättre odlingsjord.

          Skulle bli hemskt tacksam för all hjälp/alla goda råd jag kan få!

          // Jake

          Redigerat av jake: 15-03-2017, 18:40
           
          Citera
          EKLO
          Inlägg 15-03-2017, 18:02
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem sedan:
          10-08-2007
          Medlem nr: 11 952



          Hej,

          Jag kunde bara se en bild (med röda prickar runt ett påbörjat land), men det ska väl gå fint att få ordning på detta.

          Blanda inte grönsaksland med hallon - hallonlandet ska du göra separat, med gräs som du kan klippa på alla sidor om hallonlisterna, för hallon sprider sig.

          grönsakslanden: bara att gräva och ev. bygga landet lite på höjden (föra på mer jord) om det är väldigt blött.

          lycka till.
           
          Citera
          jake
          Inlägg 15-03-2017, 18:42
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          15-03-2017
          Medlem nr: 85 159



          Hej och tack! Nu har jag uppdaterat länkarna till bilderna! Bör man ha matta inblandat? När jorden är så blöt och lerig, bör den blandas upp? Hur förhindrar jag att det som växer där nu inte kommer upp igen? Bör man elda upp gräset innan man för på jord eller är det meningslöst? Vad bör avstånd mellan land och hallon vara? Gillar hallonen fuktig och lerig jord?

          Tack återigen!
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 24-04-2024, 23:01
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon