Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Odla chili
          Mjärden
          Inlägg 06-04-2017, 21:51
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Jag har tänkt börja odla chili i år. Förra året köpte jag ett miniväxthus, som jag odlade tomater i på balkongen. Jag har tänkt odla chilin i växthuset på balkongen och undra om ni har något tips på lättodlad chili för en nybörjare, inte alltför högt Scovillevärde.
           
          Citera
          segelbåt
          Inlägg 06-04-2017, 22:31
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 557
          Medlem sedan:
          20-06-2015
          Medlem nr: 82 163



          Du är sent ute så det får bli från familjen Capsicum annuum om du vill kunna skörda i år. Dom godaste och roligaste finns inom familjen Capsicum chinense enligt mig men där är du alldeles för sent ute.

          Här har du en bra lista på Annuum: http://jalapeno.nu/catalogsearch/result/in...ll&q=annuum

          Chili är överlag enkla att odla. Men det beror lite på om du vill ha högväxande/buskar och hur stora krukor du tänker använda.

          Men några tips:
          Jalapeno är snabba och väldigt milda.
          Apache är starkare och växer som en liten buske. Den behöver inte så stor kruka heller för att ge en hyfsad skörd.
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 13-04-2017, 22:35
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Köpt två påsar chilifrö; Capsicum anuum: Anaheim och Lombardo. Efter att ha googlat på chiliodling kom jag på att jag måste skaffa odlingsjord till krukorna. Åkte till Blomsterlandet och fick rådet att köpa Yrkesodlarjord. Det fanns två alternativ, en där näringen räckte i 3 månader och en i 6 månader, jag valde den sistnämnda. Tänkte starta i mindre krukor och flytta över i större när det blivit en planta, frågan bara hur stor kanske 2 dm hög, men det kanske vore bättre att plantera dem i en lite större kruka från början, då just omplantering brukar vara risk för att den dör. Jag tänkte ha krukorna inomhus tills plantorna kommit upp en bit kanske 2 dm för att sen flytta ut dem i miniväxthuset på balkongen någon gång i maj. Det är kanske bästa att sätta två frö i varje kruka, ifall ett frö inte gror.

          ps. väntar nog till påskafton med planteringen för att visa respekt mot min far
          (i himmelen) som skulle ogillat om jag planterat på Långfredagen.

          Redigerat av Mjärden: 13-04-2017, 22:37
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 17-04-2017, 13:06
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Man skall inte lite på råd rakt av som man får utan kolla lite själv. Idag när jag skulle plantera fröna i krukorna, tog jag fram jorden och skulle precis klippa upp påsen, då jag upptäckte texten "ej för frösådd". Jag läste vidare och såg då att denna jord var till träd och buskar och innehöll bark, lera och LEKAKULOR. Jag hatar lekakulor och skulle aldrig kunna tänka mig att plantera något med det, det räcker att jag får städa komposten ibland.
          Åkte tillbaka och köpte Såjord, som verkade väldigt fin, och slutförde planteringen. Som jämförelse planterade jag även frön från en gul chiliplanta, som tagits från en chili, som vi har haft i matlagningen.
           
          Citera
          segelbåt
          Inlägg 17-04-2017, 13:28
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 557
          Medlem sedan:
          20-06-2015
          Medlem nr: 82 163



          Det går fint att så frö i all jord.

          Tänk på att såjord är extremt näringsfattig, jag använder bara den jorden till väldigt svårgrodda sorter för att rötterna skall få en mjukstart, och då endast i övre halvan av såkrukan, i nederdelen har jag annan jord med näring i.

          Dock verkar det, enligt mina erfarenheter, som att såjord oftare än andra jordsorter innehåller sorgmyggslarver, dessa tar snabbt död grodden.

          Perlite och vermiculite är även bra att ha i krukorna sedan när du planterar om. Dock fungerar det nog inte att kompostera det.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 26-04-2024, 00:31
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon