Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Bränna äggskal innan kompost/landet, Bränna äggskalen innan användning som gödning
          Madsquier
          Inlägg 14-05-2020, 20:23
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          14-05-2020
          Medlem nr: 91 576



          Har alltid hört att det är nyttigt för växter att gödsla med äggskal.
          Har inte gjort detta efter som det ser inte särskilt snyggt ut med massa gul/vita skalbitar i jorden.
          Men jag har en funderat lite på att man kanske kan bränna dom i kaminen först så får ”äggpulvret” som blir hänga med askan ut när man gödslar med den istället.
          Förstörs det som gör nytta i jorden om man bränner äggskalen eller stannar det kvar efter bränning är väll min fråga? Tack på förhand.
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 14-05-2020, 22:19
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Jag kan inte svara på det, men en lottgranne till mig strör ut äggskal varje höst i en av sina odlingslotter. Sen nästa år, när han har vänt om och luckrat upp jorden och sen planterat ser man inte några äggskal, så jag ser inga skäl i att bränna dem.
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 15-05-2020, 06:54
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          CITAT (Madsquier @ 14-05-2020, 21:23) *
          Har alltid hört att det är nyttigt för växter att gödsla med äggskal.
          Har inte gjort detta efter som det ser inte särskilt snyggt ut med massa gul/vita skalbitar i jorden.
          Men jag har en funderat lite på att man kanske kan bränna dom i kaminen först så får ”äggpulvret” som blir hänga med askan ut när man gödslar med den istället.
          Förstörs det som gör nytta i jorden om man bränner äggskalen eller stannar det kvar efter bränning är väll min fråga? Tack på förhand.


          Det som kan vara till nytta är att förstå vad man gör och varför. Äggskal innehåller kalk och kan vara till nytta om jorden man odlar i har en konstaterad kalkbrist och man vill odla växter som kräver särskilt mycket kalk.

          Kalkbrist i våra jordar är ovanligt skulle jag säga, i alla fall på den nivån att växterna skadas. I bästa fall gör det ingen skillnad alls, varken nytta eller skada.

          Aska däremot är starkt basisk och man bör veta varför och i vilka mängder man strör ut aska i jorden. Kalk höjer pH värdet, likaså aska. De flesta växter trivs utmärkt vid ett pH värde strax under 7, undantag surjordsväxter. Vid ett pH värde 8 blir jorden omöjlig att odla i, giftig för växterna.
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 16-05-2020, 17:28
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&a...AgRVKuAXUoiSnj8

          Enl denna tabell skall PH-värdet ligga mellan 5,5-7 på alla utom gurka och purjolök. Gurka kan ha 5,5-8,8 och purjo 5,5-8.0, men där står inget om att grödorna blir giftiga vid för högt PH-värde.
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 16-05-2020, 19:27
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Grödorna blir inte giftiga, det går inte att odla i jorden.

          Redigerat av Gunilla T: 16-05-2020, 19:29
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 16-04-2024, 19:50
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon