Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Paprika + tomat som ska övervintra, Böldpest? Föende? Klippa av? + Annan fråga
          Narkomanen
          Inlägg 13-11-2018, 01:15
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          12-11-2018
          Medlem nr: 88 396



          Fråga 1.


          Sjuk paprika ovanifrån:

          https://anonfile.com/q9C3afl2be/sjukpaprika_jpg

          Vände upp och ned på bladet som är riktigt sjukt:

          https://anonfile.com/p1C7a4l7bb/sjukpaprikaunderifr_n_jpg


          För några veckor sedan trodde jag hela plantan skulle dö, men som ni ser så är resten av plantan rätt frisk. Jag har övervintrat (omedvetet...glömde bort den och den överlevde) paprika förut, så vet att det går. Jag kan ha guldvattnat den i tidiga till mitten av hösten då det var varmt och 20-25 grader inomhus i solen. Men det gjorde jag med andra plantor också och de har klarat sig utmärkt...... i alla fall några.

          Men som ni kanske ser visar de andra bladen också tecken på någon form av....sjukdom/förpestning. Har använt diskmedel för att få bort blomflugor. Vad är det? I verkligheten är prickarna brunare än på bilden.

          Ska jag klippa av bladet helt eller klippa bort de sjuka delarna eller bara låta den vara ...?


          Kommentarer på griseriet runtomkring undanbedes vänligen.'


          Fråga 2

          Jag har behandlat alla plantor likadant, och de kommer från samma paprika (jag har tidigare tagit tomatfrön från tomater och fått massvis av tomater, men i fallet med paprikan så var den "steril", eller vad det nu kallas, för den saknade frön), och ett par är över 15 cm med 8 rejäla blad...och sedan länker jag ett exempel på en som...ni ser själva hur liten den är, kanske väger en tiondel av de största. De har fått samma behandling. Varför har det blivit såhär?

          Pytteplanta:

          https://anonfile.com/1bHfa0l5ba/IMG0020A_jpg

















          Frågor om tomaterna som ska övervintra (som knappt vuxit något alls än, så risken finns att de dör - jag ser det lite som ett experiment).


          2. Jag har förstått att det krävs en period av kyla för att de ska ge frukt (den paprika jag omedvetet övervintrade bar en frukt...). Hur lång tid, och vilken temperatur, krävs för att paprika- respektive tomatplantorna ska producera maximalt med frukt? Jag tänkte ge dem ett försprång genom att de redan har vuxit på sig en del när våren kommer. Har ett paprikaplantor som är
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 13-11-2018, 08:08
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 18 590
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Tycker mera att det ser ut som skador för att klimatet just nu inomhus är rätt dåligt för odling men kan ju även vara skador av diskmedel. Ser inte ut som sjukdom eller skadedjur.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-03-2024, 07:45
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon