Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Solorosor är så klena!, Solrosor växer som ogräs men kan inte stå själva.
          lagrave
          Inlägg 27-04-2021, 17:43
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 27
          Medlem sedan:
          20-05-2011
          Medlem nr: 48 094



          Jag håller på och förkultiverar några solrosor (2,5 m-varianten) inomhus. De växer som ogräs men stammen är jätteklen och de kan inte stå själva. Dessutom, om jag vrider på krukan för att de inte ska växa snett, så växer de istället krokigt!

          Är detta normalt? Tycker att stammen skulle behöva "förvedas" lite för att de ska orka bära upp en växt på 2 meter.



          Försökte bifoga en bild men uppladdningen fungerar inte. Någon som vet varför?
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 27-04-2021, 18:02
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Ja, de lider av ljusbrist och blir långa och taniga när de försöker sträcka sig efter ljuset. Om man driver upp den inomhus krävs växtbelysning.
           
          Citera
          lagrave
          Inlägg 27-04-2021, 22:14
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 27
          Medlem sedan:
          20-05-2011
          Medlem nr: 48 094



          CITAT (Gunilla T @ 27-04-2021, 19:02) *
          Ja, de lider av ljusbrist och blir långa och taniga när de försöker sträcka sig efter ljuset. Om man driver upp den inomhus krävs växtbelysning.


          Tål de att ställas ut så här års (Stockholm, balkong i östläge)? Stod inget om växtbelysning på fröpåsen, bara att det var lagom att sätta dem i början av april.
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 28-04-2021, 06:46
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Det är underförstått att allt som drivs upp inomhus kräver extra belysning, inomhusljuset räcker inte till.

          Det krävs att man långsamt avhärdar växter när de byter miljö och skall utsättas för sol, vind och skiftande temperaturer. Man börjar med en kort utevistelse i skugga för att långsamt vänja dem vid utomhusmiljön. Ställer du krukorna direkt i solsken dör plantorna.
           
          Citera
          Annperten
          Inlägg 28-04-2021, 16:51
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          27-04-2021
          Medlem nr: 94 195



          Hej, långt från expert, men det är vad jag läst mig till i bloggar: gängligt: för lite ljus.
          Å andra sidan mår väl de flesta solrosor bra avstöd även när man sår på friland? Det är i alla fall min erfarenhet.

          Iår har jag också föesått solros för första gången. Det är stor skillnad på den enda grodda från för 4 v sedan och de jag sådde för 2 v sedan. Alla står i söderfönster men 4vecklingen är väl gänglig jmf d de yngre. Vet intr om det är slumpen eller pga bättre vårväder. Nu har jag dessutom redan börjat ställa ut dem i någon timme varje dag, för att se om det gör dem knubbigast möjligt. De står då vindskyddade i söderläge, bredvid en stol som tar värsta solen. Ca 10 grader i Skåne dagtid. Men ännu bara,några rimmar alltså. De ser inte ledsna ut i alla fall
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 28-04-2021, 20:24
          Länk hit: #6


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Solrosor är ju så ljusälskande att de till och med vänder sig mot solen och vrider sig under dagen när solen flyttar sig över himmeln.
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 01-05-2021, 15:14
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Hur kommer det sig att du förodlar solorosor ?
           
          Citera
          lagrave
          Inlägg 03-05-2021, 13:54
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 27
          Medlem sedan:
          20-05-2011
          Medlem nr: 48 094



          CITAT (Mjärden @ 01-05-2021, 16:14) *
          Hur kommer det sig att du förodlar solorosor ?


          För att det rekommenderas på fröpåsen.
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 03-05-2021, 23:29
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Då jag bor i lgh är det inte så bra förutsättningar för förodling. Min syster har hus och hon brukar flytta sina krukor till ett svalare ställe på natten och flyttar tillbaka på morgonen där det är mer ljus. Det gör att de inte växer så fort och får kraftigare stjälk. Den kritiska punkten är omplanteringen, gälller att vattna ordentligt och hantera plantorna varsamt. Ett år förodlade jag pumpa och skulle plantera ut tre plantor på komposthögen. En planta bröts av och de andra två åt mördarsniglarna upp, Några år tidigare, innan mördarsniglarna gjort entre, odlade jag dock pumpa med förodlade plantor på komposthögen täckt med gräsklipp och det blev en enorm skörd av pumpor, vill minnas att jag härdade plantorna på balkongen före utsättning.
          Så du får nog ha stöd för plantorna vid utsättning, annars böjs de ner vid minsta vindpust.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 20-04-2024, 04:58
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon