Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Något som inte passar att odla i pallkrage?
          KataM
          Inlägg 23-01-2013, 11:08
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem sedan:
          20-01-2013
          Medlem nr: 77 436



          Jag är nybliven husägare och vill försöka mig på pallkragsodling. Nu sitter jag här och frossar i frökataloger för att bestämma vad jag ska prova med. Men det jag allra först behöver veta är om det är något som inte passar att odla i pallkrage. Det handlar bara om ätbara saker, ska jag tillägga.

          Jag undrar också om det finns någonstans där man enkelt kan se ungefär hur mycket utrymme olika växter behöver.
           
          Citera
          kerstinh
          Inlägg 23-01-2013, 11:43
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 150
          Medlem sedan:
          11-02-2009
          Medlem nr: 21 073



          Kul att få börja odla! :-) Du kan odla det mesta i pallkragar. Det skulle väl kanske vara något som är för stort, typ ett äppelträd som min dotter skulle stoppa i sin pallkrage, som inte får plats. ;-)

          Du kan ha saker lite tätare än annars i pallkragar, men det där med avstånd är inte alltid helt lätt. Det brukar stå på fröpåsen men ibland är det angivelser för professionella odlare och har att göra med att man ska kunna komma emellan rader med verktyg och så. Jag skulle prova mig fram om jag var du. Sedan kan det vara bra att googla lite efter bilder på pallkragar och en viss grönsak, så ser du ju hur mycket andra lyckas få plats med i sina pallkragar.
           
          Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 23-01-2013, 15:24
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem sedan:
          03-11-2002
          Medlem nr: 110



          Tänk på att vissa saker har djupa rötter och då behöver du flera pallkragar högt. T ex rabarber och pepparrot går djupt och rabarbern brer ut sig också. Det går nog att ha en planta i en pallkrage, men kanske den inte blir lika kraftig som i ett trädgårdsland.
          Morötter, palsternackor o d är ju långa i växten så ha dubbla kragar. Räkna inte med att morötterna växer ända ner till marknivå.

          Lycka till smile.gif
           
          Citera
          beritskoloni
          Inlägg 23-01-2013, 16:12
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 41
          Medlem sedan:
          27-07-2009
          Medlem nr: 25 087



          Det beror också på hur du placerar dina pallkragar. Jag har ställt mina på odlingslotten och där finns jord under som de kan växa i. Morötter och potatis kräver mer jord än vad som finns i en pallkrage, tag två på höjd om du osäker så blir det säkert jättebra.
           
          Citera
          KataM
          Inlägg 23-01-2013, 16:28
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem sedan:
          20-01-2013
          Medlem nr: 77 436



          Tack för svar!

          Jag tänkte nog ha dubbla kragar för att få bekvämare arbetshöjd, eftersom jag har lite problem med ryggen. Det är i själva verket en av poängerna.

          Den andra är att komma undan ogräset. Förra ägaren har inte lagt ned så mycket jobb på trädgårdssköteln, så jag har ett drygt arbete framför mig med kirskål, nässlor, maskrosor, revsmörblomma och ungefär allt annat som finns i ogräsväg. Och då kan det vara skönt att i alla fall börja med ogräsfria trädgårdsland.

          Jag tänker placera kragarna på gräsmattan med markduk under och hoppas på det bästa. :-)

          Jag läste någonstans att om man bygger högt med kragarna så kan man lägga lite ris och halvfärdig kompost i botten för att spara in på jorden. Någon som provat det?


           
          Citera
          MoniqueÖ
          Inlägg 10-04-2013, 07:46
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 179
          Medlem sedan:
          04-02-2004
          Medlem nr: 2 769



          Hej KataM

          Som relativt ny pallkrageodlare i en trädgård med massor av kirskål vill jag tipsa om att:
          -när du rensat bort kirskålsrötterna, rensa en gång till!

          Vi ägnade hela första sommaren att rensa igenom ett fd grönsaksland som vi ville väcka liv i, där det förutom gräs och annat även som sagt växter (växer) kirskål! Vi djupgrävde, silade jorden och handplockade de rotdelar vi hittade (även den minsta kirskålsrot resulterar i en planta förr eller senare!) därefter lade vi ut markduk över hela landet och täckte med täckbark där vi inte skulle ha pallkragar för säkerhets skull... Men se det räckte inte!

          I år kommer vi därför att täcka med ytterligare markduk eller flera lager för att hindra dom lömska kirskålsrackarna att komma upp för jag ägnar inte en sommar till att vaska kirskålsrötter som första sommaren! I värsta fall får vi väl sätta landet i träda tills markdukslagren gjort sitt och kvävt livskraften i denna, i vår trädgård, förhatliga växt.

          Lycka till!

          Hej KataM

          Som relativt ny pallkrageodlare i en trädgård med massor av kirskål vill jag tipsa om att:
          -när du rensat bort kirskålsrötterna, rensa en gång till!

          Vi ägnade hela första sommaren att rensa igenom ett fd grönsaksland som vi ville väcka liv i, där det förutom gräs och annat även som sagt växter (växer) kirskål! Vi djupgrävde, silade jorden och handplockade de rotdelar vi hittade (även den minsta kirskålsrot resulterar i en planta förr eller senare!) därefter lade vi ut markduk över hela landet och täckte med täckbark där vi inte skulle ha pallkragar för säkerhets skull... Men se det räckte inte!

          I år kommer vi därför att täcka med ytterligare markduk eller flera lager för att hindra dom lömska kirskålsrackarna att komma upp för jag ägnar inte en sommar till att vaska kirskålsrötter som första sommaren! I värsta fall får vi väl sätta landet i träda tills markdukslagren gjort sitt och kvävt livskraften i denna, i vår trädgård, förhatliga växt.

          Lycka till!
           
          Citera
          KataM
          Inlägg 11-04-2013, 12:09
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem sedan:
          20-01-2013
          Medlem nr: 77 436



          Det där var intressant!

          Det jag undrar över är vad ni använt för slags markduk och hur tjock. Det finns ju hur många sorter som helst, verkar det som. Inte lätt att veta vad man ska välja.
           
          Citera
          VackraFia
          Inlägg 11-04-2013, 13:36
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 72
          Medlem sedan:
          05-04-2011
          Medlem nr: 41 647



          I mina pallkragar och runt lade jag en svart mjuk billig markduk.
          Såhär i efterhand har jag lärt mig att den där markduken verkar vara till områden där man vill ha ogräs.

          Ogräs som sätter frö får jättebra fäste i den duken. Och eftersom jag lade den duken runt pallkragarna under plattor som jag går på så står mina pallkragar i ett ogräsland :/

          Förra året för ett annat område köpte vi markduk av glasfiber typ på meter tror jag det var.
          Hoppas den gör jobbet bättre
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 24-04-2024, 10:03
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon