Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > TRÄD/PERENNER I KRUKA
          Mikael
          Inlägg 20-04-2003, 14:05
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 47
          Medlem sedan:
          30-12-2002
          Medlem nr: 515



          Även jag går och funderar på det här med träd i kruka eller någon perenn som gärna får bli väldigt stor.
          Vår terrass är på drygt 20 kvadrat och helt i söderläge, sol från morgon till kl 18.00 ca. Bor i Stockholm.

          Har några klematis som kommer varje år samt en Weigela. Täcker aldrig krukorna utan drar den bara in till väggen och det har gått jättebra. Terrassen är ovanpå en butik så det blir väl inte så kallt nedifrån misstänker jag.

          Vad kan man mer ha i kruka ? Vi har tills nu satt Dahlior i stora urnor men det börjar bli så många och har lite problem med att kunna förodla dem inomhus.
          Gärna någon form av träd. Funderar på klotrobinia men vet inte om det fungerar i Stockholm.

          Har börjat prenumerera på Allt om trädgård i hopp om att det skall komma någon ritning på något större planteringskärl som man kan snickra ihop där jag kan sätta perenner. Tänkte mig något i storlek 3x1,5 meter
          Har någon tips på vart man kan hitta ritningar ? Sökt i trädgårdsböcker men har inte hittat någon ännu.

          Tacksam för svar/tips. Här verkar ju finnas massor av odlingsproffs !!!


          --------------------

          [Det är ingen idé att ha många bollar i luften om man inte kan jonglera !]
           
          Citera
          Lillan
          Inlägg 22-04-2003, 13:24
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 8
          Medlem sedan:
          05-11-2002
          Medlem nr: 178



          Hej!

          Lite länkar till lådritningar:

          http://www.trainformation.se/pub/Tragardsb...bygge/lador.pdf

          http://www.viivilla.se/forradet/Artikel.as...5-7A12BD840634}


          Länk till sida med MÅNGA länkar (kanon):
          http://www.catweb.se
           
          Citera
          MariaH
          Inlägg 22-04-2003, 16:05
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 41
          Medlem sedan:
          02-03-2003
          Medlem nr: 838



          Bra länktips, tackar.
          Du har ingen ritning på en spaljè? De man kan köpa i handeln är så klena. men jag är usel på att snickra.
           
          Citera
          Lillan
          Inlägg 29-04-2003, 08:33
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 8
          Medlem sedan:
          05-11-2002
          Medlem nr: 178



          Jag brukar kila in på biblioteket. Där finns oftast en uppsjö Fixa-hemma-böcker.
           
          Citera
          MariaH
          Inlägg 29-04-2003, 13:13
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 41
          Medlem sedan:
          02-03-2003
          Medlem nr: 838



          Jo, jag får nog masa mej ner dit. Har någon form av förhoppning attd en där spaljén ska snickra ihop sig själv, men nu börjar suget efter klättrande klematis jaga bort latmasken. Det blir nog lite bygge i helgen.
          maria
           
          Citera
          evarina
          Inlägg 29-04-2003, 17:26
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 428
          Medlem sedan:
          16-04-2003
          Medlem nr: 1 184



          hejsan!
          Jag är avundsjuk på dig som har så stor balkon tongue.gif
          Tänk på att man inte får belasta balkongen med mer än 100 kg/kvadratmeter (dig själv inräknat). 1 liter välvattnad jord väger ungefär 1 kg. Har själv gjort tabben att belasta för mycket, tur att inget hände...
          /Eva
           
          Citera
          Mikael
          Inlägg 30-04-2003, 07:16
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 47
          Medlem sedan:
          30-12-2002
          Medlem nr: 515



          Det är inte en balkong i egentlig mening utan det är på taket på en annan fastighet så det borde inte finnas någon begränsning på hur mycket man kan ställa ut.

          Vi har flera jättekrukor med klematis, thuja och andra prydnadsbuskar...
          Fast ibland undrar man hur mycket det håller för... fast har dom lyckats bygga 6 radhuslägenheter på taket så håller det nog för en del.

          För att återgår till det här med träd...
          Jag tänkte chansa och sätta klotrobinia/akacia i en kruka och så får vi se om den klarar vintern..... Hur stor kruka behöver man till en sådan ? Nån som vet ??? Det står i Zetas katalog att den är härdig i I-II(III). Jag bor i Johanneshov.
          Eller ska man ta någon syrén på stam ?? De kanske är tåligare ?


          --------------------

          [Det är ingen idé att ha många bollar i luften om man inte kan jonglera !]
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 05-05-2024, 17:25
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon