Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Konsekvens i terminologin
          Kryddan03
          Inlägg 07-09-2012, 20:37
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1 257
          Medlem sedan:
          17-03-2004
          Medlem nr: 3 013



          Nu när det ändå skall "höstfejas" lite på forumet kanske man skulle passa på att få lite konsekvens i forumterminologin så att den inte blir förvirrande - vilket den är idag. wink.gif

          Ett exempel:
          Byt namn på "Nytt inlägg" till "Ny tråd" då den benämningen är den mest vanligt förekommande i forumvärlden. Det är idag förvirrande då man oftast på i stort sett alla andra forum menar att man gör ett nytt inlägg i en tråd då man skriver något eller besvarar något i en tråd. Inne i en tråd står idag längst upp "Skriv svar" och "Nytt inlägg" och längst ner står "Snabbsvar", "Skriv svar" och "Nytt inlägg". Mitt förslag är att man ändrar "Nytt inlägg" till "Ny tråd" längst upp och längst ner alt tar bort det helt och hållet och att man bara kan starta en ny tråd (inte inlägg) från förstasidan på varje underavdelning i respektive forum. Det känns ju dessutom lite inkonsekvent när det längst ner på hela forumet huvudsida står "Markera alla trådar som lästa".

          Att terminologin är lite förvirrande märks särskilt när det kommer nya medlemmar som tror att de gör ett nytt inlägg i en tråd när de klickar på "Nytt inlägg" och då istället skapar en ny tråd (tänker t ex på de fototävlingar som varit där vi får flera nya medlemmar vars bidrag hamnar i en ny tråd istället för i själva tävlingstråden då förvirringen blir ganska tydlig). Vi "gamlingar" har väl vant oss för det mesta men ibland blir det galet även för oss. wink.gif

          Det finns säkerligen fler inkonsekvenser vad gäller terminologin både inom forumet och med forumvärlden i stort, men det är detta som jag har tänkt på.

          Fler förslag? smile.gif


          --------------------
          Odlar på taket i zon II
           
          Citera
          pejori
          Inlägg 07-09-2012, 20:52
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem sedan:
          12-01-2004
          Medlem nr: 2 682



          CITAT (Kryddan03 @ 07-09-2012, 21:37) *
          Nu när det ändå skall "höstfejas" lite på forumet kanske man skulle passa på att få lite konsekvens i forumterminologin så att den inte blir förvirrande - vilket den är idag. wink.gif

          Ett exempel:
          Byt namn på "Nytt inlägg" till "Ny tråd" då den benämningen är den mest vanligt förekommande i forumvärlden. Det är idag förvirrande då man oftast på i stort sett alla andra forum menar att man gör ett nytt inlägg i en tråd då man skriver något eller besvarar något i en tråd. Inne i en tråd står idag längst upp "Skriv svar" och "Nytt inlägg" och längst ner står "Snabbsvar", "Skriv svar" och "Nytt inlägg". Mitt förslag är att man ändrar "Nytt inlägg" till "Ny tråd" längst upp och längst ner alt tar bort det helt och hållet och att man bara kan starta en ny tråd (inte inlägg) från förstasidan på varje underavdelning i respektive forum. Det känns ju dessutom lite inkonsekvent när det längst ner på hela forumet huvudsida står "Markera alla trådar som lästa".

          Att terminologin är lite förvirrande märks särskilt när det kommer nya medlemmar som tror att de gör ett nytt inlägg i en tråd när de klickar på "Nytt inlägg" och då istället skapar en ny tråd (tänker t ex på de fototävlingar som varit där vi får flera nya medlemmar vars bidrag hamnar i en ny tråd istället för i själva tävlingstråden då förvirringen blir ganska tydlig). Vi "gamlingar" har väl vant oss för det mesta men ibland blir det galet även för oss. wink.gif

          Det finns säkerligen fler inkonsekvenser vad gäller terminologin både inom forumet och med forumvärlden i stort, men det är detta som jag har tänkt på.

          Fler förslag? smile.gif



          Nu rörde du till det i mitt huvud... confused.gif
          Kollar inte där nere, men kan nog tycka när jag kikar att det förvirrande, ja.
          Kanske ta bort "snabbsvar" (undrar om någon använder den) döp om "skriv svar" till "svara på inlägg" och "nytt inlägg" till "posta ny tråd " g.gif


          --------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 07-09-2012, 20:55
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          Jättebra Kryddan att du påpekar detta.

          Sen tycker jag att "Snabbsvar" kunde tas bort också. Vet inte hur många gånger jag skrivit ett svar och så kommer jag på att jag skulle vilja bifoga en bild vilket inte funkar i Snabbsvar. Då blir det till att skriva om allt eller klippa och klistra i "Skriv svar" istället. Det är ju inte så att Snabbsvar går fortare precis så varför den funktionen finns har iallafall inte jag förstått riktigt.

          Redigerat av *Stintan*: 07-09-2012, 20:55


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          mamamaggan
          Inlägg 07-09-2012, 20:59
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem sedan:
          11-11-2003
          Medlem nr: 2 558



          Bra förslag , blir nog lättare för franför allt nya medlemmar att förstå vad som menas .


          Förstår inte heller vad som är vitsen med snabbsvar .



          --------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

          Att känna skuld är att vara human
           
          Citera
          Kryddan03
          Inlägg 07-09-2012, 21:00
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 1 257
          Medlem sedan:
          17-03-2004
          Medlem nr: 3 013



          Är heller ingen vän av "Snabbsvar" men av erfarenhet vet jag forum där medlemmar t o m krävt införande av detta. biggrin.gif
          Så någon funktion verkar det fylla även om jag själv inte riktigt begriper det. Därför berörde jag inte det direkt. wink.gif

          Redigerat av Kryddan03: 07-09-2012, 21:00


          --------------------
          Odlar på taket i zon II
           
          Citera
          Peztis
          Inlägg 08-09-2012, 11:13
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem sedan:
          18-01-2009
          Medlem nr: 20 608



          CITAT (*Stintan* @ 07-09-2012, 21:55) *
          Jättebra Kryddan att du påpekar detta.

          Sen tycker jag att "Snabbsvar" kunde tas bort också. Vet inte hur många gånger jag skrivit ett svar och så kommer jag på att jag skulle vilja bifoga en bild vilket inte funkar i Snabbsvar. Då blir det till att skriva om allt eller klippa och klistra i "Skriv svar" istället. Det är ju inte så att Snabbsvar går fortare precis så varför den funktionen finns har iallafall inte jag förstått riktigt.


          Jag använder alltid Snabbsvar och kommer jag att jag vill skicka med ett foto er fixa till texten så klickar jag bara på Fler alternativ el vad de nu står och då kommer texten jag skrivit i den mer avancerade inläggsrutan. Hoppas du förstår hur jag menar, är lite trött i skallen... smile.gif

          Kryddan, jag håller med dig om det där med Skriv svar/Nytt inlägg (dvs starta ny tråd). Jag påpekade det i våras när Katarina efterlyste förbättringsönskningar.


          --------------------


          * ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 08-09-2012, 12:43
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          Jo jag förstår men vad skulle gå förlorat eller vad missar man om man tog bort Snabbsvar?


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          Peztis
          Inlägg 08-09-2012, 18:35
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem sedan:
          18-01-2009
          Medlem nr: 20 608



          Det är väl den där extra tryckningen för på snabbsvar så skickas ju kommentaren iväg med ett klick, med det andra med två klick.

          Å andra sidan så är kanske det där extra klicket bra - vill man verkligen skicka iväg det svar man skrivit? Är det lämpligt...?


          --------------------


          * ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 08-09-2012, 19:00
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          Nej det är bara ett klick på Skriv svar också såvida man inte förhandsgranskar förståss,


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          Myosotis
          Inlägg 10-09-2012, 17:29
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 19 793
          Medlem sedan:
          30-09-2007
          Medlem nr: 12 674



          Men det kan ta evigheter att ladda "skriv svar" ibland så om man har en långsam uppkoppling finns det en anledning att använda snabbsvar, det gör jag också ibland, just nu till exempel.


          --------------------
          Det ska gå.

           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 10-09-2012, 18:03
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          CITAT (Myosotis @ 10-09-2012, 18:29) *
          Men det kan ta evigheter att ladda "skriv svar" ibland så om man har en långsam uppkoppling finns det en anledning att använda snabbsvar, det gör jag också ibland, just nu till exempel.


          OK det är inget jag märkt men så kan det kanske vara.


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera

          SnabbsvarSkriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):


           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 11:33
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon