Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Mininäckros - tåler de att frysa eller ej?
          KRT
          Inlägg 03-06-2012, 06:44
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem sedan:
          17-09-2009
          Medlem nr: 26 121



          Tog tag i att vårstäda dammen igår och insåg att kallan som visserligen trivs och har blivit två, inte riktigt räcker till för att förebygga algtillväxt i dammen (som ligger i söderläge med sol större delen av dagen). Måste han något annat som skuggar vattenytan... I fjol hade jag vattenhyacinter och de växte så det knakade, men jag har en dröm om en röd/rosa näckros och har sneglat på minivarianterna smile.gif

          Jag har sett och läst att det ska finnas mininäckrosor som klarar vattendjup på 30-40 cm, MEN och det är detta som är frågan, klarar de vintern?
          Jag har googlat och vissa säger att en mininäckros absolut inte får vara kvar i dammen om den bottenfryser (vilket min damm gör - jag tömmer eller isolerar inte på vintern) och andra säger att de aldrig plockar upp sin näckros som bottenfryser och den blommar troget varje år?!?!?!?!
          Självklart kan det vara en fråga om art och sort - kanske är det troligast, men då skulle jag gärna vilja veta vilken art/sort som är härdigast.

          Visst KAN jag plocka upp den varje höst, men eftersom jag har stenar staplade i dammen för att göra den lite grundare och andra växter blir det lite komplicerat att börja hala upp en specifik växt wink.gif


          --------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
           
          Citera
          Mony
          Inlägg 03-06-2012, 09:59
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 357
          Medlem sedan:
          24-06-2009
          Medlem nr: 24 388



          Jag har inte mininäckrosor utan vanliga. Så länge rizomen (trädroten) inte fryser så överlever de. De som säger att de har den ute i dammar som bottenfryser har kanske en damm som egentligen inte helt bottenfryser och på så sätt klarar växten sig? Roten ligger ju förmodligen i lera som tar lite längre tid på sig att frysa.

          Ingen levande växt tål total isfrysning..


          --------------------
          Besök gärna min blog: mony71.se
           
          Citera
          plantanochknölen
          Inlägg 03-06-2012, 10:15
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 31
          Medlem sedan:
          16-04-2012
          Medlem nr: 75 848



          Total bottenfrysning som går ner i bottenleran klarar de inte men skulle det ligga ett tjockt islager med vatten under så går det bra. Plantera i kruka med några ståltrådsöglor då blir det lätt att ta upp den och förvara den i fuktig torv eller i en spann med vatten som står svalt. Visst sorten har betydelse för vinteröverlevandet. Jag har kämpat med mörkröda förädlade och lagt ner många tusen i dem men inte går de så bra som de vilda. Planterade en halv meter rot av en vild gul och nu är det säkert 500 kvadrat meter och tusen blommor!
           
          Citera
          Nettan8
          Inlägg 11-06-2012, 18:56
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 250
          Medlem sedan:
          20-01-2010
          Medlem nr: 27 486



          Vi har en liten damm som inte är mer än 50? cm djup. I denna har vi en vit liten mininäckros.
          Första året tog jag upp den o gjorde efter alla konstens regler, men den dog. Sen köpte jag en ny och bara lät den va där varje vinter, o den överlevde och har gjort det var vinter sen dess biggrin.gif biggrin.gif
          Vi bor i Skåne, så några riktiga vargavintrar e sällsynta.

          Mvh Annette
           
          Citera
          Danne67
          Inlägg 07-07-2012, 16:58
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 10
          Medlem sedan:
          18-10-2009
          Medlem nr: 26 565



          CITAT (plantanochknölen @ 03-06-2012, 11:15) *
          Total bottenfrysning som går ner i bottenleran klarar de inte men skulle det ligga ett tjockt islager med vatten under så går det bra. Plantera i kruka med några ståltrådsöglor då blir det lätt att ta upp den och förvara den i fuktig torv eller i en spann med vatten som står svalt. Visst sorten har betydelse för vinteröverlevandet. Jag har kämpat med mörkröda förädlade och lagt ner många tusen i dem men inte går de så bra som de vilda. Planterade en halv meter rot av en vild gul och nu är det säkert 500 kvadrat meter och tusen blommor!


          Hmm, låter trevligt... Är det naturdamm du har, med tanke på storleken? När man hör det där så förstår man att det rekommenderas att man sätter de i kruka (i alla fall i normalstora trädgårdsdammar)

          /D
           
          Citera
          anki/ronninge
          Inlägg 09-07-2012, 05:16
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 359
          Medlem sedan:
          21-09-2009
          Medlem nr: 26 195





          hej

          jag har mininäckrosor, de har klarat två vintrar nu.
          växer på ca 30 cm djup

          dock ej några blommor! än.....smile.gif
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 27-04-2024, 22:50
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon