Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Sommarbeskära Blue Moon eller inte?
          LKMM
          Inlägg 27-08-2019, 18:09
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 39
          Medlem sedan:
          23-07-2009
          Medlem nr: 25 022



          Hej!
          Skaffade ett blåregn i våras. Nu växer det så det knakar (inga blommor) men jag vet inte hur det ska beskäras? En del säger att man ska hålla på och knipsa alla de långa sidoskotten som den skickar iväg till höger o vänster men jag har också hört att just sorten Blue Moon ENBART ska beskäras direkt efter blomning. Vilket stämmer? Hur ska jag bära mig åt?

          Till saken hör att vi tänkt bygga en pergolagång som den ska klättra i men den är alltså inte byggd än. Nu står växten och klamrar sig fast vid halvsneda bambukäppar och slingrar in sig i sig själv. Ska jag låta den förvedas så eller ska jag hålla den kort? Vilket är bäst för övervintringen? (Har bild men den var tydligen för stor för att ladda upp från mobilen...) Tacksam för all hjälp!!
           
          Citera
          Stefan A
          Inlägg 03-09-2019, 07:24
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 232
          Medlem sedan:
          28-08-2007
          Medlem nr: 12 255



          Att man ska va lite försiktig med sen beskärning av blue moon har med att den har lättare att blomma om under säsongen än andra blåregn. Men man ser ev blomknoppar i tidigt läge på rankan. Så tycker du den blir för lång så klipp!

          Men i ditt läge med pergolan, ska du inte trassla ut rankorna och ställa dit längre provisoriska käppar? Så är du längre kommen när pergolan är klar.

          För övervintringen har det ingen betydelse vad du gör. Mer än att man vill ha växten fint formad även den avklädda tiden ...
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-03-2024, 00:23
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon