Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Kirskål, Rensa under höst/vinter - påverkar det växten?
          Alex2
          Inlägg 05-10-2014, 19:42
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 12
          Medlem sedan:
          05-10-2014
          Medlem nr: 80 874



          Hej på er! Som många andra här brottas jag varje år med kirskålen. Jag rensar och rensar och rensar men de kommer tillbaka de dj*****a!!!! Men till min lycka ser jag nu några kala fläckar här och var.

          I min kamp mot kirskålen har jag testat de tips som jag läst på nätet. Nästan allt, har ännu inte täckt rabatten. Men, jag vill gärna kolla med er som har erfarenhet.

          Jag vill minnas att ett bra sätt att bekämpa kirskålen är att klippa av bladen för då går mycket energi åt att få upp bladen igen och kirskålen har svårt att tillgodose sig solen (?? - jag kan ha missuppfattat heeeeeeelt). Så vad jag har gjort i år är att jag trimmar bort topparna medan jag rensar bort rötterna. Har någon märkt av någon skillnad?

          Min andra fråga lyder som så. Jag har läst att olika växter/plantor är olika känsliga för när de beskärs. Dvs, att det skadar rötter och kanske tillväxten? Jag har därför provat att klippa/trimma kirskålen och dra bort de synliga. Under vår/sommar tar det inte lång tid innan de har växt ut igen. Men nu har det inte kommit tillbaka något. Jag ber varje dag att jag kanske har lyckats hitta dess svaghet. Men har någon av er erfarenhet av att rensa kirskål på hösten?

          Allt gott
          Alex2
           
          Citera
          hattstugan
          Inlägg 05-10-2014, 19:52
          Länk hit: #2


          Moderator
          Antal inlägg: 21 592
          Medlem sedan:
          19-12-2009
          Medlem nr: 27 097




          Om du har möjlighet så prova med hett vatten blandat med ättika! Vanlig hushållsättika 10%
          Det har gjort susen vid mitt jobb! Ingen kirskål kvar där nu! Ingen rensning har gjorts!
           
          Citera
          fvd
          Inlägg 05-10-2014, 20:08
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 1 371
          Medlem sedan:
          21-08-2009
          Medlem nr: 25 623



          Jag har utrotat kirskål och det gick bra gräv upp rötterna och var envis.


          --------------------
          Zon 1
           
          Citera
          Alex2
          Inlägg 05-10-2014, 20:40
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 12
          Medlem sedan:
          05-10-2014
          Medlem nr: 80 874



          CITAT (hattstugan @ 05-10-2014, 20:52) *
          Om du har möjlighet så prova med hett vatten blandat med ättika! Vanlig hushållsättika 10%
          Det har gjort susen vid mitt jobb! Ingen kirskål kvar där nu! Ingen rensning har gjorts!



          Tack för tipset. Men hur gör du då? Häller du över allt med en vanlig hink eller sprayar du?



          CITAT (fvd @ 05-10-2014, 21:08) *
          Jag har utrotat kirskål och det gick bra gräv upp rötterna och var envis.



          Gneta och gno. Jag kämpar på. smile.gif
           
          Citera
          hattstugan
          Inlägg 06-10-2014, 05:54
          Länk hit: #5


          Moderator
          Antal inlägg: 21 592
          Medlem sedan:
          19-12-2009
          Medlem nr: 27 097




          På jobbet hälldes det över direkt från kastrullen, inget sprayande!
          Kan tillägga att jag jobbar i ett storkök så det rörde sig om ca 10 liter/gång
           
          Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 06-10-2014, 06:32
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem sedan:
          03-11-2002
          Medlem nr: 110



          Vet inte om jag förstår doseringen Hattstugan. 10% hushållsättika och 90% hett vatten???


          Det verkar vara kraftigare än ogräsättika som jag vet en del som testat, men med resultat att det kommer upp igen.
           
          Citera
          hattstugan
          Inlägg 06-10-2014, 07:03
          Länk hit: #7


          Moderator
          Antal inlägg: 21 592
          Medlem sedan:
          19-12-2009
          Medlem nr: 27 097




          Förlåt oklarhet ang dosering! Ättikan är 10%!
          Ta 1-2 liter ättika eller mer till 9-10 liter vatten! Koka upp och häll över, jag lovar att det ger resultat!
          Finns ingen kirskål kvar vid trappan efter att den blivit utsatt för den här behandlingen! Måste självklart upprepas under en tid!
           
          Citera
          Pauline/Sthlm
          Inlägg 06-10-2014, 08:24
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 315
          Medlem sedan:
          02-04-2008
          Medlem nr: 14 997



          Men kan det växa något annat där sedan...?


          --------------------
          mer vår
           
          Citera
          hattstugan
          Inlägg 06-10-2014, 19:17
          Länk hit: #9


          Moderator
          Antal inlägg: 21 592
          Medlem sedan:
          19-12-2009
          Medlem nr: 27 097




          Vet inte! Det här har gjorts vid en grusgård!
          Det kan funka med bara kokande vatten också om man inte vill ha ättikan!
           
          Citera
          Alex2
          Inlägg 06-10-2014, 19:43
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 12
          Medlem sedan:
          05-10-2014
          Medlem nr: 80 874



          CITAT (Pauline/Sthlm @ 06-10-2014, 09:24) *
          Men kan det växa något annat där sedan...?



          Hehe bra fråga. Jag vart helt lyrisk att jag inte ens tänkt på konsekvensen.

          CITAT (hattstugan @ 06-10-2014, 20:17) *
          Vet inte! Det här har gjorts vid en grusgård!
          Det kan funka med bara kokande vatten också om man inte vill ha ättikan!



          Ska testa till helgen med hett vatten och se om det ger resultat.

          Nu ska kirskålen väck!
           
          Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 06-10-2014, 20:04
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem sedan:
          03-11-2002
          Medlem nr: 110



          Jag tror inte det funkar att bli av med kirskål bara med kokande vatten. Tyvärr har dom livskraftiga rötter
           
          Citera
          fvd
          Inlägg 06-10-2014, 20:25
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 1 371
          Medlem sedan:
          21-08-2009
          Medlem nr: 25 623



          Jag tror inte heller att man kan påverka kirskål med ättika, hett vatten mm det enda som tar dem är roundup men det tar väldigt lång tid och måste upprepas. Jag har dessutom kommit fram till att det snabbaste och minst tidskrävande sättet är att gräva upp dem. Det är många år sedan jag gjorde det men inte ett enda blad har dykt upp sedan dess ett bra resultat med tanke på att det bara tog 6 timmar. Bra för miljön också !


          --------------------
          Zon 1
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 06-10-2014, 21:30
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Det finns kirskål, och det finns kirskål. Det finns ytligt växande som är nyetablerade. Kan grävas och ryckas bort, även Roundup hjälper snabbt. Sen finns det, tror jag, väletablerade bestånd som är synnerligen besvärliga pga djuprötter. Jag har försökt gräva upp dessa rötter men de bara försvinner rätt ner. Dylika bestånd är svårutrotade, de kan komma tillbaka efter ett år eller mer och är nästan omöjliga att trötta ut. Även Roundup har svårigheter. Vad man än använder krävs ihärdighet. Förr eller senare vinner man men det gäller att hålla efter alla blad, även pyttesmå rackare. Vanliga bestånd går att klippa också men det gäller att det man klipper inte har kontakt med oklippta bestånd. Tro inte att man kan avgränsa ett bestånd genom att ha en välklippt gräsmatta som kant, rötterna kan osynligt sprida sig metervis.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          buffy
          Inlägg 07-10-2014, 11:26
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 380
          Medlem sedan:
          04-08-2006
          Medlem nr: 8 323



          Ättika går inte tillräckligt långt ner för att ta ihjäl kirskål.

          Man måste gräva bort dem. Klippa och riva bort blad funkar inte. De tillväxer inte så mycket mer nu i år, de är inte minsta frosttåliga (delarna ovan jord alltså) - men de kommer upp igen vår.

          Jag har lyckats matta ut kirskål genom bortrensning av alla blad i en rabatt där det växer tätt med annat - men där var bara lite kirskål och jag får fortfarande plocka blad där varje år.

          Det bästa är att gräva, se till att forsla bort alla rotbitar och sen planera nåt som t ex näxor som växer frodigt och sprider sig snabbt.

           
          Citera
          hattstugan
          Inlägg 07-10-2014, 14:51
          Länk hit: #15


          Moderator
          Antal inlägg: 21 592
          Medlem sedan:
          19-12-2009
          Medlem nr: 27 097




          Tja, jag vet ju inte hur länge det vuxit kirskål på just det här stället men idogt utstjälpande av hett ättiksvatten har gjort att det inte kom mer än enstaka blad i år! Stället behandlades under förra sommaren!

          Hett vatten hjälper på det mesta faktiskt tom bättre än rondup!
           
          Citera
          Alex2
          Inlägg 08-10-2014, 19:14
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 12
          Medlem sedan:
          05-10-2014
          Medlem nr: 80 874



          Vad jag har gjort hitintills är att gräva upp rötterna. Hamnar som i en trans och har svårt att sluta när jag väl sätter igång. Men det tar aldrig slut.

          Mitt första år - innan jag visste att min kära nemesis heter Kirskål så slängde jag rötterna och bladen i en komposthög (som ligger som en hög på marken invid rabatten). Jag vet... Inte mitt smartaste drag. Kirskål-ön påminner mig om det varje dag....

          Idag slänger jag kirskålen i en svart sopsäck som jag eldar sen när vädret tillåter. Nu har jag byggt två kallkomposter. Jag undrar om jag ska tjäna lite på nemesis genom att slänga bladen där i. Men jag vågar liksom inte. Jag har ön som påminnelse att det kan gå heeeeelt galet.
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 09-10-2014, 05:02
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej
          Jag skriver alltid att man ska bränna ogräs för att borta sig från risken.

          H.Bassam
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 10-10-2014, 21:10
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Kirskålsrötter går utmärkt att kompostera men det måste vara i en kompost som används, dvs man måste fylla på hela tiden så alla skott och blad täcks.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 10-10-2014, 22:13
          Länk hit: #19


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          CITAT (Alex2 @ 08-10-2014, 20:14) *
          Vad jag har gjort hitintills är att gräva upp rötterna. Hamnar som i en trans och har svårt att sluta när jag väl sätter igång. Men det tar aldrig slut.

          Mitt första år - innan jag visste att min kära nemesis heter Kirskål så slängde jag rötterna och bladen i en komposthög (som ligger som en hög på marken invid rabatten). Jag vet... Inte mitt smartaste drag. Kirskål-ön påminner mig om det varje dag....

          Idag slänger jag kirskålen i en svart sopsäck som jag eldar sen när vädret tillåter. Nu har jag byggt två kallkomposter. Jag undrar om jag ska tjäna lite på nemesis genom att slänga bladen där i. Men jag vågar liksom inte. Jag har ön som påminnelse att det kan gå heeeeelt galet.

          Problemet är att om du missar en rotbit så får den snabbt fäste igen i den nygrävda och uppluckrade jorden. Man måste göra en ny raid en vecka efter den första och sedan igen efter ytterligare en vecka för att få med allting.

          Annars kanske en kompostkvarn kan funka. När rötterna tuggas upp till småbitar dör de. Gäller bara att reda ut exakt hur små bitarna måste vara.
           
          Citera
          Alex2
          Inlägg 11-10-2014, 14:55
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 12
          Medlem sedan:
          05-10-2014
          Medlem nr: 80 874



          CITAT (Huggorm @ 10-10-2014, 23:13) *
          Problemet är att om du missar en rotbit så får den snabbt fäste igen i den nygrävda och uppluckrade jorden. Man måste göra en ny raid en vecka efter den första och sedan igen efter ytterligare en vecka för att få med allting.

          Annars kanske en kompostkvarn kan funka. När rötterna tuggas upp till småbitar dör de. Gäller bara att reda ut exakt hur små bitarna måste vara.



          Tack för tipset!
           
          Citera

          2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 20-04-2024, 02:52
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon