Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hjälp med odlingar, Såbeskrivningar/tips sökes!
          wetterskog
          Inlägg 18-04-2016, 12:41
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem sedan:
          18-04-2016
          Medlem nr: 83 477



          Hej! Jag har precis börjat odla lite växter och sitter här och är lite konfunderad.
          Jag gjorde som så att jag beställde 1370 fröer från Kina och tänkte odla fram en skog här hemma
          men problemet är att jag inte får någon såbeskrivning. Det finns inte på deras hemsida, jag hittar inget när
          jag googlar. Google translate vill inte ens tala om vad såbeskrivning heter på engelska.

          Därför tänkte jag höra med er vad ni säger... Det som jag fått hem hittills är:

          Blackjack carnation (bonsai?)
          Blue maple (bonsai)
          gold wisteria (Bonsai)
          Hoya Seeds,Potted Flowers Bonsai plants Hoya Seed, Orchid Seed DIY Home Garden (är det orkidé eller bonsai liksom?)
          samt 200 fröer svarta rosor

          Jag begriper ingenting av det här om jag ska blötlägga någon sort av de här eller om det bara är att köra på. Hur långt ner ska fröerna? Är det någon som vet? Vore jättekul att lära sig det här.
          Visst jag kan säkert maila företagen jag köpt av men tänkte höra med er först smile.gif

          Mvh Richard
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 18-04-2016, 13:54
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 091
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Alltså, jag undrar om du inte råkat ut för riktiga skojare. Det finns inga svarta rosor t.ex. bonsai är inget växtnamn och kan inte sås, man klipper fram en bonsai form på olika växter.

          Orkidéer kan man inte heller så, de kräver speciella omständigheter så de orkidéer som tas fram här i Sverige görs i sterila miljöer i laboratorier. Orkidéer är beroende av en symbios med svampar, mykoriza.

          Någonting kommer antagligen att gro men hur man sköter detta går inte att veta när man inte har korrekt namn på fröna.
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 18-04-2016, 14:14
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Japp låter som en lurendrejerifirma kanske samma som även säljer regnbågsrosfrö etc. en riktig firma sätter ut vetenskapliga namn + säljer sånt som går att så ex. rosor är inte fröäkta så även om man skulle tagit fröerna från en ros som är så mörkröd att den nästan är svart så blir ju troligtvis inte fröplantorna av den färgen.

          Internet är bra på många sätt men det finns många skojare så man bör läsa på om sakerna man vill odla innan man beställer för då vet man om växten finns, på vilket sätt den måste förökas, om man kan föröka den som amatör och vad den brukar kosta att köpa som planta/frö. Har man ingen kunskap blir man lätt lurad.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          wetterskog
          Inlägg 18-04-2016, 15:21
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem sedan:
          18-04-2016
          Medlem nr: 83 477



          Det var ju inge kul att höra.. jag som även beställt regnbågsfröer bl.a. ja..
          Skit också, tur det bara rör sig om en skitsumma alltihopa iaf.

          Kan ni kanske rekommendera en bra sida att beställa ifrån? Jag är helt grön på det här. Det enda jag odlar nu är ringblomma, touchmenot, krasse och luktärt. Touchmenot är fräna, lite dom som gjorde att jag gav mig in på det här..
          gillar lite spännande och exotiska blommor
           
          Citera
          wetterskog
          Inlägg 18-04-2016, 20:49
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem sedan:
          18-04-2016
          Medlem nr: 83 477



          Dessutom är jag helt övertygad om dess existens då jag är ett stort fan av svampar och cannabis.
          Genmanipulationen på den fronten är helst jävla outstanding ska ni veta smile.gif
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 21-04-2016, 13:17
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          Det här är knappast seriöst.


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 27-04-2024, 19:21
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon